• vildljus

Ni som är gravida, när är det okej att börja inreda bebisens rum??

Hej!

Vi väntar vårt första barn, BF i början av juni så vi är nu i vecka 15. Vi har börjat tänka på bebisens rum, hur vi vill inreda det osv...

När är det okej att börja inreda barnrum/barnkammare och köpa saker till bebisen?
    Man hör ju ofta att man inte ska köpa saker eller börja planera för tidigt, men när är för tidigt??

Har ni börjat med barnrummet, och i så fall när gjorde ni det?

Ha en fin advent allihop! Tomte

• Svar på tråden Ni som är gravida, när är det okej att börja inreda bebisens rum??
  • Oj vad det blåser

Man börjar ju såklart när man vill! Har ju ingen betydelse hur långt gången man är eller om man ens är gravid. Vår bebis är 3 år och har fortfarande ingen eget rum, vilket också fungerar. Vår andra bebis kommer förmodligen i maj och jag hoppas att 3 åringen då har fått ett eget rum som han kan ha som sitt krypin. Men bebis i magen får nog vänta något år innan h*n får ett eget rum.

• VI4MOTVÄRLDEN

jag tycker det är upp till var och en.. om man inte är orolig för missfall.. jag kommer inte ha så mycket att inreda, kommer bara få dela på ett rum till barnen med till en början får lille sova i vårat rum i spjälsäng... jag tror att graviditeten skulle kännas så lång om allting redan i vecka 20 var klart... sen om jag skulle vänta mitt första barn om man kanske tapetserar & målar. sen så visar det sig att jag fick ett missfall så skulle jag ju bli jätte ledsen & se detta rum varje dag. om man inte har råd att direkt kunna måla om mm.. men ni gör ju så klart som ni känner.. jag kan tycka att det kanske är lite tidigt...

lycka till och hoppas att det blir jätte fint.

• VI4MOTVÄRLDEN
    Oj vad det blåser skrev 2010-12-07 15:13:19 följande:
    Man börjar ju såklart när man vill! Har ju ingen betydelse hur långt gången man är eller om man ens är gravid. Vår bebis är 3 år och har fortfarande ingen eget rum, vilket också fungerar. Vår andra bebis kommer förmodligen i maj och jag hoppas att 3 åringen då har fått ett eget rum som han kan ha som sitt krypin. Men bebis i magen får nog vänta något år innan h*n får ett eget rum.
    lite nyfiken bara, men var har ni leksakerna, har ni kanske en leksakshörna? skulle själv behöva en liten leksakshörna men kommer inte på nån bra lösning men jag är ju så kort gånget så jag har ju en tid på mig att leta efter lösningar...
  • truebelive

Jag är i vecka 26 och har inte handlat något än. Mamma (blivande mormor) har handlat en hel del bebiskläder till bebisen. I morgon ska vi dock titta på vagn eftersom det kan vara lång leveranstid på dem.

Inreda barnrummet blir efter nyår någon gång. Har BF 19 mars.

• Drake

Man bestämmer helt själv när man vill börja inreda. En del börjar innan de ens är gravida

Jag är i v.22 men har inte köpt något alls till bebisen än. Den kommer nog inte att få något eget rum heller på ett bra tag så det känns inte så akuellt med inredning.

Leksaker behövs inte så många så jag har tänkt att ha en liten låda i vardagsrummet med några leksaker man kan ta fram, det får räcka.

• SuzR

fast att inreda ett barnrum utan att ens vara gravid tycker jag bara låter...weird men det är jag det. jag är i vecka 21 och vi kanske börjar så smått i februari-mars eller nåt. BF 24 april. har inte köpt en pryl men jag vet ungefär vad jag ska köpa och var.

• Drake
    SuzR skrev 2010-12-07 16:11:45 följande:
    fast att inreda ett barnrum utan att ens vara gravid tycker jag bara låter...weird men det är jag det. jag är i vecka 21 och vi kanske börjar så smått i februari-mars eller nåt. BF 24 april. har inte köpt en pryl men jag vet ungefär vad jag ska köpa och var.
    Jag kan hålla med dig, men så länge man inte skadar någon så kan man ju göra som man vill
  • SuzR
    Drake skrev 2010-12-07 16:12:47 följande:
    Jag kan hålla med dig, men så länge man inte skadar någon så kan man ju göra som man vill
    ja det är väl klart att man inte skadar någon, (kanske sig själv om det visar sig att det tar långt tid att få barn, då kanske det inte är så kul att ha ett färdigt barnrum...). Jag respekterar att alla är olika, men jag förstår det inte - om det nu är någon som inreder rum innan man är gravid. Ovanligt kanske ?
  • SweetBaby

Jag är i vecka 26 med mitt andra barn.
    Denna gången har jag börjat väldigt tidigt. Med sonen beställde vi vagn i oktober tror jag och han föddes i april. Den här gången köpte jag vagn väldigt tidigt alltså innan vecka 10 tror jag. Men då har jag haft användning av vagnen till sonen nu.
    Kläderna till bebisen är redan klara.
    Jag har gjort i ordning bebisrummet men då mest för att allt ändå stod samlat där inne och att det ser trevligare ut när det är fint. 

Sen är jag en sådan person som vill börja i tid. Gillar inte alls att göra allt i sista minuten. 

• SweetBaby

Man vet faktiskt inte hur man mår längre fram i graviditeten heller så jag tycker det kan vara bra att börja så smått när man ändå mår bra. 
    Det blir inte lättare precis.  

Svar på tråden Ni som är gravida, när är det okej att börja inreda bebisens rum??