• Lee78

När föddes din bebis?

När föddes din bebis och hur har det gått för er med prematurbarn?

Hur var det när han/hon kom ut? Hur mådde han/hon? Varför startade förlossningen? Vanlig förlossning eller snitt?

Hur gammal är han/hon nu och hur har det gått?

/Lee

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-06 16:45
    PS. Frågorna ovan är alltså till de med för tidigt födda - omrösningen är för alla!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När föddes din bebis?
  • Alcarinque

Med ettan startade det med vattenavgång v.36+5. Hon föddes 15 timmar senare, vanlig förlossningen, och var 49cm och vägde 3245g. Stor för sin ålder alltså. Allt har gått bra bra Nu är hon snart 5 och lång för sin ålder.

• Mammatillmini2008

Min lilla kille kom med akut kejsarsnitt pga havandeskapsförgiftning i vecka 24+4 han vägde 516 gram och var 29 lång... Idag är  han 28 månader och mår hur bra som helst, inga men eller nått från den tidiga födseln.

• Lee78
    Casiopeja skrev 2010-12-06 17:12:54 följande:
    Min lilla kille kom med akut kejsarsnitt pga havandeskapsförgiftning i vecka 24+4 han vägde 516 gram och var 29 lång... Idag är  han 28 månader och mår hur bra som helst, inga men eller nått från den tidiga födseln.
    Det är ju HELT fantastiskt!!! Så tidigt född och att allt gått så bra!!

Vad hade han för "problem" när han kom? Eller gick det som på räls redan från början?
    Hur länge räknar man en så liten som prematur? Fortfarande? Än är han väl inte i kapp sina jämnåriga när det gäller den generella utvecklingen...eller?
  • Mirakel händer

38+1 är dottern född med akut snitt, hade dstum för planerat snitt 38+3 pga en förlossning med komplikationer för över 15 år sedan.

Snittade tidiagre pga att förlossningen startade spontant.

Dottern vägde 2870 g och var 49 cm lång.

Kim 1995-03-13 & Lina 2010-06-27
  • Painted Lady

Vattnet gick och sonen är född i v 36+3. Hade gulsot när han kom men annars gick allt bra. Vagde 3000 och va 49 lång.  NU är han 10 månader och världens goaste kille Skrattande och inte syns det att han va liten när han kom... Han gick ner väldigt då inte ammningen funkade så när vi pkte hem vägde han 2720g....

• bollanmollan
    bollanmollan skrev 2010-12-06 17:14:05 följande:
    33+2 pga hf.
    Glömde ju skriva att han vägde 2330gr och var 42cm, allt har gått väldigt bra och vi har aldrig korr . Nu blir han 2 på julafton.
  • mina12

Min dotter föddes i v.24+0. Förlossningen startade med vattenavgång i v.23+5. Orsaken ar troligen myom i livmodern. I januari fyller hon 2 år. Hon är en liten och tunn tjej. Hon var sen med att gå, men i övrigt mår hon bra. Hon tillbringade sina första 3,5mån på sjukhus, varav 10v på IVA.

• Kazeer

Jag röstade efter första barnet, som föddes i vecka 37. Andra barnet föddes i vecka 36.

När jag väntade första barnet, fick jag vattenavgång i vecka 32+3. Jag blev inlagd i två veckor, var hemma i kanppt två veckor och blev sedan igångsatt i vecka 36+1. Sonen föddes i vecka 36+3 och vägde 2095 g (-25%) och var 46 cm lång. Han var på neonatal i åtta dygn för att sondmatas, ligga på värmebädd samt för att sola. Idag är han 3,5 år och har vuxit ikapp sedan länge.

När jag väntade andra barnet, fick jag högt blodtryck och TUL visade att bebisen var tillväxthämmad. I vecka 33+0 blev jag inlagd för mitt blodtryck och låg kvar på sjukhus till vecka 35+3, då det blev dags att plocka ut bebisen, som hade börjat må dåligt i magen. Han låg på tvären och gick inte att vända rätt, så direkt efter vändningsförsöket blev det kejsarsnitt. Han vägde 1510 g (-44%) och var ca 40 cm lång. Han var inskriven på neonatal i en månad och fick komma hem med hemsjukvård efter halva tiden, då han kunde hålla värmen. Utskriven blev han, när sonden togs bort. Idag är han 11 månader och är väl fortfarande ganska liten med sina knappt 8 kg jämfört med många andra 11-månaders. Men han mår jättebra.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
Svar på tråden När föddes din bebis?