Avundsjuk väninna - vad göra?
Skulle behöva lite råd och tips!
Det är som så att jag har en väninna, som har ett barn i samma ålder som vårt barn, och vi har umgåtts väldigt mycket. När vi träffades bodde jag i en villa ett par mil från henne och eftersom min make jobbade på samma ort som hon bor så blev det att vi umgicks mycket hos henne.
Nu har vi flyttat, till en nyproducerad bostadsrätt, och första gången hon var här började jag få lite konstiga vibbar. Hon sa ingenting om "vad fint ni fått det", "fin lägenhet", "roligt med nytt" eller annat liknande, utan det enda hon sa var "vilken liten lekplats" om den lekplats som bygdes alldeles utanför vår uteplats. Gången efter det var hennes man med och han sa att det var en fin lägenhet och att det måste vara skönt med nybyggt och hon sa då bara "mm".
Detta var ingen jag direkt störde mig på, men sedan kom fler grejjer:
Vi har pratat rätt mycket om det med syskon och vi båda ville ha relativt tätt. Hon blev lätt gravid och har nu fött deras andra barn, av samma kön. Värt att nämna är att hon uttryckligen har sagt att om det andra barnet blev samma kön så tänker hon försöka igen, för att få en av det andra könet. Vi hade inte lika lätt att bli gravida och fick även ett missfall. Nu är jag dock gravid, var i vecka 10 då hennes andra barn föddes.
Jag och min man var för någon vecka sedan och kollade på olika syskonvagnar. Vi var tidigare intresserade av en likadan som min väninna köpt, men efter att ha sett henne ha båda barnen i den så kom i underfund med att vi ville ha en som inte var så lång. Vi hittade en annan vagn, som bode vägde mindre, var snyggare (enligt mig och min man, men detta sa jag givetvis inte till henne), och blev kortare. Vi beställde en sådan och jag berättade detta för min vän eftersom vi pratar om allt. Hon blev dock direkt irriterad och påpekade att hennes var längre än den vi köpt för att barnen får mer plats (vilket givetvis stämmer), och sa en massa annat för att få mig att försöka känna att det var ett dåligt köp. Att vår vagn kostade cirka 2000 kr mer, trodde jag inte hade betydelse men har börjat tro nu...
Sen gjorde vi könsultraljud och fick reda på att vi kommer få en bebis av det andra könet, alltså ha en av varje kön. Detta berättade jag när vi chattade på facebook, men hon sa ingenting - inte grattis eller något. Hon sa bara "jo jag såg det i din logg".
Vi bor nu i en liten lägenhet men har bokat en nyproducerad 4:a som blir klar 2012. Hon vill också flytta, de bor i hyresrätt, och har svårt att hitta någon större i ett område de är intresserade av. Så berättade hon att de hittat en och jag frågade då om det var en fyra. Svaret blev något i stil med "Nej en trea, men ni bor ju bara i en tvåa".
Sen la jag upp bilder från ultraljuden (RUL och könsul) på facebook och när vi pratade så sa jag "har du sett vilka fina bebisbilder jag lagt upp?". Då loggade hon ut. Jag skickade då ett sms och frågade vart hon försvann ch fick 20 minuter efter det ett svar om att batteriet dött och att hon inte hade lust att sätta på den igen.
Jag är så ledsen, och vet inte vad jag ska göra. Det måste ju vara avundsjuka, vet inte annars vad det kan vara. Och nej det är inte som så att jag har skrytit med att vi ska få en av varje kön eller att vår vagn e dyrare eller något sådant. Har ni några tips?