• DHF

Kan man frysa in hemmagjord knäck och kola?

Till Julafton ska jag bl a baka en del, som lussekatter och pepparkakor. Vill även göra knäck och kola. Fråga är nu; Kan jag göra de redan nu och frysa in? Eller håller de sig i kylskåpet? Fast det är ju mer än två veckor kvar.

Någon som vet! 

• Svar på tråden Kan man frysa in hemmagjord knäck och kola?
  • Fröken85

Det ska hålla sig bra i kylskåpet, en månad iallafall tror jag.

Jag tror att det ska gå bra att frysa oxå, vi hade alltid julgodiset på balkongen när jag var liten, och där var det ju knappast plusgrader... Har inga fakta om detta dock...

• JASS

Det är så mycket socker, så att de håller sig utan problem. Förvara dem inte för kallt- då kan sockret "krypa ut" och de får en tråkig yta.

• Empiiis

Vi bakar det runt lucia och har det i frysen.
    Vårt godis har aldrig blivit dåligt.

• DHF
    Empiiis skrev 2010-12-07 15:08:45 följande:
    Vi bakar det runt lucia och har det i frysen.
    Vårt godis har aldrig blivit dåligt.
    Både knäck och kola?
  • JASS

oj, läste frågan för fort- knäck och kola kan bli tråkigt av kyla, lussekatter kan man så klart frysa. Pepparkakor behöver du inte frysa.

• Elli47

Visst kan man frysa både knäck och kola men de klarar sig lika bra i kyl.

• Empiiis
    DHF skrev 2010-12-07 15:11:42 följande:
    Både knäck och kola?
    Ja. Knäcken står iaf i frysen fram tills vi ska ha den vid jul. Kolan har jag för mig att vi fryser in. Är ju min mamma som sysslar med det där. Är inte med när hon gör det men är ofta där när hon plockar fram det och då kommer det från stora glasskartonger som stått i frysen och det smakar underbartTungan ute
  • DHF

Super! Tack för era svar. I dagarna börjar knäck och kolatillverkningen och sen ska jag proppa frysen full ;)

• Elli47
    DHF skrev 2010-12-07 15:17:55 följande:
    Super! Tack för era svar. I dagarna börjar knäck och kolatillverkningen och sen ska jag proppa frysen full ;)
    Mm vad gott! Jag måste nog också göra lite sånt under helgen!
  • DHF
    Elli47 skrev 2010-12-07 15:21:16 följande:
    Mm vad gott! Jag måste nog också göra lite sånt under helgen!
    Ja, verkligen. Jag har aldrig gjort det förut, men i år ska jag minsann börja. Hur slutresultatet blir återstå att se...  ;)

Fick med mig nån lite broschyr från ICA häromdagen med recept på både knäck och kola, idag köpte jag alla ingredienserna så nu är det bara att köra.  
  • DHF

Jag kokar och kokar och kokar och kokar den där soppan som ska bli knäck men den blir ju aldrig stel. Hur länge ska man behöva koka det???

• Scraptroll

har du någon digital termometer? isåfall ska den stå på 128 grader då stelnar knäcken i rumstemperatur

du bör aldrig dubbla receptet på en sats knäck

en vid kastrull/gryta är det bästa och sedan kör du på rätt så hög temperatur på spisen (på min som är graderar 1-9 så kokar jag knäcken på 7) behöver inte röra runt så mycket då heller och det tar ca 15 minuter. 

• DHF

Åh neeeeeeeeeeeeeej!!
    Jag har ju redan dubblat satsten, fasen med. Är du säker på att det är kört då?

Använder termometer och den är bara upp i 110 grader. Kokade visserligen på 4 (av 9) så nu har jag höjt. 

• Scraptroll

du kan ju hoppas att den blir räddad om du bara kommer upp i temperaturen...   kom ihåg att göra kulprovet i rumstempererat vatten för att du ska kunna se om knäcken är stel i rumstemp.....gör du kulprov i kallt vatten så håller sig knäcken bara stel i kylen och då får du förvara den där hela tiden.

• DHF
    Scraptroll skrev 2010-12-08 16:39:33 följande:
    du kan ju hoppas att den blir räddad om du bara kommer upp i temperaturen...   kom ihåg att göra kulprovet i rumstempererat vatten för att du ska kunna se om knäcken är stel i rumstemp.....gör du kulprov i kallt vatten så håller sig knäcken bara stel i kylen och då får du förvara den där hela tiden.
    Tack, bra tips det där med vattnet. Får se om det bli nåt överhuvudtaget dock.
  • DHF

Det gick!

MEN nu måste jag få ner det i formarna. Tips på hur jag enklast går till väga. 

• Scraptroll

Vad skönt att det fungerade
    Hoppas att du fick ner de i formarna iaf.
    Det är ju ett riktigt trixit arbete!
    Själv gör jag det med två teskedar men vet att en del hellre använder en tillbringare av något slag(men jag vet inte hur de gör för att hålla knäcken från att stelna då)

• DHF

Jag använde två teskedar, men pillade med det i en evighet kändes det som. Knäcken ser jätte bra ut men den är stenhård Obestämd  Men men, nu har jag testat det. Gör nog inte om det dock, det är så vansinnigt mycket pillande.
    I helgen ska jag göra lite kola också, även det för första gången. 

• Scraptroll

Ah blev kanske kokad lite för länge då.
    Läs noga in dig på hur du gör kola för den har en tendens att sockra sig

Svar på tråden Kan man frysa in hemmagjord knäck och kola?