• Anonym

fan vad jag hatar min menskopp

Nu har jag menskoppen min fjärde mens & jag får fortfarande inte till det. Jo kanske några ggr i slutet av mensen. Sen till nästa mens har jag glömt hur fanskapet ska sitta!!!!
    Kan det finnas så många sätt eg. ?? Det är väl bara ett hål.
    GAAAAAAAAAHHHHHHHH
    blod överallt!

• Svar på tråden fan vad jag hatar min menskopp
  • Anonym (men?)

Vad är en menskopp för något?
    funkar inte bindor och tampong? eller?

har aldrig hört talas om en menskopp?

• Anonym

men har du kanske fel storlek då?

• Anonym (\o/)

Låter som att du inte får den att veckla ut sig ordentligt... Jag brukar snurra koppen en aning med fingret, så att man känner att den har vecklat ut sig. Du kan också prova att "krysta" en aning och se om det hjälper. Den ska sitta ganska långt ner, har du den kanske för högt upp? Och ja, det finns bara ett hål som det är tänkt att den ska sitta i Flört.

• Anonym (helnöjd)

Vad synd. Som sagt, kanske fel storlek. Sätter du in den på rätt sätt?
    Jag är supernöjd med min. Har inte använt binda el tampong en enda gång sen jag köpte.

Anonym (men?) skrev 2010-12-07 11:59:54 följande:

Det är en kopp i silikon som samlar upp mensen och sen tömmer man och sköljer och sätter in igen. Googla.
  • MammaBecca

Alltså, jag fattar konceptet.
    Det verkar väldigt smidigt och ekonomiskt... men hur fungerar det rent hygieniskt?
    Alltså.. samlas blodet upp i koppen, man tömmer den och sedan för man in den igen???
    Hur många gånger kan man använda den???

• Sofi 79

Vik ihop den mellan tummen och pekfingret och snurra något varv när den kommit in. Det räcker nästan med att du för in den i mynningen, sen åker den liksom på plats av sig själv. Du ska känna den lilla ploppen precis vid mynningen, utan att det känns obehagligt.
    Sen känner du efter att koppen är helt jämn och utvecklad, annars rinner det på sidan.
    Om koppen är helt utvecklad och inte har några bucklor har du nog för liten storlek. Eller blöder så ymnigt att du bör tömma en extra gång.
    Sen brukar jag också ha några droppar som rinner på sidan, så jag brukar komplettera med ett trosskydd.

• Anonym (men?)
    Anonym (helnöjd) skrev 2010-12-07 12:04:24 följande:
    Vad synd. Som sagt, kanske fel storlek. Sätter du in den på rätt sätt?
    Jag är supernöjd med min. Har inte använt binda el tampong en enda gång sen jag köpte.Det är en kopp i silikon som samlar upp mensen och sen tömmer man och sköljer och sätter in igen. Googla.
    det msåte jag googla på för jag har aldrig hört talas om det

men jag frågar som en annan här hur hygeniskt är det?
  • Sofi 79
    Anonym (men?) skrev 2010-12-07 11:59:54 följande:

Superbra liten pryl i gummi eller silikon. Ser ut som en dinapp, men utan hål längst ner. Fångar upp all vätska och så tömmer man och tvättar morgon och kväll.
    Jag är supernöjd, har knappt använt annat de senaste fem åren. Miljövänligt och snällt mot kropp och slemhinnor.
  • tilj75
    MammaBecca skrev 2010-12-07 12:04:45 följande:
    Alltså, jag fattar konceptet.
    Det verkar väldigt smidigt och ekonomiskt... men hur fungerar det rent hygieniskt?
    Alltså.. samlas blodet upp i koppen, man tömmer den och sedan för man in den igen???
    Hur många gånger kan man använda den???
    Hur länge som helst! Jag trodde det skulle va lite "äckligt" men det känns mycket fräschare än andra mensskydd. Man kan koka den om man tycker att det behövs.
    Man tömmer den i toan och sköljer ur i handfatet och in igen.
  • Anonym (men?)

har goooglat lite nu
    låter in så dumt

tack för alla svar

Svar på tråden fan vad jag hatar min menskopp