• Pickeli

Kakor till frukost.

På vår fsk så får de små barnen som kommer tidigt (runt 6) alltid ett kex (typ smörgåsrån, digistive, skorpa) och lite mjölk så att de ska stå sig till den riktigt frukosten som är runt 8-snåret.

Problemet som jag ser det är att de allt som oftast finns digistivekex eller smörgåsrån att välja på. Och för mig är ett digestivekex lika med en kaka, skulle lika gärna kunna vara ett ballerinakex som låg där. (inte för att försvara smörgåsrånet, men det är åteminstondet inte lika mycket socker..)

Och självklart är det ju godare med en sockrig och söt kaka än tex ett smörgåsrån, och sonen tar ju givetvis det förstnämnda när han själv får välja och jag hinner inte stå där och hindra honom från att ta en likadan kaka som alla andra barn innan jag åker till jobbet tyvärr, det känns inte rätt det heller.

Vem pratar man med om dessa synpunkter som kan göra någon skillnad? pedagogerna? rektorn?

Ska jag komma med förslag på bättre alternativ, och isåfall vad skulle det vara?

Funderar på att ringa till arbetsledaren och prata om saken, men jag vet inte riktigt om det är rätt person?

Tycker ni jag är tramsig, hur har ni det på er fsk?

Google it!
  • Svar på tråden Kakor till frukost.
  • banansmoothie

Knäckebröd kanske är ett bättre alternativ?

• minismurfen

tycker inte du e tramsig.....på mina barns fsk så får dom frukt på morgonen så dom ska klara sig till frukost kl 8.......har aldrig hört om fsk där dom får digestive på morgon,skulle då inte vilja att mina barn åt d då,tycker oxå att d e likt att äta ballerina......du e nog inte ensam att tycka så,ta upp d m fröknarna å rektor å föräldrarådet åsså kan du ju fråga föräldrar vad dom tycker,så kan du nog få igenom en ändring:)

• pandyb

Hos oss ges inget innan frukost oavsett hur tidigt man kommer!
    Dock så är det upp till varje barn/förälder att, om man anser att det finns ett behov, skicka med en macka eller smörgås eller kanske frukt!

Nils 090419 *mammas prins*
  • Pickeli
    pandyb skrev 2010-12-07 08:07:34 följande:
    Hos oss ges inget innan frukost oavsett hur tidigt man kommer!
    Dock så är det upp till varje barn/förälder att, om man anser att det finns ett behov, skicka med en macka eller smörgås eller kanske frukt!
    Det spelar liksom ingen roll om jag matar i han frukost, han tar ju givetvis ändå en kaka. Finns alltid plats för kakor :)
    Google it!
  • Pickeli
    banansmoothie skrev 2010-12-07 08:05:16 följande:
    Knäckebröd kanske är ett bättre alternativ?
    Ja det tycker jag också, men kanske inte så lämpligt för 1 åringar dock. Det är ju ganska hårt och vasst!
    Google it!
  • Pickeli

Jag tycker att det är JÄTTEBRA att de får något i magen så jag vill inte att de tar bort den biten, men jag tycker det är lite jobbigt med kakorna alltså.

Men riskakor och smörgåsrån fullkorn kanske skulle funka?

Google it!
  • Pickeli
    minismurfen skrev 2010-12-07 08:07:26 följande:
    tycker inte du e tramsig.....på mina barns fsk så får dom frukt på morgonen så dom ska klara sig till frukost kl 8.......har aldrig hört om fsk där dom får digestive på morgon,skulle då inte vilja att mina barn åt d då,tycker oxå att d e likt att äta ballerina......du e nog inte ensam att tycka så,ta upp d m fröknarna å rektor å föräldrarådet åsså kan du ju fråga föräldrar vad dom tycker,så kan du nog få igenom en ändring:)
    ja precis jag får väl prata med föräldrarådet, det brukar ju ge bra utfall tycker jag!
    Google it!
  • Pia och Elna
    Pickeli skrev 2010-12-07 08:10:51 följande:
    Ja det tycker jag också, men kanske inte så lämpligt för 1 åringar dock. Det är ju ganska hårt och vasst!
    Det finns ju mjukare knäckebröd som passar för barn det lär också vara billigare än digestive.
  • Pickeli
    Pia och Elna skrev 2010-12-07 08:18:25 följande:
    Det finns ju mjukare knäckebröd som passar för barn det lär också vara billigare än digestive.
    Google it!
  • beccagranen

På min sons fsk så får det smörgåsrån med ost på, när dom kommer mellan 06-07. Sen äts det riktig frukost mellan 07:30-08:00. Jag tycker ionte det är något att haka upp sig på, jag tycker det är bra att det finns något att tugga på innan frukost. Och anledningen till att det är rån som serveras beror på att alla barnen som lämas såpass tidigt får vara på äldre avdelningen. Det är alltså barn från 1-6år, och för de allra minstas skull så serveras det just rån så att alla kan äta av det. Det är ju mer socker i ett glas juice.

• Pickeli
    beccagranen skrev 2010-12-07 08:19:38 följande:
    På min sons fsk så får det smörgåsrån med ost på, när dom kommer mellan 06-07. Sen äts det riktig frukost mellan 07:30-08:00. Jag tycker ionte det är något att haka upp sig på, jag tycker det är bra att det finns något att tugga på innan frukost. Och anledningen till att det är rån som serveras beror på att alla barnen som lämas såpass tidigt får vara på äldre avdelningen. Det är alltså barn från 1-6år, och för de allra minstas skull så serveras det just rån så att alla kan äta av det. Det är ju mer socker i ett glas juice.
    Jo rån är väl en sak, men digestivekex?

Tycker du att det är okej att ge ballerinakakor eller smågodis till frukost bara för att det är lika mycket socker som i ett glas juice? Nej det tycker inte jag.
    Google it!
  • Pickeli

Jag ska ju iofs medge att jag inte vet med säkerhet vilken typ av digestiv som serveras, det kan ju var den utan socker också även fast det inte känns troligt. Ska fråga imorgon dock.

Google it!
  • beccagranen
    Pickeli skrev 2010-12-07 08:21:57 följande:
    Jo rån är väl en sak, men digestivekex?

Tycker du att det är okej att ge ballerinakakor eller smågodis till frukost bara för att det är lika mycket socker som i ett glas juice? Nej det tycker inte jag.
    Digestive finns väl som fullkornkex med? det serveras iaf endast rån på min sons fsk. hade de serverats digestive så hade jag troligtvis inte heller ifrågasatt det. Dom brukar ha bra koll på att saker och ting blir i lagom mängd. Ibland lagar husmor även scones och brytbröd med marmelad till, kanske inte så nyttigt men ibland får man väl vara lite onyttig.
  • Pickeli
    beccagranen skrev 2010-12-07 09:59:28 följande:
    Digestive finns väl som fullkornkex med? det serveras iaf endast rån på min sons fsk. hade de serverats digestive så hade jag troligtvis inte heller ifrågasatt det. Dom brukar ha bra koll på att saker och ting blir i lagom mängd. Ibland lagar husmor även scones och brytbröd med marmelad till, kanske inte så nyttigt men ibland får man väl vara lite onyttig.
    Jo det finns som fullkorn också dock är ju sockermängden densamma. Känns inte som att de har så bra koll när de serverar kakor till frukost, men det är ju min åsikt.

Det är skillnad på "ibland" och varje dag.

Om sonen äter 2 digistivekex om dagen så blir det 10 kakor i veckan regelbundet. Och detta utöver att det ibland serveras onyttigheter på dagis och hemma, det tycker inte jag är varken nödvändigt, hälsosamt eller på något sätt motiverat. Men du får gärna tycka det.
    Google it!
Svar på tråden Kakor till frukost.