• Maggiepuh

Snuttefilt

Min dotter på 5 månader har den senaste veckan inte velat somna utan en fleecepläd (liten ca 100*60 cm) som hon gosar med och lägger över ansiktet. På kvällen när hon somnat och jag ska sova blir jag nojig och börjar tänka "tänk om hon kväver/stryper sig med filten när jag sover". När jag tar bort filten börjar hon sova oroligt.

Hur stor är risken att hon kommer dö pga snuttefilten? Vi har inte tvingat på henne den, utan från början har hon haft den som täcke när hon sovit under dagen. Börjar känna mig riktigt sliten eftersom jag inte sover bra pga min oro. Har provat ge henne en mindre filt (bomull) men den vägrar hon.

• Svar på tråden Snuttefilt
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att många barn sover med en snuttefilt, även i fleece, och det är inga problem.
    Naturligtvis skall du se till att hon inte är för varm och när du lägger henne. Förmodligen är det därför bättre att hon har den bredvid sig, istället för på. 

Att hon skulle strypa eller kväva sig med sin snuttefilt är enligt  min erfarenhet helt osannolikt!

Sov gott Flört 

MVH Christine 

• Maggiepuh

Ok, tack för ditt svar. Jag kommer sova lugnare inatt.

Svar på tråden Snuttefilt