Ditt bästa sås-recept!
Dela gärna med er av era favorit sås-recept, oavsett till vilken maträtt det är!
Dela gärna med er av era favorit sås-recept, oavsett till vilken maträtt det är!
jag är barnsligt förtjust i gräddsås! brukar göra köttfärslimpa och sedan använda buljongen som blir i formen till såsen... blanda med smör, mjöl, grädde, soya, salt och peppar. yummie
Koka upp en burk creme fraiche med en buljongtärning och två teskedar torkad dragon, servera till fisk.
snabb vitlökssås. Värm en burk creme fraiche tillsammans med en grönsaksbuljongtärning och en pressad vitlöksklyfta. Klart! Väldigt gott!!
finaste såsen till fisk/skaldjur!
ca 2,5dl vitt torrt vin, 2vitlöksklyftor skivade, 1fiskbuljongtärning. detta kokar du i en kastrull tills clite mindre än hälften av vinet är kvar. ta av kastrullen från värmen.
ta en hel kruka basilika, (blad och stjälkar) skär basilikan lite slarvigt och mixa ner i vinet med mixerstav, tillsätt en burk cremefraiche och ca 0,5-1krm cayennepeppar. värm såsen lite på plattan, låt ev en matsked riktigt smör smälta ner i såsen(kan uteslutas) och servera till fisk i alla former. såsen blir vackert ljusgrön och använder man stavmixer så kan man få den proffsigt skummig som på finkrog.
man kan även servera den kall till rökt lax eller om man pillar räkor.
den är ju rätt så mäktig men det funkar även som en liten "soppa-shot" i litet nubbeglas som drinktilltugg med en räka på kanten.
Det här är en sås ni MÅSTE prova! den är supergod och alla som blivit bjudna på den blir så imponerade och vill ha recept. största plusset är ju att den är så grymt enkel, det GÅR inte att misslyckas med denna såsen.
2 burkar creme´fraiche´,ett paket mellangrädde,drygt en halv dl. viltfond och två tsk sambal oelek. Vispa ihop och koka sen gärna uppåt en timme. Starkt,men gott!
Till både kött och kyckling.
Knaperstek bacon i bitar, i med hackad lök. Grädde och/eller creme fraiche, fond och en msk mango chutney.
Jag brukar göra en sås till kött som familjen älskar och alltid blir uppskattad när bjudna äter den. Den är nog lite annorlunda, ingen vanlig brun- eller gräddsås. 1 Gul Lök 25 gr Smör 1 tsk Nymald Vitpeppar 1 tsk Mellanmald Svartpeppar Lite Cayenne ½ tsk Salt 1 tsk Worcestersauce 1 tsk Japansk Soya 1½ dl Rödvin 2 tärningar Ekologisk Grönsaksbuljong 1 liter Grädde 2 tsk Svart Vinbärsgelé Finhacka löken och fräs en stund i smöret. Blanda i all peppar och bryn en stund. Häll på vin, Worcester, soya och buljongtärningar. Låt koka kraftigt 10 min, så buljongen reduceras. Rör ner nästan all grädde, salt och gelé. Koka en timme på svag värme, rör då och då, så det inte bränns. Späd med mera grädde och ev lite mjölk om såsen blivit för tjock.
Matlagningsgrädde
Creme Fraiche
1 buljongtärning (kött- eller grönsaks, använder enbart de ekologiska för undkomma glutamat tex)
Steksky ( 1 dl vatten i stekpannan efter att jag stekt köttet)
En liten skvätt balsamvinäger (någon tesked skulle jag tro, mäter aldrig)
En nypa socker (för att balansera balsamvinägern)
Maizena redning
Lägger i köttet och låter småkoka några minuter.
Använder oftast inga kryddor men ibland kan lite all around krydda, salt och peppar behövas.
En annan sås som jag gör ibland till helgen eller till bjudningar är en pepparsås. Den är heeeeelt fantastiskt god.
Pepparsås
juwilo.blogg.se
Senapssås till fisk.
Lägg fiskblock i en ugnsfast form. Blanda grädde, salt, vitpeppar och lite senap och häll över. In i ugnen till fisken är färdig.
Vanlig brunsås med sky/soja/buljong, vatten, lite lingonsylt eller messmör, och redning... och ev. en skvätt grädde.
Annars är pesto världens godaste sås. Rosta en näve pinjenötter i en torr stekpanna och låt svalna, häll dem, en kruka basilika, en vitlöksklyfta, en bit god parmesanost och en rejäl skvätt bra olivolja i en burk och kör med stavmixern. Späd med olja/vatten till lagom konsistens (inget vatten om den ska sparas - men oftast går den ändå åt). Salta och peppra lite.