• pandyb

Äter inte

Hej!

Min son på 19 mån har sen ca 8 veckor tillbaka slutat äta! Han äter nästintill ingenting!
    Vi har ALDRIG haft matproblem med honom, sen han var nyfödd har han ätit ofta, mycket och gärna så detta är helt nytt för oss! Vi är natlurligtvis oroliga att det ska bero på någon form av medicinsk orsak att han helt plötsligt inte äter.

En matdag för honom:

6,30 Välling, 2dl
    7,00 Erbjuds frukost när vi föräldrar äter. Äter ca ½ yoggiburk (Liten)
    8,00 Frukost på förskolan ) ingenting
    11,15 Lunch på förskolan = väldigt lite om det serveras majs eller ärtor äter han det
    14,30 Mellis äter smörgåsar på förskolan
    18,00 Middag hemma, petar i maten, äter grönsaker och ev, två-tre skedar mat
    19,00 Välling ca 1-1½ dl

Han sover oroligt på nätterna, vilket vi tror har å göra med att han inte äter. Han drömmer mardrömmar och vaknar otröstlig! För att mitt i gråten somna om! :(

Vi har varit hos läkaren som tyckte det var konstigt beteende för  ett barn... (ingen barnläkare) där fick vi själva propsa på att prover skulle tas. Proverna var bra Hb låg på 110 vilket var lite i underkant tyyckte han. Han skickade oss till BVC för vägning och där visade det sig att lilleman på fyra veckor hade gått ner 100g vi ska tillbaka på torsdag för att se vad som har hänt igen! Jag är så sjukt orolig för vår son, jag kan inte sova, inte äta och vet snart inte vad jag ska  ta mig till jag känner inte igen honom!

Har du några tips att ge? Är detta vanligt?

Nils 090419 *mammas prins*
  • Svar på tråden Äter inte
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att barns aptit ofta förändras mycket under förskoleåren. Ofta har det att göra med alla infektioner de går igenom, sedan kan det vara något i utvecklingen som påverkar dem. Barn i hans ålder kan upplevas oroliga och få sömnproblem som i sin tur kan resultera i mindre aptit. Oron kan ligga i den separationsångest som förekommer, mer eller mindre, hos barn under de första två åren. 

Jag tycker att ni gör helt rätt som följer upp hans tillväxt på BVC. Där efter kan det vara bra att ta ställning till om han har/haft en infektion. Denna gång kanske det kan vara bra med en barnläkare, eftersom ni inte fick något förtroende för den tidigare. 

Under tiden kan ni bara göra det ni gör, erbjuda varierad kost på regelbundna tider (ungefär var tredje timme brukar vara bra) och ha koll på att han inte får feber eller symtom eller andra symtom som avviker.
    Servera det han gillar. Välling innehåller mycket bra, däribland järn, majs och ärtor är toppen och går det kan ni berika maten med lite extra fett. Undvik att ge dryck före maten, det kan ge falsk mättnadskänsla, erbjud den efter maten (om han inte ber om det förstås). 

Kämpa på och ge inte upp! Går han fortsatt ned i vikt ska ni självklart gå vidare för att hitta orsaken. BVC borde kunna hjälpa er med kontaktuppgifter till barnläkare, om de inte har möjlighet till läkare på plats.

MVH Christine

Svar på tråden Äter inte