• Pricken och Pyret

SHIT! Jag har gett min son GAMMAL leverpastej!!!

Hur fan kan man vara så jävla blåst som jag är!?!?!

Min son var hungrig för ett par timmar sedan och ville ha en leverpastejsmörgås.
    Jag bredde mackan och han åt.

Jag tittade noga på leverpastejen innan och luktade också på den och den både såg och luktade OK.

Sen säger min make att den leverpastejen är ca. 14 dagar gammal!!!

Vad gör jag nu för att undvika att min son blir matförgiftad?

Herregud vilken skitdålig mamma jag är!

• Svar på tråden SHIT! Jag har gett min son GAMMAL leverpastej!!!
  • Elli47

Om du både har luktat och själv smakat så lär ju inte sonen lida av det... det var säkert helt okej.

• Pricken och Pyret

Ja jag har luktat men INTE smakat på den. Jag äter inte leverpastej själv så därför blev allt helt fel!

• Significant

Äh, om den inte hade gröna fjun på så är det lugnt...

Men hur har nu lyckats hålla en leverpastej hårfri om den var 2 veckor gammal?...det undrar jag!

• lykantrophona

Det var säkert okej. Luktade den bra, såg bra ut och sonen inte klagade, så lär det inte vara någon fara. Lugna ner dig.

• SVejsan

Antagligen har den inte varit öppen sedan tillverkningsdagen utan öppnad lite senare.

Troligen har du haft den förvarad i en lägre temperatur än den rekommenderade (väldigt få som har +8C i kylen de flesta har ju kring +5C). Ju kallare man har desto längre tid kan man förvara den (utöver BÄST före datumet).

Har du dessutom inte den stående framme en längre stund varenda frukost så "har du ytterligare dagar tillgodo".

• lokisse

bäst före är ju bara en dag som den inte far bli dalig innan. den kan därimot vara bra mycke längre.

Nej det tror jag inte!
  • Emmi27

äh, bäst före datum är ett riktmärke och rekomendation, typ. luktar det ok så är det inte heller farligt att äta. och även om den nu skulle vara lite halvrisig så blir man knappast matförgiftad.

• Pricken och Pyret

Bäst före är 9 december så den är inte utgången på datum än.
    Men leverpastejen har varit öppnad i två veckor enligt min make.
    Vi har väldigt kallt i kylen. Kring +2 grader...
    Leverpastejen är vi väldigt noga med att ställa in i kylen omedelbart när vi brett smörgåsarna, så den står ute max 5 minuter per gång...

Än så länge verkar lillkillen må bra och det är 3 timmar sedan han åt mackan nu...

Tack för att ni lugnat mig

• lokisse
    Pricken och Pyret skrev 2010-12-06 14:18:12 följande:
    Bäst före är 9 december så den är inte utgången på datum än.
    Men leverpastejen har varit öppnad i två veckor enligt min make.
    Vi har väldigt kallt i kylen. Kring +2 grader...
    Leverpastejen är vi väldigt noga med att ställa in i kylen omedelbart när vi brett smörgåsarna, så den står ute max 5 minuter per gång...

Än så länge verkar lillkillen må bra och det är 3 timmar sedan han åt mackan nu...

Tack för att ni lugnat mig
    du behöver inte oroa dig
    Nej det tror jag inte!
Svar på tråden SHIT! Jag har gett min son GAMMAL leverpastej!!!