• Mufflan89

Energiomvandlingar i vattnets kretslopp?

Hej! Jag undrar om någon kan vara väldigt snäll och hjälpa mig med vilka energiomvandlingar som sker i vattnets kretslopp? De jag själv tror (ett väldigt osäkert 'tror') är: 

kärnenergi (i solen) → strålningsenergi (solens strålar)→ termisk energi (värmer upp vattnet)→ rörelseenergi (vattnets kretslopp startas)

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Energiomvandlingar i vattnets kretslopp?
  • Kazeer

Avdunstning (från vätska till gas) och kondensation (från gas till vätska) ... kanske?

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Mufflan89

Så tänkte jag med först, men det ska vara energiformer som de jag skrev ovan. 
    De som finns är: kärnenergi, strålningsenergi, termisk energi, rörelseenergi, lägesenergi och kemisk energi. Jag vill veta vilka sådana omvandligar (alltså från en energi till en annan, ex rörelseenergi till lägesenergi)  det sker i vattnets kretslopp.

Tack ändå :) 

• Brin

Glöm inte lägesenergin när vattnet är samlat i molnen :)

• Mufflan89

Är det då lägesenergi hela vägen ner tills den kommer ner i vattnet/jorden igen? Eller byts det tillbaka till röresleenergi då det faller ner som nederbörd? 

• Brin

Så snart vattnet lämnar molnen (är i rörelse) så är det rörelseenergi. Lägesenergi=objektet är stilla, Rörelseenergi=objektet är i rörelse. Lägesenergi är det även när vattnet är i havet/sjöar/grundvatten o.l.
    Hur specifik vill du ha det? Det går att gå nästan hur detaljerat som helst om du även blandar in vattenkraftverk... 

• Mufflan89

Ja, du får gärna blanda in vattenkraftverk, för det är jag också nyfiken på. Tack för att du redde ut vad lägesenergi var, det är den jag inte riktigt förstått mig på (inte tagit mig tid att sätta mig in i heller..). Men det jag hade skrivit innan som förlopp med energiomvandlingar var rätt?
    Men som sagt, energiomvandlingar i vattenkraftverk vore intressant att få reda på också! Tack på förhand.

• Brin

Google lite så får du snabbt reda på hur ett vattenkraftverk fungerar. Fundera sedan hur vattnet uppför sig i de olika delarna och du har snart klarat av även energiomvandlingarna även där.  På Wikipedia hittar du lite info om olika energiformer som du kan få användning av. Var lite källkritisk dock, vem som helst kan gå in och ändra på Wikipedia...allt är inte fakta ;/

Utav vad du skrivit i TS så ser det ut att stämma. Termiskenergi är en typ av rörelseenergi fast på atom/molekyl nivå.

• Parenthood
    Dessa är de energiformer man brukar prata om

Lägesenergi
    Rörelseenergi
    Elektrisk energi
    Termisk energi
    Kärnenergi
    Strålningsenergi (samma som elektrisk energi)
    Värme energi (samma som termisk)
    Kemisk energi (samma som elektrisk energi)

Vattnets kretslopp är ju från sjön - avdunstning - moln - regn- sjön.

Om sjön är noll-referens så är det ju så att när vattnet avdunstar sker en fasövergång där vattnet går från flytande till gas-form, detta kräver energi och för övergången går det åt termisk energi från omgivningen, den förhålllandevis varm vattenångan stiger mot himlen och detta torde då bli termisk energi som övergår till rörelseenergi, väl däruppe blir det lägesenergi och vattenångan övergår till flytande eller kanske tom fast form, droppar eller iskristaller i molnen under denna fasövergång måste det vara termisk energi som avges, vattnet i molnet bildar större droppar och och blir regn och trillar ner till följd av gravitationskraften, lägesenergin övergår till röreleseenergi och när vattendropparna har hittat tillbaka till sjön igen har rörelseenergin övergått till termisk energi igen, avgiven till omgivningen, från vilken vattnet nu kan få ny energi till att avdunsta, och cirkeln är sluten.

Nästa uppgift nu för någon annan får väl bli att sätta siffror på detta i ett praktiskt exempel, så vi ser att summan av allt blir noll :)
Svar på tråden Energiomvandlingar i vattnets kretslopp?