• Gustie

Lättlagad nyårsmeny

Vi ska ha nyår hemma hos oss i år och jag behöver tips på god och lättlagad nyårsmat. Jag vill helst slippa stå vid spisen flera timmar nyårsafton, det bästa är om det är något som kan förberedas redan dagen innan.

Förrätten har vi tänkt oss en skaldjurssoppa, så det är huvudrätt och efterrätt jag vill ha tips på.

Vi blir 10 vuxna och 3 barn.

Världens bäste Jacob - 2006-12-21
  • Svar på tråden Lättlagad nyårsmeny
  • Siriva

Här är en enkel efterrätt som kan göras i förväg och inte kräver särskilt mycket:

Vispa vaniljvisp hårt. Krossa dajmkulor (inte kola utan de små kulorna)
    och häll i vispet. Rör om. Häll upp allt i en teflonform och ställ in i
    frysen så att smeten blir fryst. (Jag tog en vanlig sockerkaksform men då
    var det svårt att fåt ut smeten när jag skulle vända upp den).
    Vänd upp den frysta vaniljsmeten på ett fat och servera den tillsammans med
    hallon eller jordgubbar och kanske även någon chokladbit.  Enkelt och gott.

Vi brukar bjuda på ugnstekt kött med potatismos och en god sås och någon kokt grönsak till.
    Enkelt och köttet sköter sig självt. I år blir det lamm.

• Amazina

Ang förrätten... Kompisar till oss lagar en så jädrans god skaldjurssoppa. Den är gjord på kräftor, på tomat och gräddbas. Soppan hälls upp i små skålar och sedan läggs lite (tror det är ) vispad äggvita med chili på och allt ställs in i ugnen. Då blir det som en  liten maräng ovanpå och allt känns så himla lyxigt att äta! Verkligen en nyårsförrätt!

Ang huvudrätten är ju kött ( tex oxfilé) som steks helt och sedan färdiglagas i ugn asenkelt att förbereda. Man kan steka upp köttet dagen innan och färdigaga till önskad rödhetsgrad i ugn under tiden förräten äts. Då kan man ju även tillfredsställa alla som vill ha genomstekt-medium-rött med tanke på att man skär upp bitarna och portionerar ut efter färg.

Jag älskar rotfrukter i ugn! Vi brukar skära upp morrötter, potatis och sötpotatis i stavar (sötpotatis måste vara ganska tjocka, potatis mellan och morrötterna tunnast), pensla på olja blandat med honung, salta peppra och in i ugnen. Rotfruktsgratäng är också asgott!   Det är också lyxigt om alla får en liten gratängform själv.

Ang efterrätten... På tasteline (tror jag det är) finns ett jättegott recept på Hallonpannacottacheesecake. Annars är ju cheesecake över huvudtaget asgott och går att variera i oändlighet! Gärna med någon frukt som är lite syrlig, t ex passionsfrukt eller hallon. Digestivekexen kan man ju också byta ut till chokladkakor eller laga egna småkakor med vit choklad som man smular.

Schmäskens!!

• Gustie

Tack för alla tips!

Jo, jag hade nog tänkt typ oxfilé till huvudrätt, även om jag hellre äter kyckling själv. Finns det lite lyxiga recept på kyckling egentligen?

Jag tar emot alla tips jag kan

Funderade på rotfrukts-eller potatisgratäng till huvudrätten, den sköter ju sig själv när den väl kommit in i ugnen

• CoolJen

Jag tycker det är helt ok att bjuda på kyckling, finns många goda recept...ha i nån god fyllning så blir det lite lyxigare, eller marinera och servera på spett.
    Vill du använda oxfilé så är det ju ganska ankelt att tillaga...bara att göra nån god marinad, sen bryna i stekpanna och sen steka klart den i ugnen.

Idag åt jag ICAs egna potatisgratäng som är skitgod....jätteenkel tillagning, bara hälla upp i formen

en lättlagad dessert http://www.dansukker.com/Default.aspx?ID=38&ProductPage=1&ProductID=952&GroupID=32

• giftfri

Tjälknöl å potatisgratäng, alternativt  potatissallad...

• lillasmilla

Jag brukar göra (och få mycket beröm för) denna efterrätt:
    http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15780 
    eller denna:
    http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=14513
    eller denna:
    http://www.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15536

Behöver jag säga att vi gillar vit choklad? ;0)
    Alla enkla att göra, bara att ta fram å garnera när det är dax!

Huvudrätt:
    http://www.recept.nu/1.301543/peep_randmaa/huvudratter/fisk_skaldjur/saltbakad_lax
    gott! Och enkelt.

• Amoudara

Kan det här vara något? Har dock aldrig gjort det själv men såg receptet. Kanske inte så barnvänligt dock.

Champagnekyckling
    (Parmainlindad kycklingfilé
    med valnötter och mousse-
    rande champagnesås)

4 port.
    2 x 250 g Kycklingfilé
    200 g lätt Philadelphiaost
    2 grillade paprikor (finns på burk)
    200 g parmaskinka
    2 dl champagne alt. mousse-
    rande vin
    2 dl vispgrädde, vispad
    200 g sockerärtor
    salt/peppar
    olja till stekning

Dela kycklingfiléerna och snitta
    upp dem. Salta, peppra och
    fördela Philadelphiaosten och
    paprikorna på dem. Rulla in
    kycklingfilén i parmaskinka och
    stek (runt om) på medeltemperatur
    ca 20 minuter., hit kan
    du förbereda. Häll på champag-
    nen och låt kycklingen puttra
    i några minuter. Lyft kyckling-
    filéerna ur stekpannan och rör ner den vispade grädden, smaka
    av med salt och peppar.
    Servera med klyftpotatis eller ris och sallad.

• snillis

Bra efterrätt är pannacotta. Skall med fördel göras dagen innan. Godast tycker jag är vanlij-pannacotta med bär.

• Amoudara
    Amoudara skrev 2010-12-07 22:02:38 följande:
    Kan det här vara något? Har dock aldrig gjort det själv men såg receptet. Kanske inte så barnvänligt dock.

Champagnekyckling
    (Parmainlindad kycklingfilé
    med valnötter och mousse-
    rande champagnesås)

4 port.
    2 x 250 g Kycklingfilé
    200 g lätt Philadelphiaost
    2 grillade paprikor (finns på burk)
    200 g parmaskinka
    2 dl champagne alt. mousse-
    rande vin
    2 dl vispgrädde, vispad
    200 g sockerärtor
    salt/peppar
    olja till stekning

Dela kycklingfiléerna och snitta
    upp dem. Salta, peppra och
    fördela Philadelphiaosten och
    paprikorna på dem. Rulla in
    kycklingfilén i parmaskinka och
    stek (runt om) på medeltemperatur
    ca 20 minuter., hit kan
    du förbereda. Häll på champag-
    nen och låt kycklingen puttra
    i några minuter. Lyft kyckling-
    filéerna ur stekpannan och rör ner den vispade grädden, smaka
    av med salt och peppar.
    Servera med klyftpotatis eller ris och sallad.
    http://www.matklubben.se/matprat/oevrigt_1/treraetter_en_nyaar__2479.html
  • Gustie

Tack snälla ni för alla tips...man blir ju hungrig av att läsa det...

Potatisgratäng hade vi ju tänkt att ha till....kan man ha sås till det eller blir det för mycket?

• Amoudara
    Gustie skrev 2010-12-07 22:18:46 följande:

Potatisgratäng hade vi ju tänkt att ha till....kan man ha sås till det eller blir det för mycket?
    Visst kan man ha sås till.
  • sugar rush

det är ju gott med pepparstek
    helrullad oxfilé i massa massa peppar som sedan bryns och sedan in i ugnen till den e lagom färdig :)

kyckling är oxå jättegott och det finns masa gott att fylla den med så att den blir lite lyxigare..

lax som du fick tips ovan är oxå supergott verkligen, och då fortsätter du ju på skaldjurs temat från förrätten..

till detta kan du ha potatisgratäng som du säger själv, eller hasselbackspotatis, eller egna klyftpotatisar i ugnen, eller rotsaker i ugnen..

plankstek är ju oxå supergott, men dock lite mäckigt när ni är 10 vuxna, så de får du nog räkna bort :p

efterrätt tycker jag att panacotta låter supergott.. har aldrig ätit de själv men de ser ju förjäkla gott ut o om de dessutom är lämpligt att förbereda så e de ju super smidigt :)

• sugar rush

chocklad fondye (stavning?) med färska exotiska och vanliga frukter kan ju vara rätt mysigt oxå
    och lätt att blanda olika chocklader, lite ljus o lite märk, mintsmak, lite likör i..

• giftfri
    Gustie skrev 2010-12-07 22:18:46 följande:

Jag skulle ta massor med grädde i gratängen så den blir lös, å inte ha nån sås..
  • kentafinell

Dubbelmarinerad oxfilé med hemgjord potatissallad är oslagbart. Köttet gör du antingen kvällen innan eller under dagen och det sköter sig själv i princip. Potatissalladen gör du dagen innan så hinner den dra till sig smakerna över natten. Super gott och lättlagat.

Svar på tråden Lättlagad nyårsmeny