När bytte ni babyskyddet för en bilbarnstol?
och vilken bilbarnstol bytte ni till?
Har en son på 6 månader som börjar sitta som en korv i babyskyddet..
och vilken bilbarnstol bytte ni till?
Har en son på 6 månader som börjar sitta som en korv i babyskyddet..
Sonen är 6,5 månader och vi bytte för några veckor sedan.
min dotter är 7½ månad och väger 8½kg och vi tänkte att hon skulle sitta i sin stol några månader till. hon sitter inte illa i den. vi bytar nog när hon är kring 1 år.
Vi har en rätt liten kille, men vid ca 8,5 kg/9 månader så började Akta Gracon bli för trång. Vi hade trott att den skulle gå ett tag till eftersom vi iaf fått för oss att AG Logicon är godkänd för 12 kg, men med overall på och så där så var det inte en chans att vi hade kunnat trycka ner honom många veckor till.
Vi bytte till ett Britax Hi Way eftersom vi hört mycket gott om den och då den satt bra i vår bil. Den säljs till julkampanjpris på Babyproffsen den här månaden.
Han var 3 mån 1 vecka.... Jag har en kille med stadig nacke... Men alla mina söner bar bytt tidigt (3-4 mån), utom den äldsta, han var 7 mån först.
Man ska egentligen byta så fort man kan, säkerheten i en bakåtvänd stol är ca 90-95% medan den kan vara så låg som 50-60% i ett babyskydd.
Säkerheten är lägre i babyskydd eftersom barnet i en krock tar det mesta av smällen med axlarna.
Vi bytte när sonen var 10 månader. Först då satt han tillräckligt stadigt. Köpte en Akta Graco Cosmic Comfort.
Första barnet var 5,5 månader
Andra var 5 månader
Trean var 3 månader
Ja, säkerheten är högre i en bakåtvänd bilstol än i ett babyskydd, eftersom kraften fördelas ut över hela ryggen i en bakåtvänd stol. I den sitter barnen mer upprätt och skadas mindre vid en krock.
Det rekommenderas att man byter till bakåtvänd stol när barnet kan sita eller sitter bra i den bakåtvända man tänkt sig.
Tack för era svar, känns nästan som det är dags att byta inom kort.
Min son är 71 cm och väger strax över 8 kg så babyskyddet börjar bli lite väl litet :)
Ja, säkerheten är högre i en bakåtvänd bilstol än i ett babyskydd, eftersom kraften fördelas ut över hela ryggen i en bakåtvänd stol. I den sitter barnen mer upprätt och skadas mindre vid en krock.
Det rekommenderas att man byter till bakåtvänd stol när barnet kan sita eller sitter bra i den bakåtvända man tänkt sig.
Vår dotter är 8 månader och vi bytte nyligen, vi funderade på en Britax Hi-way men den passade inte i vår bil så det blev en Maxi Cosi Mobi. Om vi hade köpt en Hi-way hade vi nog bytt tidigare då den är godkänd 0-25 kg.
Ettan bytte när han va 6 månader till en AG duoflex comfort. Tvåan bytte när han va 8 mån till Britax secura och AG duoflex xtp. Nu har vi sålt duoflexen och han sitter i securan och Britax multi-tech, superbra stolar, väldigt nöjd med dem!
Första ca 14 månader
Andra ca 6 månader
Bytte vid 4 månader för att dottern höll på att kvävas av sina spyor (reflux), bytte till en hi- way som är godkänd från 0-25 kg så den funkade bra :).
Sonen bytte vid 6 månader till en two way som han sitter i nu med, 2 år o 4 månader.
Båda var stadiga tidigt så på den fronten var det inga problem.