• Anonym

Åånej jag pussade min bebis med munsår!!!

Visste inte om jag skulle lägga den här tråden under kroppsligt eller föräldrarskap eller nåt annat.
    Upptäckte ett nytt munsår nyss..... herpesvirus.... Och pussade nyligen (för några timmar sen) min son flera ggr, t.o.m. på munnen men det var inte meningen, han vände huvudet i samma ögonblick som jag skulle pussa på kinden. Jag brukar aldrig pussa mina barn på munnen just för att jag brukar få munsår...

Jag har känt av lite på läppen under dan men trott att det var ett sår då mina läppar är extremt torra och spricker nu såhär under vintern MEN det var ett munsår i första stadiet = mest smittsamt....

Är det kört nu? Får min son dras med herpes-munsår nu resten av livet????? Jag har lyckats hålla tjejen undan och hon är nästan 3 år...

Ångest....

• Svar på tråden Åånej jag pussade min bebis med munsår!!!
  • Zs1985

Svårt att veta om han blivit smittad! Vissa kan ju gå med viruset latent i kroppen hela sitt liv utan att få blåsor/sår.

Så det enda du kan göra är att vänta och se om han får blåsor/sår i framtiden. Just munsår/herpes bryter oftast fram när immunsförsvaret inte är på topp. tex vid mindre förkylningar eller allergitider (då pollen främst om det finns den allergin hos er).

• Anonym

Hat du ammat dina barn? Vad jag förstått så för man över herpesvirussmittan med bröstmjölken. Så i sådana fall så är de nog redan bärare. Men det behöver ju inte bli så farligt för dem. Jag bär också på viruset men det var åratal sedan jag fick munsår! Min mamma fick det däremot ganska ofta.

Svar på tråden Åånej jag pussade min bebis med munsår!!!