• Marlean

Vilken är din favorit KRISTNA jullåt?

Nu såhär i juletid så brukar radion spela mycket jullåtar men många av de kristna jullåtarna har nästan slutat spelas trots att de är mycket bra. Jag tänkte fråga vilken KRISTEN jullåt som är din favorit? Det finns ju så många att välja på som ger en rysningar av välbehag. Själv tycker jag att Jussi Björlings O helga natt alltid berör mitt innersta, men även Stilla natt gillar jag att lyssna på och O store gud såhär års.

• Svar på tråden Vilken är din favorit KRISTNA jullåt?
  • Ponderosa

Jag gillar Oh come all ye faithful, mest den engelska versionen då.
    Och Carolas En stjärna lyser så klart
    The Hoppers Jerusalem

• Astarte

Jag vet inte om "Jesu, joy of man´s desiring" skrevs som julmusik från början, men den brukar spelas vid jul så för mig är det julmusik.

Lyssna bara!

• Kokomo

Förutom de du nämner TS så gillar jag Hosianna Davids son sjungen av en riktigt duktig kyrkokör

• fluu

Hören I Herdar....JÄTTEgammal. Från 1700 -  eller 1800-talet.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir
  • VirrigaVerna

Gloria in Excelsis Deo

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Fidi

Jag älskar O helga natt, fast med Tommy Körberg =)

• Astarte
    VirrigaVerna skrev 2010-12-06 22:08:32 följande:
    Gloria in Excelsis Deo
    JAA, den är snäppet vassare ändå! Tänkte inte på det.
  • Anova
    Astarte skrev 2010-12-06 22:03:43 följande:
    Jag vet inte om "Jesu, joy of man´s desiring" skrevs som julmusik från början, men den brukar spelas vid jul så för mig är det julmusik.

Lyssna bara!

" target="_blank">

Jo det är en julsång.. I alla fall tyckte Franck det som skrev texten (skriven för 4e advent). (Johann Sebastian Bach tyckte inte att det var julmusik och uruppförde denna mitt i sommaren på 1720 talet.. Bach snodde föresten melodin från en annan kompositör (Schop), då var det inte riktigt samma upphovsrättslagar som idag )
  • Cinza
    Fidi skrev 2010-12-06 22:09:34 följande:
    Jag älskar O helga natt, fast med Tommy Körberg =)
    Håller med! Älskar den.
  • Anova

Jag säger också O Helga natt.. Men jag vill ha en mörkare (mer kraftfullare) röst som sjunger och inte en (lyrisk/spinto) tenor som Jussi Björling (och Tommy Körberg).  
    Tycker att Peter Mattei är en av våra bästa Mikaela Tännérus – O Helga Natt - Cantique De Noel, O Holy Night

Sen Oh come all ye faithful.. Här med bas-barytonen Bryn Terfel.

">

Absolut roligast att sjunga är Angels from the realms of Glory aka. Angels we have heard on high på svenska Vi har hört en änglaskara.

">

Svar på tråden Vilken är din favorit KRISTNA jullåt?