• pth

Varför glorifierar hon sin styvmor?

Min dotter formligen avgudar sin styvmor. Hon pratar om henne "hela tiden", ritar 90% av teckningarna till henne, talar alltid om vad som är styvmoderns favoritmat, favoritdjur osv då vi ska handla, äta, ser en hund osv... Dottern bor en vecka hos mig, min nya man och vår son på 7 månader, nästa vecka hos sin far där styvmodern ofta är även om de ännu inte bor tillsammans (flyttar ihop efter jul). Dottern gillar sin styvfar, men är som förälskad i sin styvmor. Inget fel i sig, hon är en jättebra människa, men jag undrar lite varför dottern har ett sådant behov att framhäva styvmodern. Ligger det ngt annat bakom?

Denna dagen ett liv
  • Svar på tråden Varför glorifierar hon sin styvmor?
  • linahelena

älskade oxå min styvmamma sjukt mycket, kanske för att hon aldrig gjorde några beslut om mitt liv. det fick min pappa göra. hon blev mer som en vän man kunde prata med medans pappa var föräldern. hon försökte aldrig ta min mammas roll.

• LivL

Er bebis kanske "stjäl" mycket uppmärksamhet?

• mithrandil

Jag skulle vara glad om mina barn gillade sin styvmor, då slipper man oroa sig över "elaka styvmodern" som så ofta förekommer. Kvinnor som inte kan hantera att deras män har barn sen innan.

Alexander 2009-03-11 -♥- Amanda 2010-06-23
  • pth

Absolut är jag glad för att hon gillar sin styvmor. Är det så det är är det ju strålande, men det blir liksom så himla mycket så det känns lite överdrivet ibland. Undrar då om hon av ngn anledning känner att hon måste prata gott om henne?

Denna dagen ett liv
  • Fluffskalle

Barn varierar ju sig i vem de tillfälligt "dyrkar". Hon kanske är glad för att hon finns för att hon är rolig osv och är rädd för att hon ska försvinna innan det blivit vardag?

Min styvdotter är som din dotter verkar vara mot sin styvmor. Hon "dyrkar" mig och det är jag oerhört glad över men blir väldigt rädd OM det inte skulle hålla, så det får man tänka på. Jag tror att det till stor del beror på att jag under våra år tillsammans varit den vuxna som är minst förälder. Det är hennes pappa som bestämmer, jag är lite sidekick bara. Hon gör roliga saker med mig. Blir det konflikter så får pappan ta det för det mesta.

Jag blir väldigt rolig för henne ofta, en slags vuxen som man kan prata med utanför föräldrarna och lärarna. Ett slags andningshål.

Jag är glad över detta, att vi är mer som kompisar, då hon har mamma och pappa redan. Tänk som tonåring så har hon en vuxen hon kan anförtro sig till.

Det kommer nog att lugna ner sig om ett tag.

Svar på tråden Varför glorifierar hon sin styvmor?