• totto

Hur gjorde ni med förlovningsring/vigselring?

Hej!

Som rubriken lyder, hur gjorde ni med förlovningsring och vigselring? Glad

Vi har pratat om att förlova oss, men har inga närmare planer på bröllop än på ett bra tag. Jag vill gärna ha en förlovningsring och en bröllopsring som passar bra ihop, gärna som är tänkt att ha tillsammans, i både guld och silver (vitt guld).

Hur har ni som varit förlovade länge innan bröllop gjort? Bytt ut förlovningsringen mot en annan, eller hittat en ring som passar ihop?

Kanske löjlig och ytlig fråga, men är nyfiken på hur folk gör Skrattande

• Svar på tråden Hur gjorde ni med förlovningsring/vigselring?
  • ptq

Jag provade ut alltihop när vi förlovade oss. Med morgongåva och allt Det blev två släta ringar i stål och det ska vara en diamantring i vitt guld emellan. Sambon har en bred ring i stål. Det blev skit snyggt. Har inte köpt vigselringen än dock. Kolla när du köper förlovningsringar att dom inte är för tunna på kanterna pga att  det finns mer utbud på vigselringar som är lite högre på kanterna. Lycka till 

• Doodelidoo

Vi gick till en smyckessmed och gjorde våra förlovningsringar. När vi sedan gifte oss fem år senare så gick vi tillbaka till samma ställe och tillsammans med smeden fixade vi till en ring som matchade den första.

• Rosa socka

Vi har varit förlovade i 2 år och har titanringar som min sambo envisades med att vi skulle ha, jag ville ha vitt guld men kompromissade så jag har en polerad ring som ser mer silveraktig ut än titan.
    Nu har knäppskallen ångrat sig och vill ha vitt guld så när vi gifter oss kommer jag att ha en ring i vitt guld med diamanter och han tar en enkel i vitt guld och våra förlovningsringar kommer vi spara och jag vill gärna göra något fränt med dem så när vi gifter oss kommer båda bara att ha vigselringarna på oss, vi känner att det är onödigt att köpa nya förlovningsringar.

❤ Oliver april -09 , Minikorv BF 101227 ❤
  • Hettie

Vi gick till smycka som fick tillverka en vigselring som matchade förlovningsringen :)
    Det blev jättebra !

• Nyfiken gul

nu gifte vi oss förvisso med bara 10 månader mellan förlovning och vigsel - men vi valde mönstrade förlovningsringar och då vi köpte vigselringar på annan ort så valde vi vanliga enkla släta som i övrigt liknar förlovningsringarna. Ihop ser dom ut som en enda ring och det är riktigt snyggt.

köper man en annan sorts ring än den man är förlovad med och vill ha kvar den ringen så rekommenderar jag att man håller sig till samma tjocklek/bredd på ringen så är det lättare att matcha ringarna med varandra.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Me o Mike

Vi hade väl inte varit förlovade i mer än 1,5 år innan vi gifte oss, men vi köpte iaf bara förlovningsringarna ocvh sen när det var dags att gifta sig så valde jag ut en vigselring och när den skulle göras så skickades min förlovningsring med så att dom fick samma form.

• Shiro

Våra "förlovningsringar" är faktiskt tatuerade, inga ringar då utan symboler på vänster ringfinger som representerar varandra. Vi kände både två att det kändes helt rätt för oss och skulle aldrig kunna tänka oss vanliga ringar istället.
    Dock har vi inte riktigt bestämt hur vi ska bygga ut dem till när vi gifter oss, men som det ser ut nu blir det våren/sommaren 2012 så vi har lite tid att fundera på den saken.

Svaret hjälper kanske inte dig i ditt ring letande/dilemma, men mest för att visa att det finns andra alternativ Glad 

• Nyfiken gul
    Shiro skrev 2010-12-06 17:12:12 följande:
    Våra "förlovningsringar" är faktiskt tatuerade, inga ringar då utan symboler på vänster ringfinger som representerar varandra. Vi kände både två att det kändes helt rätt för oss och skulle aldrig kunna tänka oss vanliga ringar istället.
    Dock har vi inte riktigt bestämt hur vi ska bygga ut dem till när vi gifter oss, men som det ser ut nu blir det våren/sommaren 2012 så vi har lite tid att fundera på den saken.

Svaret hjälper kanske inte dig i ditt ring letande/dilemma, men mest för att visa att det finns andra alternativ Glad 
    Det var lite häftigt faktiskt
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • totto
    ptq skrev 2010-12-06 16:57:34 följande:
    Jag provade ut alltihop när vi förlovade oss. Med morgongåva och allt Det blev två släta ringar i stål och det ska vara en diamantring i vitt guld emellan. Sambon har en bred ring i stål. Det blev skit snyggt. Har inte köpt vigselringen än dock. Kolla när du köper förlovningsringar att dom inte är för tunna på kanterna pga att  det finns mer utbud på vigselringar som är lite högre på kanterna. Lycka till 
    Förstår jag dig rätt, har du två släta stålringar, och däremellan en diamantring? Ska du ha ytterligare en ring (vigselring) där, eller är det diamantringen som blir vigselringen? :)

Tack för tipset med kanterna, gud det är mer djungel än vad man kunnat tro ;)
  • Ängeln 80

Vi valde en ganska bred förlovningsring och när vi gifte oss så valde jag(och så klart min man) att lämna in den för putsning och att sätta i 2stenar... Min mans blev bara putsad.

Gravering i den för båda datumen...

• totto
    Rosa socka skrev 2010-12-06 17:01:55 följande:
    Vi har varit förlovade i 2 år och har titanringar som min sambo envisades med att vi skulle ha, jag ville ha vitt guld men kompromissade så jag har en polerad ring som ser mer silveraktig ut än titan.
    Nu har knäppskallen ångrat sig och vill ha vitt guld så när vi gifter oss kommer jag att ha en ring i vitt guld med diamanter och han tar en enkel i vitt guld och våra förlovningsringar kommer vi spara och jag vill gärna göra något fränt med dem så när vi gifter oss kommer båda bara att ha vigselringarna på oss, vi känner att det är onödigt att köpa nya förlovningsringar.
    Hehe, man ska aldrig låta karlarna bestämma ;) Så du kommer också bara ha en ring på fingret? Det är så fint med diamanter i! Det blir lite mer speciellt då :) Du kan ju smälta ner förlovningsringarna och göra ett halssmycke eller så :)
  • totto
    Nyfiken gul skrev 2010-12-06 17:04:38 följande:

nu gifte vi oss förvisso med bara 10 månader mellan förlovning och vigsel - men vi valde mönstrade förlovningsringar och då vi köpte vigselringar på annan ort så valde vi vanliga enkla släta som i övrigt liknar förlovningsringarna. Ihop ser dom ut som en enda ring och det är riktigt snyggt.

köper man en annan sorts ring än den man är förlovad med och vill ha kvar den ringen så rekommenderar jag att man håller sig till samma tjocklek/bredd på ringen så är det lättare att matcha ringarna med varandra.

Ja, jag gillar när det ser ut att höra ihop, som ett enda smycke liksom.

Det är så svårt att veta när man inte planerar att gifta sig än, kan ju dröja 10 år liksom (om man har otur, hehe), så man vill ju ändå ha en fin förlovningsring under de åren, och inte bara en tråkig basic, men som sagt - svårt att veta :)
  • totto
    Shiro skrev 2010-12-06 17:12:12 följande:

Coolt :)
  • totto
    Ängeln 80 skrev 2010-12-06 17:20:46 följande:
    Vi valde en ganska bred förlovningsring och när vi gifte oss så valde jag(och så klart min man) att lämna in den för putsning och att sätta i 2stenar... Min mans blev bara putsad.

Gravering i den för båda datumen...
    Det lät väldigt fint!
  • Multignutten

När vi förlovade oss köpte vi två likadana guldringar, ganska breda, som vi lät gravera in våra namn i och datum. När vi gifte oss 7 år senare så lät min man matta sin ring och gravera in nytt datum. Jag fick en tunn guldring med en liten sten i med hans namn  i och datum. Bild på min ring finns i mitt galleri.

• totto
    Multignutten skrev 2010-12-06 17:33:18 följande:
    När vi förlovade oss köpte vi två likadana guldringar, ganska breda, som vi lät gravera in våra namn i och datum. När vi gifte oss 7 år senare så lät min man matta sin ring och gravera in nytt datum. Jag fick en tunn guldring med en liten sten i med hans namn  i och datum. Bild på min ring finns i mitt galleri.
    Väldigt fint!
  • linjes

Vi är bara förlovade än så länge,men jag skulle nog inte välja ut både förlovningsring o vigselring samtidigt om det ska gå ett tag mellan förlovning o bröllop,risken finns ju att man ändrar sig väldigt många gånger

Man kan ju specialdesigna ringar själv o det är nog rätt många som byter ut förlovnngsringen när dom gifter sig o köper helt nytt

• Golvmoppen

Hittade våra förlovningsringar på Hallbergs. Kravet var att ringen inte fick vara för liten, då jag har rätt breda händer o en liten tunn ring passar inte mig.

Det blev en ring i både rött o vitt guld. Halva ringen av varje o det är en skår i mitten som syns både fram o bak, så att säga. Mannen o jag har likadana ringar.

2år senare blev det bröllop. Valde att gå till en guldsmed o göra en ring, då vi fått ärv smycken som det inte gick att använda som de var. Det blev en ännu bredare ring för min del i rödguld. Rätt stor diamant i mitten som är rund o runt den så är det vittguld. Sedan på varje sida sitter det 4 små diamanter i kvadratisk form.

Mannen valde att bara ha en ring m alla datum.

Det de sa till oss när vi valde förlovningsring var att helst ha en slät ring o inte för tunn. Mönstret nöts i längden bort och en tunn ring kan gå av om man har otur.

• ptq

Myran02. Jag har två släta stålringar jag provade båda ringarna och diamantringen samtidigt för att se så allt passade ihop. Men köpte bara stålringarna diamantringen köper jag sen. Jag ville ha den kombinationen så en av stålringarna blir min morgongåva. )

Svar på tråden Hur gjorde ni med förlovningsring/vigselring?