• Anonym (dålig mamma?)

4 år o blöja på natten..

Min son blev 4 i september, han har fortfarande blöja på natten o kissar fortfarande mycket i den varje natt... Har väl tänkt på att sluta några ggr men de har inte blivit så.. Har nu läst om alla 2åringar som slutar dag o natt typ samtidigt, o får jättedåligt samvete... Antar att jag bör sluta nu, men hur?

• Svar på tråden 4 år o blöja på natten..
  • Anonym

Min dotter blir 4 i Mras och har varit blöjfri dag tid sen hon var 2.5, men har blöja på natten än..ser inget fel i det..hon är inte mogen för att sluta med den nattetid än..det kommer ...

• Anonym (dålig mamma?)

skönt att vi e fler :) men hur vet man när tiden är mogen då?

• Anonym (blöj fri)

Dricks det mycket på kvällen? Kissas han innan han går och lägger sig?

Båda mina två har varit helt blöjfria sen de var 2,5år,men det är ju inget som man kan hasta på,utan det blir så av sig själv,visst,du kan prova att se till att han ej dricker massvis på kvällarna och att han kissat ordentligt innan han läggs,men annars så tycker då jag att det är väl ingen större fara att han har blöjan ff,tydligt att han är i behov av den än iaf.

• Anonym (5 år)

Du bör inte alls sluta nu! Förutsatt att ni inte låter honom bälga i sig dricka precis innan läggdags låter det definitivt som att han inte är redo. Att kunna hålla tätt nattetid är väldigt mycket en mognadsfråga, hans kropp måste kunna koncentrera urinen och iom att han kissar mycket varje natt så låter det inte som hans kropp är redo. Risken om ni slutar med nattblöja nu är att han misslyckas gång på gång på gång och hur måste inte det kännas för en 4-åring?!

Vår son var likadan. När han var 5 slutade vi med blöjan (trots att han eg inte var torr men den läckte jämt så vi fick ändå byta lakan nästan varje natt). När han var 5 år och 3-4 månader vände det plötsligt och det hände bara enstaka olyckor efter det. I hans fall var det absolut en fysisk mognadsfråga. Hans lillasyster gjorde vi exakt likadant med, hon blev dagtorr i samma ålder (knappt 3 år gammal) men hon blev nattorr bara någon månad senare.

Enda skälet jag ser att sluta med nattblöja nu är om han själv tycker det känns jobbigt med blöjan men om han är ok med det skulle jag absolut inte sluta i nuläget.

• Anonym (dålig mamma?)

det dricks inte på kvällarna o han kissar allid innan han går o lägger sig, så jag vet inte vart kisset ens kmommer ifrån... men men, får väl vänta o se. Vad händer om man bara slutar? Förutom att man får tvätta jämt då, lär de sig att de inte vill vara blöta?

• Anonym (blöj fri)

TS:ja,ni kan ju prova att ta bort blöjan ett tag om ni nu vill det och testa om han kissar i sängen eller ej,kan ju ifs vara en vana av att man har blöjan varje natt med...vet ej då jag inte behövt prova mig fram,tog bort nattblöjan då den alltid var torr varje morgon iaf.

• Kina79

Min äldsta dotter blev nattorr vid 3 års ålder, trots minst 220 ml välling varje kväll.

Mellandottern fyller 5 i april och är inte ens i närheten av att vara utan blöja på natten, den är jättetung på morgonen. Jag tar det med ro, det är som någon skrev en mognadesfråga. Kroppen måste utsöndra nåt hormon (eller ha mindre av nåt på natten) för att urinblåsan ska fatta att det är natt och att man inte ska producera så mkt urin då...typ nåt sånt

Både jag o mina syskon hade nattblöja till ca 5,5 års ålder.

• Anonym (dålig mamma?)

jani, det är svårt detta. han mår inte mer dåligt av det än att hans pappa tydligen börjat kommentera att blöjor är för bäbisar, o att han måste bli stor pojke nu. Att detta är hemskt o helt förkastligt är jag helt medveten om, men inte min son, som bara försöker göra de vuxna till lags..
    Har förklarat för honom att det inte bara är bäbisar som kissar på nätterna utan att de händer större oxå osv, men kanske ska fortsätta diskussionen med att vi kan prova? Eller är det bättre att hoppas på att pappan  ger sig o sedan vänta ut mognaden?!

• Tre små grodor

Ingen idé att sluta förrän blöjan är torr på morgonen, innan dess är han helt enkelt inte mogen. Och när det sker är jätteolika, så det är ingen idé att jämföra med andra. Det är först efter 6 år som man kan börja fundera på om det är något fel. Innan dess räknas det som full normalt.

Min dotter har just slutat och sovit utan blöja i 14 dagar. Hon fyllde 5-år igår.

• Anonym (5 år)
    Anonym (dålig mamma?) skrev 2010-12-07 13:12:56 följande:
    det dricks inte på kvällarna o han kissar allid innan han går o lägger sig, så jag vet inte vart kisset ens kmommer ifrån... men men, får väl vänta o se. Vad händer om man bara slutar? Förutom att man får tvätta jämt då, lär de sig att de inte vill vara blöta?
    Jag tror inte de lär sig ett skvatt av att vakna blöta. Kan ju bara utgå från vår situation (även om er låter väldigt likadan ) men risken jag ser med att sluta med nattblöjan för tidigt är att barnet börjar må dåligt över sina misslyckanden (dvs av att vakna i en blöt säng gång på gång, tvingas säga till mamma & pappa som får komma och byta lakan mitt i natten). Vi funderade mycket fram och tillbaka kring att sluta med blöjan då när den ändå inte höll tätt (vi provade olika märken & storlekar först) och det som avgjorde var att vår son inte tycktes uppleva det som så jobbigt att inte lyckas hålla tätt. Sen handlade det ju inte om någon jättelång period heller, några månader bara men hade han verkat skämmas eller bli ledsen av den blöta sängen hade han definitivt fått fortsätta med blöjan, vare sig den höll tätt eller inte. För då hade vi i alla fall kunnat skylla på en dålig blöja när sängen blev blöt!
  • CoolJen

Jag tycker ni kan försöka att sluta...tror det är en vanesak att kunna hålla sig eller att gå upp och kissa på toaletten.

När vi vande av med blöjan på natten så kissades det självklart många ggr och länge i sängen. Vi började att väcka sonen en gång på natten då han fick gå upp och kissa och efter det så löste det sig och nu sover han oftast hela nätterna utan att kissa, det kan hända att han vaknar och går på toaletten.

• Anonym
    Tre små grodor skrev 2010-12-07 13:22:05 följande:
    Ingen idé att sluta förrän blöjan är torr på morgonen, innan dess är han helt enkelt inte mogen. Och när det sker är jätteolika, så det är ingen idé att jämföra med andra. Det är först efter 6 år som man kan börja fundera på om det är något fel. Innan dess räknas det som full normalt.

Min dotter har just slutat och sovit utan blöja i 14 dagar. Hon fyllde 5-år igår.
    Det här är det enda vettiga svar du fått i tråden.

Det är en fysisk mognadsfråga som är helt inidividuell. Tom tvillingar kan det skilja år på vilken som blir torr på natten först.

När blöjan är torr 9 utav 10 gånger på morgonen är det dags att prova sluta med blöja. Man kan också prova att ta upp barnet när man själv går och lägger sig och kissa. Kanske det räcker och blöjan förblir torr.
  • Anonym (dålig mamma?)

tack så mycket för era svar! fortsätter ett tag till, men börjar tänka på honom som utan blöja - så får vi ser hur de går :)

• Anonym (blöj fri)

Tycker faktiskt att du ska prova utan,prata med sonen och prova,blir det ett flertal olyckor,så får ni väl komma fram till något som funkar för er.
    Måste få fråga vad ni har för sorts blöjor till så pass stora barn ni som brukar blöjor på barn över 4år? Bara en nyfiken fråga,absolut inget påhopp alls.

• minSaile

Vi har fortfarande blöja på vår son som blir 5 år i mars. Har pratat flera ggr med sambon om att vi måste testa sluta med nattblöjan och har även pratat med sköterskan på bvc. Hon tycker dock att man måste vänta så man ser att han har haft några nätter utan kiss i blöjan.  Och det har han haft men på nåt sätt så känns det som han har gått tillbaka i sitt nattkissandet sen lillasyster kom för ett år sen. Hon säger också att barn vaknar inte för att dom känner sig kissiga förrrän dom är vana med det.
    Nu senaste veckorna har han även kissat utanför blöjorna så det har kommit på sängkläderna. Vi ger honom väldigt lite att dricka på kvällen, vissa nätter går sambon upp med honom så han kan kissa. Men vi ska under julveckorna försöka sluta med blöjorna så vi får se.

Men vi ser inte detta som nåt problem faktiskt utan känns lite som det kommer med hur mogen han är för att sova utan blöjor. 

• Emmel

Vår dotter är 3,5 år och hon kissar så mycket på nätterna att jag inte kan se att det finns möjlighet till blöjfria nätter under lång tid framöver. Hon är inte mogen, helt enkelt.

Jag ser ingen "fara" i det.

• Anonym (dålig mamma?)
    Anonym (blöj fri) skrev 2010-12-07 19:27:45 följande:
    Tycker faktiskt att du ska prova utan,prata med sonen och prova,blir det ett flertal olyckor,så får ni väl komma fram till något som funkar för er.
    Måste få fråga vad ni har för sorts blöjor till så pass stora barn ni som brukar blöjor på barn över 4år? Bara en nyfiken fråga,absolut inget påhopp alls.
    min 4åring väger 18 kg och kan ha blöjor med både 5 o 6 i storlek... 6orna sitter bäst om jag köper de med tejp - up &go är hopplöst ^^
  • minSaile
    Anonym (dålig mamma?) skrev 2010-12-08 09:56:02 följande:
    min 4åring väger 18 kg och kan ha blöjor med både 5 o 6 i storlek... 6orna sitter bäst om jag köper de med tejp - up &go är hopplöst ^^
    Min son väger runt 16-17 och har up&go nr 7...han har haft dom under 2 år nu
  • Åskan

Min son är 4 och har också blöja på natten. Jag tänker inte sluta utan jag tänker helt sonika ta bort blöjan när han slutat kissa i den. Nu har han, sen en månad tillbaks, haft vissa "torra" nätter. Men det har bara varit ett par nätter så blöjan är kvar. Vill han ska va torr kanske en el två veckor innan jag tar bort den.

Det kan dröja med nattblöjor. Vet det. Tycker också man jämför. Men många av de som slutat får gå upp och kissa sina barn varje natt. Väcka dem liksom. Det tycker jag är lite fusk Så vi kör på med blöja ett tag till.

• Anonym (blöj fri)

Vi har aldrig behövt väcka våra för att kissa dom innan vi lägger oss och det skulle då aldrig ha funkat på vår 2åring heller,han skulle nog ha blivit så pass arg att det inte gått kissat honom iaf.  

Svar på tråden 4 år o blöja på natten..