• Kiwi86

Hund som matvägrar!!

Jag har två hanar en på 4 år och en på 2 år. Den på 2 år har under en längre period nu matvägrat! Han har gjort det förr, även hunden på 4 år men aldrig såhär extremt!

Vad ska jag göra?

Hunden är helt frisk, har för inte längesen  vart hos veterinären på koll,men jag kommer ringa igen om inte detta går över snart.

Jag har lärt mig att inte erbjuda annat än hundmaten och plocka undan om hunden inte äter inom kort. Det kan gå fyra dagar utan att hunden äter. Sedan äter han ett mål mat och sedan går det fyra dagar igen. Han har börjat magra väldigt mycket och det är så hemskt!!! Pigg i övrigt.

Är rädd för att han alltid bara ska vilja ha gott i maten om jag börjar ge honom nåt gott bara så att han äter, men samtidigt så har han börjat magra så pass mycket nu att jag snart inte har nåt val känns det som.

Hunden motioneras ordentligt, vi tränar lydnad och spårar vissa dagar och cyklar osv. så jag tycker han borde bli hungrig! Han äter ju exempelvis hundgodis om vi är ute och han får belöning, så det känns som att han bara vägrar hundmaten!!

Vi köpte nyss ett nytt foder för kräsna hundar med mycket fett, näring och smak...men icket!!!

Ge mig era tips och råd!

• Svar på tråden Hund som matvägrar!!
  • Landslide

Jag har inga råd att ge direkt, men min tik är likadan.. blev skrämd av fyrverkerier som smällde på våran balkong på nyår, sen en dag medan hon åt så diskade jag och råkade tappa en kastrull i golvet, utan att göra en stor grej av det.. sen dess så har hon inte varit "normal" när det kommer till mat och höga ljud.

Hon åt alltså väldigt bra när hon var liten, sen så hände "kastrullen" och sen så var det helt stopp. Jag prövade också som du att vara bestämd med tider och så, det blev bara värre.. hon gick en vecka utan mat tills jag fick panik och köpte leverpastej som jag la i maten.. hon åt med god aptit i ett par dagar sen var det stopp.. igen. Vi har provat en massa olika foder.. men det var inget som fastnade.. sen provade vi att ge henne blötmat som hon älskade i ungefär en månad och sen var det stopp.. igen.

Vi pratade med våran uppfödare som sa att vi skulle gå tillbaka till den "hårda" skolan med fasta tider och ta bort skålen.. Efter två veckor med endast ca ½ dl varannan dag så fick jag och sambon nog och började mata henne.. inte varje gång, men när vi ser att hon skiter i maten.. hon har ju tyvärr blivit kräsen.. matandet gillar/gillade hon inte (hunden alltså) men på så sätt så har vi fått upp henne i vikt igen (efter ett år ungefär) och nu i dagsläget så har hon faktiskt ätit full fodergiva i en hel vecka! peppar, peppar..

Jag vet att det inte är så man ska göra, men när jag ser att hunden försvinner framför ögonen på mig så skiter jag i vilket faktiskt!

• Waite

Jag har haft och har nu samma problem och våran hund har älskat färskfoder och då av märket klass, vet också många andra som ger sina hundar färskfoder. Vi slutade med det för den andra hunden var tvungen att gå över på ett annat specialfoder pga sjukdom och då var vi rädd att han inte skulle vilja äta det om den andra fick färskt. Men nu har hon börjat matvägra så vi ska börja blanda i färskfoder i den andra maten för att sedan gå över helt till färsk igen.

• fiiäjag

Jag bytte till färskfoder... inte bara av den anledningen men ändå... Och jag vet flera med kräsna hundar som blivit bra med färskfoder...  Mina hundar bara vräker i sig sitt färskfoder!

• Idha

Vår tik är väldigt kräsen och kan matvägra i flera dygn, speciellt om vi varit på besök hos någon som gett henne godsaker. Då duger inte hennes vanliga foder på ett bra tag. Mitt tips är att ge ett högenergifoder till hunden, så gör det inte så mycket om han äter för lite. Ett foder är t.ex. Precept för arbetande och högpresterande hundar. Det är kanske ingen långsiktig lösning men för oss har det fungerat bra. Lycka till!!

• Landslide
    MeLoveChilli skrev 2010-12-07 00:12:20 följande
    Vi har provat en massa olika foder.. men det var inget som fastnade.. sen provade vi att ge henne blötmat som hon älskade i ungefär en månad och sen var det stopp.. igen.
    Kanske ska säga också att nu efter alla om och men, så äter hon faktiskt torrfoder igen. Färskfoder är bra, men jag tycker att torrfoder är ännu bättre.. iaf lukten Kräks
  • Idha

Hade jag läst ordentligt (gravidhjärna) så hade jag sett att ni testat högenergifoder. Nästa tips är att ta Frolic och rosta i ugn för att sedan mala ner med mortel och strö som krydda över maten :)

• Waite
    MeLoveChilli skrev 2010-12-07 00:12:20 följande:
    Jag har inga råd att ge direkt, men min tik är likadan.. blev skrämd av fyrverkerier som smällde på våran balkong på nyår, sen en dag medan hon åt så diskade jag och råkade tappa en kastrull i golvet, utan att göra en stor grej av det.. sen dess så har hon inte varit "normal" när det kommer till mat och höga ljud.

Hon åt alltså väldigt bra när hon var liten, sen så hände "kastrullen" och sen så var det helt stopp. Jag prövade också som du att vara bestämd med tider och så, det blev bara värre.. hon gick en vecka utan mat tills jag fick panik och köpte leverpastej som jag la i maten.. hon åt med god aptit i ett par dagar sen var det stopp.. igen. Vi har provat en massa olika foder.. men det var inget som fastnade.. sen provade vi att ge henne blötmat som hon älskade i ungefär en månad och sen var det stopp.. igen.

Vi pratade med våran uppfödare som sa att vi skulle gå tillbaka till den "hårda" skolan med fasta tider och ta bort skålen.. Efter två veckor med endast ca ½ dl varannan dag så fick jag och sambon nog och började mata henne.. inte varje gång, men när vi ser att hon skiter i maten.. hon har ju tyvärr blivit kräsen.. matandet gillar/gillade hon inte (hunden alltså) men på så sätt så har vi fått upp henne i vikt igen (efter ett år ungefär) och nu i dagsläget så har hon faktiskt ätit full fodergiva i en hel vecka! peppar, peppar..

Jag vet att det inte är så man ska göra, men när jag ser att hunden försvinner framför ögonen på mig så skiter jag i vilket faktiskt!
    Tänkte bara smita in och höra om hur hunden reagerar på fyrverkerier nu? hur hanterar ni nyår? vi har också en fyrverkerirädd hund nämligen.
  • froken mildred

Vi har samma problem, dock älskar han färskfoder men gick då upp massor. Äter färskfoder i några dagar sen tvärstopp. Han är verkligen envis. Men vi kör med blodpulver, lägger lite i botten och sen mat över. Funkar jättebra! Dessutom är ju blodpulvret bra för leder, päls m.m. :)

• korvhöna

Dalta inte med maten, alltså inget utom toffoder.. använd inte godis vid belöning,
    kör på leksak eller torrfodret som han ska äta annars. Annars kan han medvetet rata maten
    eftersom han vet att han får nåt godare sen..
    Hanar är duktiga på att matstrejka, oftast sitter det i huvude och är ingen sjukdom,
    en frisk hund svälter inte sigsjälv.. utan äter precis det den behöver,
    trots att de kan se riktigt taniga ut bitvis.
    Du gör rätt som plockar bort maten om han inte äter, vänta ett par timmar och servera igen,
    såfort han lämnar matskålen så tar du bort den, och ge ingenting annat.

Min hane matvägrade förmodligen för att han reagerade på löptikar,
    vi bodde då i ett område med extremt mycket hundar..
    alltså var det konstant någon tik som störde honom och hans matlust.

-Kolla upp hans hälsa, dålig aptit kan vara symptom på något.
    -Är han mager kan du köpa rent ister (finns på de flesta coop i kyldisken), smält o blanda i torrfodret.
    -Byt inte foder mer än max 1 gång/ halvår. Det tar tid för att få maximalt näringsupptag av nytt foder.
    -Ledsnar du på att kämpa med maten, testa färskfoder eller BARFa det går hem i nästan alla fall.
    -Funkar inget så kan kastrering vara ett alternativ om det är hormoner som stressar o spökar.

Lycka till!

• froken mildred

Äter torrfoder i några dagar sen är det tvärstopp ska det stå.

• Landslide
    Waite skrev 2010-12-07 00:22:58 följande:
    Tänkte bara smita in och höra om hur hunden reagerar på fyrverkerier nu? hur hanterar ni nyår? vi har också en fyrverkerirädd hund nämligen.
    Det vet vi inte än, men jag tror att hon kommer att bli riktigt nervig ändå. Vi gjorde MH med henne i oktober och även fast vi har miljötränat henne till max så fick hon en 5:a på skott. Inte bra. Vi funderar på att hyra en stuga någonstans inne i skogen.

Nä, om inte annat så är väl bara att hålla sig lugn och absolut inte gulla med hunden, man ska inte ens låtsas om att hunden är rädd. Vi funderar också på att när det är som värst att stänga in henne och den andra hunden på toa, där hörs det minst. Jag har själv hört av någon att det ska vara bra.. men om det är det.. det är en annan fråga
  • korvhöna
    MeLoveChilli skrev 2010-12-07 01:06:19 följande:
    Det vet vi inte än, men jag tror att hon kommer att bli riktigt nervig ändå. Vi gjorde MH med henne i oktober och även fast vi har miljötränat henne till max så fick hon en 5:a på skott. Inte bra. Vi funderar på att hyra en stuga någonstans inne i skogen.

Nä, om inte annat så är väl bara att hålla sig lugn och absolut inte gulla med hunden, man ska inte ens låtsas om att hunden är rädd. Vi funderar också på att när det är som värst att stänga in henne och den andra hunden på toa, där hörs det minst. Jag har själv hört av någon att det ska vara bra.. men om det är det.. det är en annan fråga
    Ge Valeriana, finns i vanlig hälsokostbutik.. börja ge ngn dag innan.
    Max 8 tabl/dygn. Det är örtmedicin som verkar lugnande..
    Sen kan man använda D.A.P, hundens egna feromoner som lugnar..
    finns så man kan stoppa i eluttaget som utsöndrar lite konstant,
    men även en spray om man vill ha det mer koncentrerat.. ex på bädden.
    D.A.P använder man med gott resultat på ex djurkliniker för att hundarna inte ska bli så stressade.
    Finns o köpa hos vet.
  • Landslide
    Bohm skrev 2010-12-07 01:23:25 följande:
    Ge Valeriana, finns i vanlig hälsokostbutik.. börja ge ngn dag innan.
    Max 8 tabl/dygn. Det är örtmedicin som verkar lugnande..
    Sen kan man använda D.A.P, hundens egna feromoner som lugnar..
    finns så man kan stoppa i eluttaget som utsöndrar lite konstant,
    men även en spray om man vill ha det mer koncentrerat.. ex på bädden.
    D.A.P använder man med gott resultat på ex djurkliniker för att hundarna inte ska bli så stressade.
    Finns o köpa hos vet.
    Mmm.. jag har också läst lite om D.A.P.. det kanske är värt att testa.
  • dezibel

Jag skulle strunta totalt i principen att äter inte hunden så får den svälta. Vad vinner du på det mer än att du får en mager hund i sämre skick. Hunden behöver mat regelbundet annars är risken att ni får en hund med magkatarr/sår istället.
    Byt foder till tex färskfoder (Nordic,Klass,Fodax) eller ett annat högenergifoder och prova att ge honom mat under promenaderna som belöning. Min kräsna hund fick sin fodergiva som "godis" under träningspassen och då åt han minsann :)

• alterego

Ett tips jag kör med ibland när min hund är extra kinkig med maten, är att göra nåt roligt av det. Häll kulorna i en petflaska och låt hunden försöka få ut dem, kasta maten på en gräsmatta eller gömma på kluriga ställen inne så den får söka.. När min tik vägrar äta ur skålen vill hon ändå gladeligen ha om jag gör nåt roligt av det..

• Waite
    MeLoveChilli skrev 2010-12-07 01:06:19 följande:

Vi testade i stort sett allt med våran men hon går inte att ignorera det blir varken bättre eller sämre vad vi än gör. Nu har det däremot varit lugnt i två år då hon har haft lugnande tabletter. Jag var jätte skeptiskt till en början men hon hade lidit så gräsligt på nyår och valborg att vi testade, och det blev en enorm skillnad! Hon är fortfarande som vanligt, lite tröttare men inte rädd. Dock tar vi in henne i ett mörkt rum tillsammans på nyårsslaget och försöker distrahera henne med massa kel och mys (hon är jordens största kelgris)
    Vi testade också med DAP tidigare men det hjälpte ingenting och några droppar som man skulle ge henne från någon hälsokost, hjälpte heller inte. Sedan är alla olika men om inget fungerar så rekomenderar jag dig att ringa in till veterinären och höra om dom kan skriva ut något, det brukar dom kunna göra via telefon.
  • Kiwi86

Jag tror, är nästan helt övertygad om att vår hunds matvägran sitter i hormoner,han har varit såhär förr när en grannens tik löpte. Dock inte såhär illa och såhär länge matvägrade han. Vi ger honom ingenting förutom hundmaten, som för övrigt är ett foder med högt energiinnehåll, fett och liknande. Vi har provat att göre "leksaker" av maten,i typ pet-flaska,toarullar osv,det kan funka ibland...ibland inte...

Nu ska vi till veterinären imorgon bara för att utesluta eventuella sjukdomar osv. Men jag tror att han bara strejkar för han har matlust på sånt som är supergott. Han tigger gärna osv. Han får givetvis ingenting. Inte ens hundben har vi tillgängliga just nu.

Vi har börja cykla med honom så han får springa ordentligt. Ta promenader i skogen,plumsa i djupsnö,spåra leksaker osv för att "trötta" ut honom så han ska vilja äta,bli hungrig...

Han har magrat alldeles för mycket så hittar veterinärerna inga fel på honom så vet jag fasiken inte vad vi ska göra. Jag vill verkligen inte skämma bort honom med godsaker i maten,för då kommer han aldrig äta hundmaten! Sedan så har jag märkt att han blir alltmer kräsen om han får gottis i maten...tillsist duger inte korv,näää då ska han ha leverpastej,sen duger inte det då ska han ha köttfärs...osv..

Kastrera honom kommer vi göra om veterinären tror det hjälper...han plågas ju uppenbarligen av löptikar och annat. Dock så är det ju inte alltid att resultatet blir så bra av en kastration...men det får vi fundera över senare. Veterinären först

Tack för alla tips hörrni

• korvhöna
    Kiwi86 skrev 2010-12-09 23:40:47 följande:
    Jag tror, är nästan helt övertygad om att vår hunds matvägran sitter i hormoner,han har varit såhär förr när en grannens tik löpte. Dock inte såhär illa och såhär länge matvägrade han. Vi ger honom ingenting förutom hundmaten, som för övrigt är ett foder med högt energiinnehåll, fett och liknande. Vi har provat att göre "leksaker" av maten,i typ pet-flaska,toarullar osv,det kan funka ibland...ibland inte...

Nu ska vi till veterinären imorgon bara för att utesluta eventuella sjukdomar osv. Men jag tror att han bara strejkar för han har matlust på sånt som är supergott. Han tigger gärna osv. Han får givetvis ingenting. Inte ens hundben har vi tillgängliga just nu.

Vi har börja cykla med honom så han får springa ordentligt. Ta promenader i skogen,plumsa i djupsnö,spåra leksaker osv för att "trötta" ut honom så han ska vilja äta,bli hungrig...

Han har magrat alldeles för mycket så hittar veterinärerna inga fel på honom så vet jag fasiken inte vad vi ska göra. Jag vill verkligen inte skämma bort honom med godsaker i maten,för då kommer han aldrig äta hundmaten! Sedan så har jag märkt att han blir alltmer kräsen om han får gottis i maten...tillsist duger inte korv,näää då ska han ha leverpastej,sen duger inte det då ska han ha köttfärs...osv..

Kastrera honom kommer vi göra om veterinären tror det hjälper...han plågas ju uppenbarligen av löptikar och annat. Dock så är det ju inte alltid att resultatet blir så bra av en kastration...men det får vi fundera över senare. Veterinären först

Tack för alla tips hörrni
    ett tips är att inte köra slut på honom, ex cykla o springa i djupsnö..
    isf förbränner han mer energi än han får i sig och magrar av desto fortare..
    Men äter han bättre av det så är det bara att köra på.
  • Kiwi86
    Bohm skrev 2010-12-09 23:53:51 följande:
    ett tips är att inte köra slut på honom, ex cykla o springa i djupsnö..
    isf förbränner han mer energi än han får i sig och magrar av desto fortare..
    Men äter han bättre av det så är det bara att köra på.
    Jo han måste arbeta för att få upp hungern. Vissa hundar vill jobba Vi har varit hos veterinären som inte hittar några fel på honom. han är också bara lite tunn och inte mager enligt henne. Hon trodde på hormonella problem som gör att han tappat hungern. Så nu har han ett chip i nacken som ger en kemisk kastrering i 6 månader...funkar det och hunden blir bättre och får mer matlust osv så kastrerar vi honom på riktigt om sex månader Får se. Han mår bra i alla fall och äter lite oftare.
Svar på tråden Hund som matvägrar!!