• VäntanochLängtan

Ha barn utan att ha bil?

Jag undrar om någon därute kan svara på huruvida man klarar sig utan bil när man har barn. Det känns liksom som att det är ett "måste"i det här landet, men jag vill inte riktigt se det så.

Vi bor på gångavstånd från stan och har nära till det mesta. Under alla år vi bott här och pluggat på universitetet i denna stad klarat oss utmärkt till fots, cykel eller buss. De enda gångerna man verkligen behöver bil är när man ska iväg och storhandla. Det är ju inte lika lätt att göra det med barnvagn på bussen kanske...

Vi började ett tag att spara till bil, men har väl insett att vi egentligen inte vill ha en, så vi har sagt att vi ska vänta med att köpa en tills vi verkligen behöver och vill lägga den stora kostnad det är. Alla kompisar som skaffat barn har bil, men de bor samtidigt utanför stan, så de har inget alternativ. Min släkt är ganska enspårig: man ska ha utbildning, träffa nån, gifta sig, skaffa barn, flytta till villa osv. Kan ju bara gissa vad alla skulle säga om vi skulle skaffa barn när vi "bara" bor i en tvåa och inte ens har bil!!

Men visst klarar man sig väl utan bil, eller??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 11:51
    Kan ju tillägga att vi båda har körkort, så möjlighet att köra hyrbil har både jag och min sambo.

• Svar på tråden Ha barn utan att ha bil?
  • Some

Klart man gör. Kanske inte ute på landet men i stan går det utmärkt.

• ludicrous

När min dotter kom så hade varken jag eller hennes pappa körkort, och ingen bil heller för den delen. Däremot hade vi släktingar som kunde skjutsa om nått krisade.men vi klarade oss bra med vagnen

• Mummy

Självklart klarar man sig utan bil. Ofta verkar folk tro att folk faktiskt levde innan vi hade TV, internet och bilar också
    Hade vi inte behövt bilen hade jag gärna lagt de pengarna på annat.
    Måste du ha med barnet när du storhandlar? Storhandla en gång/månad och ta taxi.. Mycket billigare än att köpa bil

• Birgitta2

Klart man klarar sig utan. Jag hade visserligen bil när jag bodde i Sundbyberg men hade verkligen inte behövt en. Sålde den när jag flyttade till Lund för över 20 år sen och har aldrig känt behov av bil. Storhandla kan man göra ändå. Man ber en kompis som har bil att ställa upp. Eller så tar man bussen till affären och taxi hem. Värt varenda krona.

Ungarna gnällde ibland att vi inte har bil. Men det var endast för att de tyckte att vi skulle fara nöjesrundor runt Skåne, till stranden, åka på spontantripper. Gud så mycket pengar jag sparat. "Mamma, om du haft bil kunde du kört mig dit.... nu måste jag ta bussen"

• kmp

Vi bor på södermalm i Stockholm med vår tvååring, och vi har ingen bil.
    Inte heller har vi tänkt skaffa någon.

Vart vi än ska finns det bussar, t-bana eller pendeltåg, och skall vi åka längre flyger vi eller tar tåget.
    Skulle vi absolut vilja åka bil så hyr vi. Det har vi råd med eftersom vi inte har alla utgifter som kommer med att äga en bil.

Däremot äger vi en bilstol. Mycket bra att ha om man skall åka bil med vänner som inte har små barn, våra föräldrar eller ev taxi. (Det kan vara svårt att beställa taxi med bilbarnstol).

Visst finns det tillfällen man tänkt att det skulle vara skönt att ha en bil, men de tillfällena uppväger inte kostnaden.

• Centifolia

Jag hade inte klarat mig utan bil...
    men jag vet många som gör det och en del av dem har också barn.
    Klarar ni er idag så varför inte klara det med barn också.
    Ser ni inte behovet själva så låt inte släkten påverka er :)

• msister

Här är en till som klara sig utmärkt utan varken bil eller något annat bensindrivet fordon. Jag och ungen cyklar, åker vagn, pulka eller bara helt enkelt går dit vi ska. Här i stan går det numera inga bussar heller.
    Min farmor påpekade en gång till mig att det bara var intelligenta människor som hade körkort så jag antar att jag är lite dum i huvudet som inte har brytt mig att skaffa detta kort.

• Birgitta2

Det beror ju också på hur man bor. Har man bra kommunikationer och nära till affärer och stad så behöver man faktiskt inte bil. Men bor man på landet med 5-6 kilometer till närmaste affär och en mil till närmaste by/kommun/stad så är det nog jobbigt att INTE ha bil.

Svar på tråden Ha barn utan att ha bil?