Mat-tips & recept på järnrik mat!
Finns ju en tråd där man kan skriva vad man ska äta till middag. Tänkte vi kunde ha en egen om man har något bra tips på mat med mycket järn i. Eftersom mitt, och säker många andras, värde börjar sjunka nu.
Finns ju en tråd där man kan skriva vad man ska äta till middag. Tänkte vi kunde ha en egen om man har något bra tips på mat med mycket järn i. Eftersom mitt, och säker många andras, värde börjar sjunka nu.
Mitt tips är att laga maten i järngryta. Är i v. 38+1 idag och har inte ätit en enda järntablett!!! Tur kanske...
Jag äter ganska ofta avocado eller broccoli till maten, det innehåller mycket järn, ett annat tips är att dricka juice eller något annat c-vitaminrikt i samband med järnrik mat. C-vitaminet hjälper kroppen att ta upp järnet.
Bladspenat... stek den snabbt i olivolja, med lite salt, peppar (vitlök om du gillar det) och ät istället för andra grönsaker till maten eller vänd ner den varma spenaten i nykokt pasta. Att ngt så enkelt kan bli så gott och nyttigt, innehåller mycket folsyra, c-vitamin och järn mm!!!
Babe
ja som lillstrumpa skriver så är järngryta det bästa man kan investera i...
4-6mg extra järn per 100g mat helt utan att tänka på det
välj rätt sorts frukostflingor oxå - en del är rejält berikade!
Idag käkade vi leverbiff, potatis, löksky, riven morot och vitkål.
leverbiff är väl kanske ingen höjdare även om den är järnrik?
retinolnivåerna är lite väl höga...
Jag trodde lillstrumpa skämtade. har aldrig hört talas om det. då ska jag lägga det på minnet.
Min bästa järnbomb är spenatsoppa! Mycket snabbt och enkelt...och gott.
För 4 pers.
1 l. vatten
400 g fryst hackad spenat
2 buljongtärningar (höns el grönsak)
2 msk mjöl
Lite smör, salt och peppar.
5-6 hårdkokta ägg.
Koka upp det mesta av vattnet (blanda ut resten med mjölet, så det inte blir klumpar). I med buljong och spenat. I med redningen. Rör om, koka ca 5 min. I med smör, salt och peppar.
Servera med äggen i klyftor/halvor/hackat (efter smak) och till det något gott fiberrikt bröd.
Som jag har fattat det så är det helt ok att äta leverbiff (enligt min bm iallafall). För jag antar att du syftade på att det är mycket A vitamin?!
ejenderman: Fick det rådet av dietisten när jag var dit så numera lagar jag nästan all mat i järngrytan! Det verkar ju funka iaf!