• smilez

Nedärvning av färg på labrador

Hej,
    Jag har en rent nyfiken fråga som jag har haft svårt att googla fram svaret på. Hur ärver labdradorvalparna sin färg? Är det 50/50 att dom kan få mammans eller pappans färg? Eller hur funkar det? Någon som kan tala om detta för mej?
    *nyfiken*

• Svar på tråden Nedärvning av färg på labrador
  • lykantrophona

Okej, jag hittade en sajt som förklarar det: www.blueknightlabs.com/color/coatcolor.html

Det är två gener som styr pälsfärg hos laboradorer
    Den ena genen bestämmer om hunden blir gul eller inte. Den gula genen är recessiv, alltså måste båda föräldrarna varit bärare av genen för att hunden ska bli gul. Om hunden inte är gul, så bestäms svart/brun av en annan gen. Svart är dominant, brunt är recessivt. Även om hunden är gul, så bär den alltså på generna för antingen brun, svart eller båda (heterozygositet). Men så länge hunden är gul, så syns inte resultatet av svart/brun.

Några exempel:
    Den ena föräldern kommer från en "rent svart" linje, den bär bara anlag för svart och "inte gul"
    Den andra föräldern är gul, men är homozygot för brun.
    Avkomman blir svart, då avkomman kommer få en kopia av "inte gul" och "svart" från ena, och dessa är dominanta, så resten av anlaget är irrelevant.

I ett annat fall är ifall hundarna är heterozygoter (dvs, bärare av olika anlag)
    Säg att hanen är svart, men bärare för brunt. Han bär inte på genen för gul alls.
    Tiken är brun (homozygot), men bärare för gul (heterozygot)

Resultatet blir: 25% brun, 75% svart sannolikhet för varje valp. 50% sannoliket att valpen blir bärare för gul. Sen är ju varje kull flera valpar, och det kan slumpa sig lite hur som helst. Men sannolikt är att fördelningen blir ungefär 25% bruna och 75% svarta.

Tack för att du får mig att repetera genetiken jag pluggat in. :D Lite krångligt med karaktärer som styrs av flera gener kanske?

• smilez

Tack för ett bra svar! Detta är något som jag funderat över då vi vill ha en labrador som nästa hund och även om inte färgen alls är det viktigaste så var jag nyfiken på hur det fungerar.

• smilez

Okej, nu puffar jag lite i den här tråden och frågar vidare. Hur vet man vad en speciell hund har för färganlag med sig i generna, alltså det här med EeBB etc..., kan man se det någon stans?

• lykantrophona

Ja du, det kostar att göra ett genetiskt test. Man tar antagligen hår-, saliv- eller blodprov, har prober som fungerar mot färggenerna blah blah blah. Antagligen inte aktuellt för något så simpelt som färg. SLU gör sånt för ärftliga sjukdomar iaf.

Annars kan man försöka se längre bak i släktträdet och försöka gissa. Är alla andra släktingar till hunden svarta, så är antagligen hunden "helsvart". Många uppfödare brukar ju generellt vilja ha en garanti på vad de får, så antagligen avlar de gula, svarta och bruna linjer, istället för att blanda dem. Fast det gäller nog mer utställningshundar än brukshundar.

När det gäller simplare varelser, som t ex bananflugor, kan man ju göra provkorsningar med någon vars alleler är kända. Men det är kanske inte värt att ta fram en massa hundvalpar bara för att veta vilka färgvariationer som ens hund bär på.

• smilez

Haha, nej det vore kanske lite väl att avla för att ta reda på färgkombinationerna ;)
    Anledningen att jag undrade var att på många kennelhemsidor står att "vi förväntar oss svarta och gula valpar" eller liknande inför kommande kullar. Själv funderar jag på en valp efter en tik som är gul men där alla andra hundar i de led som syns i stamtavlan (där färg står) är svarta....

• smilez

Hanhunden är svart och har nog nästan bara svarta valpar bakåt i stamtavlan med. I hur många led ligger den gula genen latent då, eller hur man ska säga? Är det för alltid så borde väl nästan alla hundar ha den känns det som, och så är det inte.

• lykantrophona

Valparna kommer antagligen bli svarta, men jag kan inte garantera dig det. Men från vad jag hört så verkar ju hanhunden vara "rent" svart, och då borde hans valpar också bli svarta eftersom svart är dominant. Det gula kan ligga latent, men att hans stamtavla bara visar på svart tyder på att den släkten inte har genen för gult.

• smilez

Det är det som fascinerar mej, eftersom tikens stamtavla åxå bara visar svart, förutom tiken själv.

• smilez

Om det är någon mer än jag som har undrat över detta så kan jag nu säga att jag har hittat detta beskrivet bra i boken "Labdrador Retriever" av Ing-Marie Hagelin.

Svar på tråden Nedärvning av färg på labrador