Ha barn utan att ha bil?
Jag undrar om någon därute kan svara på huruvida man klarar sig utan bil när man har barn. Det känns liksom som att det är ett "måste"i det här landet, men jag vill inte riktigt se det så.
Vi bor på gångavstånd från stan och har nära till det mesta. Under alla år vi bott här och pluggat på universitetet i denna stad klarat oss utmärkt till fots, cykel eller buss. De enda gångerna man verkligen behöver bil är när man ska iväg och storhandla. Det är ju inte lika lätt att göra det med barnvagn på bussen kanske...
Vi började ett tag att spara till bil, men har väl insett att vi egentligen inte vill ha en, så vi har sagt att vi ska vänta med att köpa en tills vi verkligen behöver och vill lägga den stora kostnad det är. Alla kompisar som skaffat barn har bil, men de bor samtidigt utanför stan, så de har inget alternativ. Min släkt är ganska enspårig: man ska ha utbildning, träffa nån, gifta sig, skaffa barn, flytta till villa osv. Kan ju bara gissa vad alla skulle säga om vi skulle skaffa barn när vi "bara" bor i en tvåa och inte ens har bil!!
Men visst klarar man sig väl utan bil, eller??
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 11:51
Kan ju tillägga att vi båda har körkort, så möjlighet att köra hyrbil har både jag och min sambo.