• Anonym

Tips på bok om barns utveckling

Är väldigt intresserad av barns utveckling och undrar om du kan tipsa om ngn bra bok? Det är ju en djungel med böcker om detta....Framförallt är jag intresserad av böcker som beskriver mer den psykologiska och sociala utvecklingen!

Tack på förhand!

Camilla

• Svar på tråden Tips på bok om barns utveckling
  • BVC Sköterskan

Hej!

Här kommer några tips;

En bokserie som är enkel och inspirerande, kan köpas separat och i sin helhet, är "små barns utveckling". Finns på smabarnsutveckling.se, där kan du även läsa mer om innehåll och författaren. 

I "utvecklingspsykologi" (P. Hwang & B. Nilsson) beskrivs den psykologiska utvecklingen från embryo till gammal. Den version jag läst lägger tyngdpunkten på barn och ungdomar. Den är mer fördjupande än ovanstående förslag. Kolla in den på adlibris.se

"Utvecklingspsykologiska aspekter" är en norsk (på svenska!) bok av Leif Askland och Svein Ola Sataöen som fått bra kritik. Min erfarenhet är att Norge ligger ganska långt fram inom barnpsykologi. Finns också på adlibris.se.

Hoppas att någon av dem passar dig!

MVH Christine

• Anonym

Tack för tipsen! Jag har nu beställt Utvecklingspsykologiska perspektiv :) julklapp till mig själv!

• BVC Sköterskan

Bra ide, jag skall nog också få en Flört

God Jul!

/C 

Svar på tråden Tips på bok om barns utveckling