• Anonym (jag)

    Övertrassering på kontot - problem i framtiden?

    Jag var på bankkontoret idag (Swedbank) och skulle skriva ut kontoutdrag för ansökan till försörjningsstöd, jag har hamnat mellan myndigheter och har 0 kr i inkomst just nu och har haft så den senaste månaden. Kvinnan som tar emot mig i kassan tittar på mitt konto och säger "Nämen, du har ju -50 kr på kontot, det kan du inte ha, om du någonsin ansöker om kreditkort eller vill ta huslån hos oss så kan vi se det i historiken och att du misskött ditt konto! Då blir du aldrig beviljad. Har du en pengar på dig så att vi kan återställa balansen nu?"
    Jag förklarade min situation och sade att jag varit tvungen att övertrassera för att kunna köpa mat den senaste veckan, men det köpte hon inte. Jag känner mig mycket mindre vänligt inställd till Swedbank just nu och ska självklart försöka så gott jag kan för att få tillbaka balansen till plus, men efter det här så byter jag nog bank efter att ha hört så mycket negativt om Swedbank på andra håll också.

    Är det alltså nu möjligt att mina chanser till bolån en bit in i framtiden är förstörda? 

  • Svar på tråden Övertrassering på kontot - problem i framtiden?
  • Anonym

    lycka till med att byta bank när du har övertrasserat konto

  • Anonym

    Du kommer inte att bli annorlunda bemött om du byter bank och fortsätter att övertrassera konton. Alla banker har samma policy. Jag jobbar i Handelsbanken och vi går tillbaka i historiken på kunderna och kollar övertrasseringar, obetalda låneinbetalningar osv.

    Visst kan man tycka att 50 kronor inte är mycket att övertrassera med, men faktum är att det är inte dina pengar. Det är bankens pengar och du får även betala en avgift (som en ränta) för att du övertrasserat. Jag tycker inte tjejen på banken var otrevlig, utan hon försökte helt enkelt hjälpa dig.

  • Anonym

    bankerna brukar inte gå med på att man blir kund hos dem när dem ser att man övertrasserat kontot hos gamla banken. vet dock inte hur dem gör om det bara hänt EN gång.

  • Anonym (jag)

    Är det så drastiskt att man ej kan få låna till hus tillsammans med en partner 5 år in i framtiden eftersom jag övertrasserade med 50 kr nu så borde de inte ha möjligheten för kunder att övertrassera, som Nordea och de andra storbankerna (ej inräknat t ex när man tankar och kan råka gå över saldot). Finns det någon anledning till att man kan ta ut en hundring när man bara har 50 kr på kontot? Jag försvarar inte att jag tog ut vad som är bankens pengar, men jag undrar varför möjligheten ens existerar om det har så förödande konsekvenser?

  • Anonym (jag)
    Anonym skrev 2010-12-06 21:19:54 följande:
    bankerna brukar inte gå med på att man blir kund hos dem när dem ser att man övertrasserat kontot hos gamla banken. vet dock inte hur dem gör om det bara hänt EN gång.
    Gäller det under hela tiden man haft kontot? I mitt fall 25 år. Går de tillbaka och ser alla övertrasseringar som kan ha hänt?
  • Snöviolen

    Löjligt. Varför kan man då ta ut upp till en 100 om man har mindre än 100 kr?
    Då borde de ta bort det då.

  • Anonym (orolig)
    Anonym skrev 2010-12-06 21:10:43 följande:
    Du kommer inte att bli annorlunda bemött om du byter bank och fortsätter att övertrassera konton. Alla banker har samma policy. Jag jobbar i Handelsbanken och vi går tillbaka i historiken på kunderna och kollar övertrasseringar, obetalda låneinbetalningar osv.

    Visst kan man tycka att 50 kronor inte är mycket att övertrassera med, men faktum är att det är inte dina pengar. Det är bankens pengar och du får även betala en avgift (som en ränta) för att du övertrasserat. Jag tycker inte tjejen på banken var otrevlig, utan hon försökte helt enkelt hjälpa dig.
    va? SHIT! Detta har jag aldrig hört! Min sambo övertrasserar kontot ibland, tills jag sätter in pengar, en två dagar senare. Detta för att jag har alla pengar på mitt konto då han är en slösare!

    Men hur långt tillbaka går ni egentligen? Vi hade ju tänkt köpa hus om ca ett år! Nu blev jag orolig!!!
  • arianne03
    Anonym (jag) skrev 2010-12-06 21:20:19 följande:
    Är det så drastiskt att man ej kan få låna till hus tillsammans med en partner 5 år in i framtiden eftersom jag övertrasserade med 50 kr nu så borde de inte ha möjligheten för kunder att övertrassera, som Nordea och de andra storbankerna (ej inräknat t ex när man tankar och kan råka gå över saldot). Finns det någon anledning till att man kan ta ut en hundring när man bara har 50 kr på kontot? Jag försvarar inte att jag tog ut vad som är bankens pengar, men jag undrar varför möjligheten ens existerar om det har så förödande konsekvenser?
    Nej, men det klart det inte är så illa! OM det mot förmodan skulle vara något problem så förklara exakt hur mycket övertrasseringen var på! Jag har råkat få -50 jag med (missade att överför pengar), och visst var det lite surt att betala 100 kr i staffavgift, men ingen har nånsin nämnt det/har aldrig sett det i några papper (har tagit bolån etc).
  • Anonym
    Anonym (orolig) skrev 2010-12-06 21:23:43 följande:
    va? SHIT! Detta har jag aldrig hört! Min sambo övertrasserar kontot ibland, tills jag sätter in pengar, en två dagar senare. Detta för att jag har alla pengar på mitt konto då han är en slösare!

    Men hur långt tillbaka går ni egentligen? Vi hade ju tänkt köpa hus om ca ett år! Nu blev jag orolig!!!
    Vi kan gå tillbaka flera år i tiden men vi skulle inte neka någon om man övertrasserat en gång. Men händer det ofta så ser vi det som att personen inte kan sköta sin privatekonomi och då vill vi inte låna ut.

    Att man kan övertrassera har med att göra att alla kortterminaler inte är uppkopplade mot banken och ibland dras pengar i efterhand. För att inte handlaren ska stå där utan att få sina pengar så kan man alltså ta ut pengarna trots att inga finns, men det är ändå upp till kunden att se till att det finns teckning på kortet. Om kunden övertrasserar för ofta så kan vi spärra kortet.
  • Anonym

    Jag har övertrasserat kontot omedvetet i bland och betalar in så fort jag blir medveten om det. Jag har blivit beviljad lån i tre olika baner så jag antar att det går att låna till hus ändå

  • Anonym

    min son övertrakaserade ett antal gånger och mistade sitt bankomat/betalkort   swedbank  och fick inte nytt på nordea  eller ica-banken men tillsist fick han chansen på 1 annan bank

  • Tezz i
    Anonym skrev 2010-12-06 20:59:45 följande:
    lycka till med att byta bank när du har övertrasserat konto
    Va? En så liten övertrassering har inget med ev bankbyte eller lån att göra.
  • Anonym (t)

    Övertrassera med mindre än 100kr har jag gjort många gånger då jag var yngre. Man tog ut en hundring på bankomaten och hade kanske 50 på kontot.
    Det har inte varit det minsta problem att byta bank eller få huslån senare.

    Jag tror absolut inte du behöver oroa dig. Bankerna vill ju ha kunder.

    Det kanske vore annorlunda om man övertrasserat med stora summor hur man nu gör det?

  • Tezz i

    Det är skillnad på att övertrassera på 100kr eller under, än att övertrassera på 10 000kr.

  • Anonym (...)

    Det gjorde jag när jag var yngre, barnbidraget var ju på 950 och det blev ju 1000 istället om man tog den där 50lappen över. Jag har inte haft problem med att byta bank, få kort etc.

  • Anonym (jag)

    Första anonyma posten i den här tråden kan vara det mest onödiga jag sett. Bidra med något istället.


    Skönt att höra att många inte har haft problem! Det ger hopp för framtiden, som tjejen på banken fick mig att tvivla på ett tag! Det är klart att jag inte VILL övertrassera, men ibland händer det. Imorgon rättar jag till balansen på kontot igen och hoppas att detta inte hindrar mig från att byta bank senare.
     
  • Alecca

    Man kan övertrassera på två sätt, "låtsas" och på "riktigt".

    Har hänt att man övertrasserat, men då har det varit mest att saldot minus skyddat belopp blivit negativt. Då händer i princip ingenting eftersom det fortfarande står plus på saldot.

    Hinner man dock inte rätta till problemet innan affärerna tömt betalterminalen och deras transaktioner genomförts (vilket hände mig idag) så övertrasserar man "på riktigt". Det var inte roligt. Ringde direkt till banken där dem sa att det kommer ligga en intern anmärkning på att kontot missbrukats och då kan det bli problem om man ska låna. (Swedbank).

    Jag tror därför att dem här som satt i system kanske då lyckats hålla sig på plussidan på saldot men saldot minus skyddade belopp blivit negativt, och vad jag förstår så är det då som övertrasseringen räknas och anmärkningarna läggs in.

  • Anonym (LOL)
    Alecca skrev 2017-02-19 20:17:54 följande:

    Man kan övertrassera på två sätt, "låtsas" och på "riktigt".

    Har hänt att man övertrasserat, men då har det varit mest att saldot minus skyddat belopp blivit negativt. Då händer i princip ingenting eftersom det fortfarande står plus på saldot.

    Hinner man dock inte rätta till problemet innan affärerna tömt betalterminalen och deras transaktioner genomförts (vilket hände mig idag) så övertrasserar man "på riktigt". Det var inte roligt. Ringde direkt till banken där dem sa att det kommer ligga en intern anmärkning på att kontot missbrukats och då kan det bli problem om man ska låna. (Swedbank).

    Jag tror därför att dem här som satt i system kanske då lyckats hålla sig på plussidan på saldot men saldot minus skyddade belopp blivit negativt, och vad jag förstår så är det då som övertrasseringen räknas och anmärkningarna läggs in.


    Tog det dig 7 år att fila på svaret?
Svar på tråden Övertrassering på kontot - problem i framtiden?