• Anonym

Nämna i ansökan att jag jobbar fackligt?

Vill inte att min arbetsgivare ska veta att jag söker nytt jobb, så därför väljer jag att vara anonym.

Har ett dilemma. Jag jobbar nu på ett ställe där jag även är mycket engagerad i den fackliga klubben. Jag har gått rätt långt genom det och utvecklats/lärt mig massor och fått massor med erfarenheter genom det. En ganska stor grej som jag inte vet om jag vågar nämna när jag söker jobb. Gör jag det inte ser inte mitt cv mycket ut för världen men gör jag det finns det kanske risk för att de tror att jag kommer ställa till med problem (vilket inte är min avsikt). Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Nämna i ansökan att jag jobbar fackligt?
  • Anonym (ch)

Jag jobbar som enhetschef. Hade du sökt jobb hos mig så hade du gärna fått skriva att du jobbar fackligt. Att jobba fackligt är ett sätt att engagera sig. Facket är ingenting negativt i sig, för mig som arbetsgivare. Jag känner mig inte orolig/hotad

• Anonym

Jag jobbar som bemanningschef och hos mig hade ditt Cv hamnat i papperskorgen.
    Och det för att facket tar  en massa tid från arbetet och kostar då mig massa pengar för att jag måste ersätta din pklats med någon annan medans du är på möten och kurser.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-06 18:29:00 följande:
    Jag jobbar som bemanningschef och hos mig hade ditt Cv hamnat i papperskorgen.
    Och det för att facket tar  en massa tid från arbetet och kostar då mig massa pengar för att jag måste ersätta din pklats med någon annan medans du är på möten och kurser.
    Jobbar på ett skitföretag nu så därför är facket nödvändigt.. Nu söker jag bara jobb hos seriösa företag där jag inte har för avsikt att behöva jobba fackligt. Går det att förklara på nått sätt  ;)
  • Anonym
    Anonym (ch) skrev 2010-12-06 18:09:59 följande:
    Jag jobbar som enhetschef. Hade du sökt jobb hos mig så hade du gärna fått skriva att du jobbar fackligt. Att jobba fackligt är ett sätt att engagera sig. Facket är ingenting negativt i sig, för mig som arbetsgivare. Jag känner mig inte orolig/hotad
    Skönt att höra!
  • Sööderbönan

Jag förstår din "rädsla" att nämna det. Men tänk såhär; om en potentiell arbetsgivare skrotar dig pga det så vill säkert ändå inte jobba där! På mitt jobb hade du tyvärr inte en chans..

• Anonym
    singelsthl skrev 2010-12-06 18:48:55 följande:
    Jag förstår din "rädsla" att nämna det. Men tänk såhär; om en potentiell arbetsgivare skrotar dig pga det så vill säkert ändå inte jobba där! På mitt jobb hade du tyvärr inte en chans..
    Hur resonerar du? Varför hade jag inte haft en chans och vad är det för arbetsplats?
  • Anonym (beror på)

Nja, jag förstår varför du tvekar. Jag har tyvärr dåliga erfarenheter av vissa fackförbund. (allt ska vara på deras villkor och även om vi kunnat bevisa att den anställde/medlemmen ljuger om en händelse envisas facket att driva ärenden). Samtidigt finns det fog för många ärenden de driver. Det beror ju som sagt på vilket sorts företag det är. Men som någon annan sa, blir du skrotad för det vill du troligtvis inte arbeta där. En del företag verkar tro att alla fackanslutna är av ondo och ska bekämpas. Undvik dessa.

Skriv gärna om vad du lärt dig men att du nu vill går vidare och använda dina kunskaper på annat sätt. Den kan fungera. 

• Anonym
    Anonym (beror på) skrev 2010-12-06 19:15:35 följande:
    Nja, jag förstår varför du tvekar. Jag har tyvärr dåliga erfarenheter av vissa fackförbund. (allt ska vara på deras villkor och även om vi kunnat bevisa att den anställde/medlemmen ljuger om en händelse envisas facket att driva ärenden). Samtidigt finns det fog för många ärenden de driver. Det beror ju som sagt på vilket sorts företag det är. Men som någon annan sa, blir du skrotad för det vill du troligtvis inte arbeta där. En del företag verkar tro att alla fackanslutna är av ondo och ska bekämpas. Undvik dessa.

Skriv gärna om vad du lärt dig men att du nu vill går vidare och använda dina kunskaper på annat sätt. Den kan fungera. 
    Jo det är ju just det.. Svårt.. Jag är nog en ganska snäll "fackman" ;)

Ja, hur jag kan använda kunsksperna på annat sätt är nog en bra idé. Tack!!
  • Anonym

Hade du sökt jobb hos mig hade det varit klart negativt mest pga att jag har negativa känslor inför hur facken skapar en orörlig arbetsmarknad där många blir sjukskrivna pga att de sitter på fasta anställningar de inte trivs med men håller fast sug vid krampaktigt. Söker du jobb hos en småföretagare som mig är det klart negativt då fack står för stora, orörliga, rigida organisationer och småföretagande handlar om snabba beslut, liten organisation, rörlighet och frihet. Jag skulle känna att du inte hade rätt känsla för att arbeta i ett litet, dynamiskt företag.

• Anonym

jag hade inte sagt det i ansökan. Jag vill inte uppfattas som 'jobbig' vilket är risken. Sen att det finns chefer som tycker det är bra att man engagerar sig är en sak, men det är långt ifrån alla som tycker det är bra att vara fackligt engagerad. Jag har också vart det och man uppfattas just som lite 'jobbig'..

Svar på tråden Nämna i ansökan att jag jobbar fackligt?