• Anonym (betala?)

Betala av någon annans skulder? Snabbt svar tack!

Jag har en liten fundering.. Det är så att min sambo har lyckats dra på sig ett gäng skulder till olika inkassobolag. Det är väl inga jätte stora summor men runt 5-10 tusen per skuld. I julklapp tänkte jag ge honom i julklapp att jag har betalat av någon/några av dessa. Kan man göra så?

Alltså, kan man ringa upp inkassobolagen och få veta exakt summa och sen betala det? Fastän det inte är mina skulder?

• Svar på tråden Betala av någon annans skulder? Snabbt svar tack!
  • Anonym

Japp det går. Säg som det är till dem. Du har ju ärendenummer mm.
    Eller så tar du några av inbetalningskorten och bara betalar in.

• Anonym (betala?)

Okej, ska ringa runt och kolla.

Någon som vet om man kan försöka förhandla ner skulderna på något sätt om man betalar allt i en klumpsumma?

• Anonym

Du får betala vilka räkningar du vill i någon annans namn. Har fått hjälp någon gång på det sättet av mina föräldrar. Men ge honom åtminstone något annat också, kanske något litet.

• Anonym
    Anonym (betala?) skrev 2010-12-06 14:44:10 följande:

Någon som vet om man kan försöka förhandla ner skulderna på något sätt om man betalar allt i en klumpsumma?

Ja det kan man, man kan få alla kostnader omkring avskrivna (förseningsavgifter mm).
  • Anonym (Jim)

Det du slipper är en tickande ränta. Klarta att du alltid kan prata med bolagen. Men dom måste inte gå med på något.
  • Anonym

Ja, det borde man kunna, om man är duktig på att förhandla.. det går ju med det mesta.. ring och hör..
  • Anonym (försökt)

Det är inte alltid dom går med på att berätta något alls om skulderna.

Jag försökte en gång få reda på hur mycket skulder min man hade, hade alla numer och självklart hans personnr och alla papper framför mig. I över hälften av alla bolag fick jag kalla handen. Att dom inte berättar något om de inte får prata med den som har skulderna,..

Men hoppas du har bättre tur...

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-06 14:44:49 följande:
    Du får betala vilka räkningar du vill i någon annans namn. Har fått hjälp någon gång på det sättet av mina föräldrar. Men ge honom åtminstone något annat också, kanske något litet.
    Men är du allvarlig?? Tycker du verkligen inte att det räcker med den otroliga presenten? Eller missar jag någon ironi här? 

Till ts, vilken grej du gör för din sambo. Jag hoppas verkligen att h*n uppskattar det du gör och har lärt sig att inte dra på sig mer skulder så att ni får en bra framtid! 
  • Anonym (Jim)
    Anonym skrev 2010-12-06 14:48:08 följande:
    Men är du allvarlig?? Tycker du verkligen inte att det räcker med den otroliga presenten? Eller missar jag någon ironi här? 

Till ts, vilken grej du gör för din sambo. Jag hoppas verkligen att h*n uppskattar det du gör och har lärt sig att inte dra på sig mer skulder så att ni får en bra framtid! 
    Jag menar något ytterst litet. Något mer symboliskt kanske än något annat.
    Klart att det är en enorm gåva TS ger. Jag tänkte mer på att det är kul att ge en liten sak också.
  • Anonym
    Anonym (Jim) skrev 2010-12-06 14:51:03 följande:
    Jag menar något ytterst litet. Något mer symboliskt kanske än något annat.
    Klart att det är en enorm gåva TS ger. Jag tänkte mer på att det är kul att ge en liten sak också.
    Förlåt, men jag fattar verkligen inte varför? H*n har satt sig i skiten och nu vill ts hjälpa, hur kan man ens tänka tanken att man vill ha något mera? Nej, jag håller inte med dig helt enkelt
Svar på tråden Betala av någon annans skulder? Snabbt svar tack!