• bebisprat

Tips?

Hej!
    Behöver tips. När kan man börja med konsekvenser? Min son testar mig mycket med att rita på väggen fast jag talat om att man inte får osv.
    I kväll rev han av tapeten i vardagsrummet (en lång bit) och sedan sade han: Jag förstörde väggen! Och väntar på min reaktion varpå jag ser bekymrad ut och säger: Så får man inte göra! och han då skrattar... Räcker det med att säga: Det var dumt gjort och gå på som vanligt eller kan man göra en konsekvens typ: ikväll blir det ingen godnattsaga. Går det att koppla ihop för en liten på 2 och 1/2? Eller när börjar man med konsekvenser?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 07:51
    Testade med konsekvens den kvällen. Vi läste ingen saga, han reagerade inte nämnvärt då han var väldigt trött och vi lekt en massa. Nöjd ändå. Men det kändes precis som folk sedan skrivit: Det blir ändå som ett straff- och troligen fattar han inte. Så ajöss med det .
  • Svar på tråden Tips?
  • Machapuchare

Det du kallar "konsekvenser" kallar jag "straff". En konsekvens är, enligt mig, en naturlig följd av någonting, tex går man ut utan mössa så fryser man om huvudet.
    Jag tror inte på att använda bestraffningar till barn.
    Läs "Växa -inte lyda" av Lars H Gustavsson samt Jesper Juuls böcker för att få tips hur att hantera barnet nu när han kommer in i den spännande frigörelsetiden.
    Tycker det räcker bra med att förklara att det var dumt gjort.

• bebisprat

Jag känner absolut att jag kommer att läsa den och fler böcker. Behöver massa ideer och infallsvinklar. OCH diskutera det med sambon så vi gör lika. 

Mössan är bra och enkel för att förstå en konsekvens tycker jag, men kan man hitta en konsekvens som inte är som ett straff här oxå (väggscenariot)? För jag håller med om att utan saga blir det ju som ett straff. Inte bra. Kanske hitta något som motiverar att hålla kvar tapeten/ inte rita på väggen...

tack för svar.

• vittra

Nej han fattar inte kopplingen med att du inte läser nattsaga, det är ingen konsekvens. Det är ett straff.
    Däremot kanske man kan ta bort pennorna om han bara ritar på väggarna..

• bebisprat

Nej, det borde man ju inse att det är ett straff. Känns som att man inte tänker utifrån barnets pespektiv så bra med en sådan föld..
    De är ju så små också. Inser tids nog själva. Pennor tar man givetvis bort förutom när man skall rita, och tapeten är ju inte viktig. Han får öva sig på den o så tapetserar vi om senare. Vet att han river i den om han inte får 100 proc uppmärksamhet. Har varit hemma o sjuk några dagar och trött på mammas lekar och ideer så motverka att han inte river i den kan man ju oxå förebygga.

• bebisprat
    Machapuchare skrev 2010-12-07 12:27:43 följande:
    Kanske ställa något för så han inte kommer åt den lösa tapeten?
    Är en smal gång i hallen, lite svårt. Fattar inte att han kunde få tag i något att dra i?
    Nu när han går förbi vill han såklart ta tag och dra ännu mer.

Men men. Snart kommer två pojkar till. Bara att inse att vi inte ska renovera eller något liknande på några år eftersom det kommer bli lite härjat.

Oroar mig för att inte kunna räcka till nu när sonen ska få två syskon som skall ammas osv. Men vi kommer väl in i det också.
  • bebisprat

såg att jag skrivit vardagsrummet. Hallen var det denna gång. Lite gravidgröt i skallen

Svar på tråden Tips?