• Radha

Varför vill man ha sina barn på ett utedagis?

Jag blir så förvånad när jag läser om utedagis, hur populärt det verkar ha blivit. För mig skulle det vara ett rent helvete att tvingas vara utomhus hela dagarna. Eller, inte på sommaren, då är det ju skönt, men i regn och rusk, kyla och snö! För mig låter det bara som en besparingsåtgärd för kommunerna och ett sätt för föräldrar att slippa dåligt samvete om man inte vill ta med barnen ut på eftermiddagar och helger. Eller att man är helt fanatisk! Okej för att vara ute mycket, det är väl bra, men jämt?

• Svar på tråden Varför vill man ha sina barn på ett utedagis?
  • korvhöna

min dotter gick på utedagis, de var inte ute när det var skitväder..
    däremot när det var fina dagar så spenderade de nästan hela dagarna utomhus.
    Tror det finns gränser, och arbetsmiljö för både fröknar och barn ska vara realistiska..

• Punkster

För mig som gillar att vara inomhus (och dessutom jobbar inom barnomsorgen) är det mycket märkvärdigt hur föräldrar, pedagoger och barn kan uppskatta att vara ute så mycket. Uppenbarligen gillar dom helt andra saker än mig. Och det är väl tur det. Vissa människor trivs ute, andra inne.

• Pia och Elna

Det finns massa studier som visar att barn som går på utedagis inte är lika sjuka som andra dagisbarn. Själv skulle jag föredra ett bra mellanting mycket ute om vädret är ok men innelek och pyssel m.m. när det är skitväder. Ungeför som jag själv vill göra.

• augustisten

Fast barn och vuxna har ju inte alltid samma definition av skitväder. Spöregn är ju tex ett jättehärligt väder för min fyraåring. Och snöblask. När det blåser brukar han däremot inte gilla... Egentligen beror det nog mest på kläderna och har man sin unge på utedagis är man kanske extra mån om att de är bra.

Min unge har inte rent utedagis, men de är nästan alltid ute både på för och eftermiddagen och ibland hela dagen. Och han verkar gilla det. Han skulle nog gärna vara ute mer.

• Radha

Hm, okej, jag tänker bara att varför ska man tvinga små barn som inte kan välja själva att göra något som få vuxna skulle stå ut med, även om man har bra kläder. Och hur blir det med barnens finmotoriska utveckling när de inte kan sitta och rita och pyssla?

• hannis
    Radha skrev 2010-12-07 16:13:40 följande:
    Hm, okej, jag tänker bara att varför ska man tvinga små barn som inte kan välja själva att göra något som få vuxna skulle stå ut med, även om man har bra kläder. Och hur blir det med barnens finmotoriska utveckling när de inte kan sitta och rita och pyssla?
    De är ju inte på dagis jämt. Rita och pyssla kan de göra hemma på eftermiddag/kvällar och så kan de vara ute på dagtid när det är ljust.
  • Radha

Jo, det är klart. Jag tycker bara det verkar så ruggigt och obehagligt att vara ute precis hela dagarna på höst och vinter.

• basio

När jag sökte barnomsorg till mina pojkar blev vi endast erbjudna plats på en uteförskola, vilket jag egentligen inte alls ville. Men vi hade inget annat val. Det var det värsta jag har varit med om, min äldste pojke skrek hysteriskt i tio månader varje gång jag lämnade honom och han frös, frös och frös hela dagarna trots att han hade mängder med kläder. De var fullkomligt fanatiska med utevistelsen på den förskolan och det var katastrof för min äldste son, den yngste klarade det bättre eftersom han gick på småbarnsavdelningen som inte var ute lika mycket. Min äldste fixade heller inte att vara utan blöjan på förskolan efterom de tvingades sitta på en potta mitt ute i skogen i smällkalla vintern när de skulle kissa mitt ibland alla kompisarna. På sommaren sov de ute i vagnar i gassande solsken när det var 30 grader i skuggan, livsfarligt!

När vi bytte förskola blev vår pojke helt annorlunda och han stormtrivdes på sin vanliga förskola. Jag är förskollärare och jag tycker om att vara ute med barnen på jobbet, men inte hela dagarna! Jag tycker att det är oerhört viktigt att anpassa utevistelsen efter barnen. Vissa barn fryser jättemycket och de små kan knappt röra sig ute i overall och klumpiga vinterstövlar. Barnomsorgen ska vara på barnens villkor och de barn (oftast äldre än 3 år) som trivs med att vara ute mycket klarar säkert av att gå på uteförskola alldeles utmärkt, men föräldrarna borde verkligen fundera flera gånger om innan de väljer den typen av förskola till sitt barn. Och kommunen borde verkligen inte tvinga in ett barn på en uteförskola, det måste finnas en vanlig förskola som alternativ också.

• Bonanza

För att man själv inte tycker om att vara utomhus och då slipper det?

Så tänkte vi när vi sökte uteförskola i alla fall. Nu fick vi inte plats där och det var flera år sedan, men deras nuvarande förskola är ute mycket mer än vanliga förskolor. Och det är bra, för då slipper vi!

• Loui

Minns själv när man var tvungen att gå ute på dagis. Så jävla tråkigt! Och så fortsatte det sedan - tvingad ut varje rast ända till sjätte klass. Så enormt tråkigt. Och att då gå på UTEDAGIS? mardröm. 

Fast nu är ju inte alla som jag, som tur väl är =) 

Svar på tråden Varför vill man ha sina barn på ett utedagis?