• Wittra

Ni som haft salmonella, shigella, ...

eller campylobacter...hur har ni behandlats? Har ni fått antibiotika eller har eländet fått läka ut av sig självt?

Jag är så nervös...imorrn ska VC ringa om provsvaret gällande min magsjukeåkomma från det att vi kom hem från Egypten. Det är avföringsprov som man odlar på eller i eller vad man nu säger. Sköterskan menade att antingen får man behandlas, om det krävs eller också läker kroppen det på egen hand.

Har ni haft något sånt här? Hur länge var ni sjuka? Jag är djupt bekymrad pga jobbet också, för många sjukdagar är inte roligt och dessutom drabbas ekonomin. Vet om att dessa
    sjukdomar klassas som smitta och att man måste avstå från jobb pga det också...

Mest av allt är jag rädd att drabbas av någon farlig bakterie...snälla svara, mår så dåligt! Pratar mkt med VC också såklart men ja..finns det erfarenheter här så vill jag gärna höra dem!

• Svar på tråden Ni som haft salmonella, shigella, ...
  • CallGirl

Jag har haft salmonella och det behandlas inte utan det får läka ut av sig själv. Jag stängdes av från jobbet enligt smittskyddslagen till jag var friskförklarad. Jag var nog sjuk i drygt 6 veckor, vilket var rätt kort tid.

• CallGirl

Du behöver inte avstå från jobb om du inte jobbar med sjuka, livsmedel och liknande.

• Wittra
    CallGirl skrev 2010-12-07 14:03:12 följande:
    Jag har haft salmonella och det behandlas inte utan det får läka ut av sig själv. Jag stängdes av från jobbet enligt smittskyddslagen till jag var friskförklarad. Jag var nog sjuk i drygt 6 veckor, vilket var rätt kort tid.
    hade du krämpor under hela tiden eller märkte du klar förbättring att längre tiden gick?
  • CallGirl
    Wittra skrev 2010-12-07 14:06:13 följande:
    hade du krämpor under hela tiden eller märkte du klar förbättring att längre tiden gick?
    Jag märkte av det ca 14 dagar, men för att bli friskförklarad så måste man ha varit sympromfri en tid och sedan gjort tre negativa tester efter varandra och det var väntan på testresultat som tog tid.
  • Busungarnas mamma

Min sambo har haft salmonella.
    Det fick läka ut av sig självt.
    Han jobbar som bilmekaniker och behövde därför inte vara hemma pga smittorisken.

Felix 03-04-09 och Måns 09-08-26
  • SVejsan

Frun fick campolybacter under sommarresan, det fick läka ut av sig självt... Viss kostanpassning bara... faller också under smittskyddslagen, men eftersom hon inte arbetar med livsmedel, gamla eller barn, så kunde hon återgå till arbetet ganska omgående när magproblemen(diarren) upphörde även om hon inte var helt "campolybactfri"...

• bodimit

Jag fick salmonella för bara  två månader sedan. jag hade jättekramper i magen i två dagar och diarre i en vecka sen så blev det som vanligt igen men jag jobbade som vanligt. doktorn sa att det gick bra eftersom jag inte jobbar med barn/äldre/mat. och nu är jag antagligen frisk? har iofs inte gjort någon ny test men läkaren sa till mig att om man inte har diarre eller symtom så kan man räkna med att man är frisk. så nu två månader senare så antar jag att jag är frisk?

• pettsons

min son hade salmonella, han fick vara hemma från dagis i tre veckor sedan godkännde smittskyddsläkaren att han gick dit igen med tanke på att han bar blöja. Det var inte populärt bland personal eller föräldrar, vilket jag förstår, men läkaren skickade med ett häfte som hängdes upp på dagis, där man kunde läsa att god handhygien efter blöjbyte så var smittan minimal. Sonen tog lång tid på sig att lämna tre negativa avföringsprover... Han fick dessutom läka ut av sig självt.

• Wittra

Okej, tack för alla era snälla och stöttande svar! Jag har haft diarré i ett par dagar, nu har det lugnat sig men istället upplever jag kramper och knip. Ovanpå allt detta har jag mens och såklart då menssmärta..Rynkar på näsan Pratade med en VC-sköterska som ska ringa imorrn om mina provsvar...hon menade att pga diarrérna så krampar magen.
    Krampade det så för er med? Jag hade inte riktigt såhär innan, när diarrén pågick som värst. Visst ont hade jag men det var ju liksom i samband med allt skitande...Kräks

Jag hoppas verkligen det löser sig snart för min del,..mår HEMSKT....Skrikandes

• Wittra

skulle också säga att kramperna leder till ett illamående hos mig....fruktansvärt plågsamt det också.

Svar på tråden Ni som haft salmonella, shigella, ...