Anonym (dålig mamma?) skrev 2010-12-07 13:12:56 följande:
det dricks inte på kvällarna o han kissar allid innan han går o lägger sig, så jag vet inte vart kisset ens kmommer ifrån... men men, får väl vänta o se. Vad händer om man bara slutar? Förutom att man får tvätta jämt då, lär de sig att de inte vill vara blöta?
Jag tror inte de lär sig ett skvatt av att vakna blöta. Kan ju bara utgå från vår situation (även om er låter väldigt likadan

) men risken jag ser med att sluta med nattblöjan för tidigt är att barnet börjar må dåligt över sina misslyckanden (dvs av att vakna i en blöt säng gång på gång, tvingas säga till mamma & pappa som får komma och byta lakan mitt i natten). Vi funderade mycket fram och tillbaka kring att sluta med blöjan då när den ändå inte höll tätt (vi provade olika märken & storlekar först) och det som avgjorde var att vår son inte tycktes uppleva det som så jobbigt att inte lyckas hålla tätt. Sen handlade det ju inte om någon jättelång period heller, några månader bara men hade han verkat skämmas eller bli ledsen av den blöta sängen hade han definitivt fått fortsätta med blöjan, vare sig den höll tätt eller inte. För då hade vi i alla fall kunnat skylla på en dålig blöja när sängen blev blöt!