• Fågel blå

Hur många ägg är normalt att få ut vid ÄP?

Jag har precis kommit hem ifrån äggplock och känner mig lite deppig, jag tror nämligen att vi inte fick ut så många ägg. Vad är genomsnittligt att få ut?

Vid vårt förra ivf fick vi ut 12 ägg men denna gång bara 6 st. Barnmorskan försökte trösta mig med att det inte är antalet som räknas utan kvaliteten på äggen, men jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det.

• Svar på tråden Hur många ägg är normalt att få ut vid ÄP?
  • linköping68

Jag vet inte hur många som är vanligt. Tror det varierar en hel del, från kvinna till kvinna. Vi fick tyvärr bara ut 1 st ägg, men det blev befruktat. Sen tog det sig tyvärr inte. Så i det stora hela var det ingen bra IVF, då jag bara fick 1 ägg som inte tog sig
    Men vi försöker nog igen till våren.

• strössel

Det sa läkaren till oss oxå när vi var på vårat första samtal , det viktigaste är kvaliteten på äggen som räknas och inte antal. Vi plockade ut 21 ägg 13 blev befruktade ett till mig och 3 till frysen. Så av 21 ägg fick jag 4 bra ägg. Så många behöver inte betyda att det är bättre.

• Lille Gris

Det idealiska och det läkarna strävar efter är runt 10 ägg, så däromkring är nog det vanligaste. Men 6 ägg är inte dåligt, tillhör nog normalspannet skulle jag tro. Självklart är det kvaliteten som är det viktiga! Tänk på att det egentligen bara behövs ett enda ägg, om det är det rätta. Med väldigt många ägg är det större risk att kvaliteten är dålig och då kommer det inte funka ändå.

Vi fick ut 17 ägg första gången men ingen befruktning. Andra gången fick vi 8 st, 3 befruktades och det gav 1 liten kille och 2 chanser till syskonförsök i frysen. Så för oss var färre absolut bättre!

• Eviglängtan

Det varierar väldigt mycket, och det är faktiskt inte kvantiten utan kvaliten. Man brukar sträva efter 5 till 12 ägg. Vi fick ut 16 ägg, 14 befruktade. 2 till mig och 5 till frysen (5 dagars). Bra för en gamling som jag. Men jag har dock åldern emot mig. Även om äggen är av väldigt bra kvalite visuellt så har jag sämre chans än yngre med samma kvalite. Hur som helst det är kvaliten inte kvantiteten. Lycka till alla.

• El66

Målet för IVF är enligt min läkare att få ut mellan 5-10 ägg. Så 6 är ingen dålig siffra. Och precis som andra har skrivit så säger antalet ägg faktiskt inget om hur det går sen . På min allra första IVF fick de ut 10 ägg. Alla befruktades normalt men endast ett var bra. Det blev negativt. Gången efter fick de ut 9 ägg. Endast 5 befruktades. Fick tillbaka två, ett bra och ett lite sämre. Fick ett Baby

Nu gör vi syskonförsök och sist fick de ut 10 ägg, varav 6 var mogna. 4 av de blev befruktade. Två toppen ägg till mig och två till frysen! Så här bra gick det aldrig när vi fick fler mogna och fler befruktade ägg. Vet dock inte hur det har gått än, ruvar för fullt Glad

Så döm inte ut det i för väg, det kan gå jättebra ändå!

Lycka till!

• Min älskade dotter

det är kvalitet och inte kvantitet precis som alla säger!!första försöket fick vi ut 16 st,dock va 6 st omogna,av resterande 10 blev 6 befruktade,ett till mig och 2 till frysen,negativt resultat alla tre återföranden.andra försöket fick vi ut 26 st,7 va omogna,av resterande 19 blev 17 befruktade,ett till mig och 12 till frysen.gravid efter ET!

det räcker med ett bra ägg för att bli gravid!Lycka till!

• IJ83

Hej
    Ska ha min äggplockning nu på fredag och är jätte orolig, de såg bara 4 äggblåsor på vul undrar nu om det är bra eller inte jag skulle få välja om jag ville fortsätta eller avbryta min behandling.
    Vad tycker ni svar mig snart om ni har erfarenhet av det. tacksam för alla svar

orolig inför första ivf behandling
  • Eviglängtan

Beror på vilken dos du fick

• IJ83

jag fick 225 enheter menupur är det för lågt kanske

• feministbrud
    IJ83 skrev 2011-03-22 15:35:22 följande:
    Hej
    Ska ha min äggplockning nu på fredag och är jätte orolig, de såg bara 4 äggblåsor på vul undrar nu om det är bra eller inte jag skulle få välja om jag ville fortsätta eller avbryta min behandling.
    Vad tycker ni svar mig snart om ni har erfarenhet av det. tacksam för alla svar
    Jag fick samma besked, just fyra st. Resultatet för mig blev 7 ägg, tre med tillräckligt god kvalitet, ett befrukatdes. Inget bra resultat, även om 7 var bättre än fyra. Men nu är jag i 17:e veckan så jag är lyckligt lottad! Gravid
  • IJ83

Ett stort grattis till dig vad roligt och höra såna historier Skrattande
    Jag hoppas att jag har samma tur som dig.
    jag är jätte orolig och rädd att det inte så gå så bra Rynkar på näsan
    vet inte vad jag ska göra, fortsätta eller ejGråter

• feministbrud
    IJ83 skrev 2011-03-22 17:00:13 följande:
    Ett stort grattis till dig vad roligt och höra såna historier Skrattande
    Jag hoppas att jag har samma tur som dig.
    jag är jätte orolig och rädd att det inte så gå så bra Rynkar på näsan
    vet inte vad jag ska göra, fortsätta eller ejGråter
    Jag skulle säga: Kör! Du behöver ju bara ett ägg...
  • Melanie J

Förtsa försöket gav mig 16 ägg...varav två blev befruktade & inget tog. Andra försöket var vara 6 ägg, men tre befruktades & gav oss en underbartr vacker liten pojke =)

• IJ83

vad roligt grattis till din fina pojke hoppas att det går lika bra för mig Glad
    hade äggplock idag och det res i 4 ägg och det ska bli insättning på måndag. hoppas att det går bra och att dom delar sig fint.
    Håll tummarna för mig för jag behöver det verkligen Glad

Svar på tråden Hur många ägg är normalt att få ut vid ÄP?