• hannanp

Infektionsprover inför IVF/PGD?

Jag har fått hem ett brev att jag ska gå till ett labratorie för att lämna blodprov som ger info om äggstockarnas funktion samt att jag och min sambo ska lämna infektionsprover. Vad är infektionsprover? Är det också blodprov eller något helt annat?

Undrar också om man kan lämna dessa prover även om man är förkyld?

• Svar på tråden Infektionsprover inför IVF/PGD?
  • pållan

Du kan absolut lämna proverna om du är förkyld. Infektionsproverna är ett obligatoriskt blodprov för att kolla så att man inte har HIV eller hepatit. Och så kollar de att man är vaccinerad mot röda hund. Provet om äggstockarnas funktion låter som ett AMH prov (fast jag är inte säker). Det är ett blodprov som ger en indikation på hur stor äggreserv man har. 

• hannanp
    pållan skrev 2010-12-06 18:04:06 följande:
    Du kan absolut lämna proverna om du är förkyld. Infektionsproverna är ett obligatoriskt blodprov för att kolla så att man inte har HIV eller hepatit. Och så kollar de att man är vaccinerad mot röda hund. Provet om äggstockarnas funktion låter som ett AMH prov (fast jag är inte säker). Det är ett blodprov som ger en indikation på hur stor äggreserv man har. 
    Tack så mycket för svaret! Ja det stod att provet hette AMH samt att vi båda skulle göra infektionsprover. Så infektionsprovet innebär ingen typ gynkoll? Känns inte som läge att gå och göra något sånt mitt i lingonveckan.. hehe
  • pållan
    hannanp skrev 2010-12-06 18:06:44 följande:
    Tack så mycket för svaret! Ja det stod att provet hette AMH samt att vi båda skulle göra infektionsprover. Så infektionsprovet innebär ingen typ gynkoll? Känns inte som läge att gå och göra något sånt mitt i lingonveckan.. hehe
    Nej då, det är ingen gynkoll - bara ett vanligt blodprov! 
Svar på tråden Infektionsprover inför IVF/PGD?