• Maggis

Hur får man bort bläckfläckar från kläder?

Min sambo har, för säkert tusende gången, lämnat skräp kvar i fickorna på sina kläder när han slänger dem i tvättkorgen (irriterande).
    Den här gången var det en kulspetspenna i hans snygga, beiga Peak-jeans... (Han har en såååå läcker rumpa i dem).
    Så nu är det bläckfläckar på hela stjärtpartiet! Någon som har något "husmorstips" på hur man får bort dem?
    Vi har ju inte en sådan kassa att det bara är att gå och handla nya precis, småbarnsföräldrar som vi är.
    Tacksam!!!

• Svar på tråden Hur får man bort bläckfläckar från kläder?
  • Salsan

Jag har en tips-bok där man kan slå upp det mesta. I den står det så här om intorkade bläckfläckar på kläder:

"1. Om fläcken finns kvar efter att du har tvättat plagget, gnuggar du den med en citronhalva, eller pressar en citron över fläcken så att den täcks av citronsaft. 2. Pressa det fläckade området mellan två vita tygtrasor. Upprepa omdet är nödvändigt och skölj sedan. Tvätta enligt tvättmärkningen."

"Förr brukade man behandla bläckfläckar med mjölk eller tomater. Täck fläcken med lite mjölk, eller gnugga med en tomathalva. Skölj rent ordentligt efter båda behandlingarna."

Jag har inte provat något av det själv så jag kan väl inte göra annat än att önska dig lycka till. Det är alltid tråkigt när man får fula fläckar som inte går bort.

• Tanja o Theo

har du inte sett reklamen om Vanisch tvättmedlet...
    ingen aning om det funkar...lycka till!!

• Maggis

Salsan;
    Tack för tipset/n! Skall prova om det fungerar.

Tanja o Theo;
    Fungerar INTE. Lånade lite av en kompis (granne) som har. Hände ingenting.

• Fideli

Dränk in fläcken med outspädd spolarvätska (till bilen). Tvätta som vanligt i maskin. Har fått bort många fula bläckfäckar på detta vis.

• Karla

Är nog lite virrig ikväll, läste bläckFISKAR istället för bläckFLÄCKAR... Det hade varit roligt och se om någon hade något bra tips mot det!

• Carenya

Ren etanol brukar funka alldeles utmärkt på bläck, så testa T-röd. Skölj efter med vatten så att inte den röda färgen blir kvar.

Svar på tråden Hur får man bort bläckfläckar från kläder?