• Anonym (jobbigt)

Min man kliar sig på kroppen när han sover

Hej.

Vi har haft detta problem sen 3 år tillbaks, att min man kliar sig hårt på HELA kroppen tom med ansiktet så att han får rivmärken på kroppen när han sover. Han vaknar upp och man kan se blod som spillts ifrån hans kropp.

Vi har besökt flera olika läkare fast alla har bett han smörja in sig pga de säger att de tror att han har torr hud.

Han har också fått göra allergi test och det visade sig att han var dammallergiker och kattallergiker.

Han smörjer in sig flera gånger om dagen även innan han ska sova men detta hjälper inte, vi har provat många olika krämer. Vi filar hans naglar så att de inte blir vassa men han lyckas ändå, vi har provat att han ska sova med bomullshandskar som man köper på apoteket men dessa hjälper inte då han tar av dem, har tom försökt tejpa fast dem på han men det funkar inte.

Jag har sett en röd tråd i hans kliande, han kliar sig alltid ungefär en timme efter att han somnat.

Vi har provat allt, bytt ut tvättmedel mot den för allergiker, köpt en helt ny madrass, slängt kläder, köpt kläder som inte innehåller visa ämnen... Men ingenting funkar. De säger att han har eksem, men det tror jag inte är problemet då det inte kliar på hans kropp på dagarna. De säger att han kan vara stressad, detta är han absolut inte, vi har provat med att han ska ligga på spikmattan innan han somnar, samt lyssna till meditiationsmusik etc så att han är lugn innan han sover men ingenting funkar, han kliar ändå.

Kan någon snälla ge mig råd på vad vi kan göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-06 11:59
    vill tillägga att vi har prövat receptbelagda tabletter mot klåda också, dessa har inte heller hjälpt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-06 12:01
    han har också varit förkyld konstant i 3 år i rad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-09 10:19
    Jag kan också tilllägga att vi kollade vad som fanns i de hudkrämer som finns på apoteket, och i de flesta finns det bensin... Det kanske är det som gjort att han får så torr hud....

• Svar på tråden Min man kliar sig på kroppen när han sover
  • Birgitta2

Är han kvalster- och dammallergiker så gäller det att hålla minutiöst rent. Sängkläder skall vädras VARJE dag. Våttorkning av golv VARJE dag. Inga mattor i sovrummet! Försök med detta och se om det blir bättre.

Du säger att han börjar klia sig en timme efter han lagt sig. Det är då, i värmen, som kvalstrerna bli aktiva. Så se till att han vädrar sina sängkläder och bäddar sängen precis innan han skall lägga sig.

• minismurfen

har själv atopiksa eksem å d kliar betydligt mer på nätterna å nästan inget på dagarna,har oxå d problemet att jag kliar i sömnen, i ca en timme innan jag somnar helt, men oxå under sömn så kliar jag,tror d beror på att man slappnar av när man ska sova å känner då hur mkt d kliar egenteligen....har haft eksem hela livet å väldigt mkt,värst på vintern,å d enda som hjälper mig det är att smörja ordentligt,går oxå å solar på sjukhuset i uv-solarium,d brukar göra susen......så han kanske ska prova på uv-solarium.......hör m sjukhuset!

• Anonym (jobbigt)
    Birgitta2 skrev 2010-12-06 12:01:43 följande:
    Är han kvalster- och dammallergiker så gäller det att hålla minutiöst rent. Sängkläder skall vädras VARJE dag. Våttorkning av golv VARJE dag. Inga mattor i sovrummet! Försök med detta och se om det blir bättre.

Du säger att han börjar klia sig en timme efter han lagt sig. Det är då, i värmen, som kvalstrerna bli aktiva. Så se till att han vädrar sina sängkläder och bäddar sängen precis innan han skall lägga sig.
    Jo han är kvalster och dammallergiker. Vi har ingen matta. Är du säker på att de vaknar till liv då? För vi har provat att ha öppet fönstrerna så det kommer in lite kallare luft men det hjälper ändå inte. Vet du om det finns sängkläder man kan köpa som inte innehåller kvalster, eller innehåller allt kvalster?
  • Anonym (jobbigt)
    minismurfen skrev 2010-12-06 12:02:24 följande:
    har själv atopiksa eksem å d kliar betydligt mer på nätterna å nästan inget på dagarna,har oxå d problemet att jag kliar i sömnen, i ca en timme innan jag somnar helt, men oxå under sömn så kliar jag,tror d beror på att man slappnar av när man ska sova å känner då hur mkt d kliar egenteligen....har haft eksem hela livet å väldigt mkt,värst på vintern,å d enda som hjälper mig det är att smörja ordentligt,går oxå å solar på sjukhuset i uv-solarium,d brukar göra susen......så han kanske ska prova på uv-solarium.......hör m sjukhuset!
    Men kan atopisk eksem bara komma sådär när man är vuxen? Det där UV solariumet hur lång tid tog det innan du fick gå dit?

Tänkte också på att när vi är utomlands, brukar besöka varma länder så kliar han inte, han kanske får i sig för lite sol??
  • Anonym

Har ni kunskap om damm och kvalster allergi? Visst är det bra att köpa ny madrass och så men dom kommer tillbaka direkt, det kräver mycket jobb för att hålla dom i shack. Låter som att han verkligen endast gör detta när han sover så det låter väldigt troligt att han får dessa reaktioner när han ligger på madrassen.

Sängkläder måste vädras dagligen, lämna sängen obäddad. Det finns ibland värmedynor i sängen som kan värmas upp till rätt grader för att ha ihjäl mycket kvalster. Madrass skyddet måste du även tvätta och vädra ofta. Sen måste hela huset dammas och dammsugas dagligen.

Anledningen till att han inte får något när ni är utomlands kan också vara att ni bor i kala hotellrum som städas konstant med olika starka medel och alltid ligger i nya lakarn. 

• minismurfen
    Anonym (jobbigt) skrev 2010-12-06 12:09:08 följande:
    Men kan atopisk eksem bara komma sådär när man är vuxen? Det där UV solariumet hur lång tid tog det innan du fick gå dit?

Tänkte också på att när vi är utomlands, brukar besöka varma länder så kliar han inte, han kanske får i sig för lite sol??
    eksem kan du nog få när som helst i livet.....uv.solariet fick jag tid till väldigt snabbt,gick genom vårdcentralen först,åsså fick jag tid på sjukhuset nästan direkt:)

sol å värme e ju d bästa för mig med,tror att d e så för dom flesta som har eksem,d e som att det magiskt försvinner då,härligt, men så kommer höst/vinter å då e d ju kallt å torrt,å då blossar eksemen upp rejält..... så försök få tid på uv-solarium av vårdcentralen.....tror att d skulle göra susen....
  • Birgitta2
    Anonym (jobbigt) skrev 2010-12-06 12:04:22 följande:
    Jo han är kvalster och dammallergiker. Vi har ingen matta. Är du säker på att de vaknar till liv då? För vi har provat att ha öppet fönstrerna så det kommer in lite kallare luft men det hjälper ändå inte. Vet du om det finns sängkläder man kan köpa som inte innehåller kvalster, eller innehåller allt kvalster?
    Sängkläder innehåller inte kvalster på så vis att man kan köpa kvalsterfria lakan. Men de avskyr kyla! Så skaka och vädra sängkläderna. Häng gärna ute några timmar om det går. Och skaka bäddmadrassen nån gång i veckan. Positivt är också om man inte bäddar förrän sängdags eftersom ev. kvalster vaknar till liv i värmen.

Kvalster är en del av vår livsmiljö och är svåra att få bort - för att inte säga omöjligt. Men genom att vädra, skaka lakan och torka golv så minimerar man dom.
  • Josse112

Alltså... köp ett par fingervantar till honom att sova i. Det borde mildra kliandet och inte vara klumpigt att sova med.

• Anonym (jobbigt)
    Josse112 skrev 2010-12-06 13:00:25 följande:
    Alltså... köp ett par fingervantar till honom att sova i. Det borde mildra kliandet och inte vara klumpigt att sova med.
    Har redan köpt sådana som jag skrev i TS, funkar inte..
  • Anonym (jobbigt)

Jag kom på en sak precis, när jag och min man sov hos min pappas familj i några dagar kliade han ingenting, min pappa och dem hade köpt nya madrasser men de hade fortfarande kvar plasten på dem. Kanske kan det skydda om man köper plast och har över på madrassen, det borde väl minska lite eller?

Svar på tråden Min man kliar sig på kroppen när han sover