• Anonym

Måste man ta tempen i rumpan på små bebisar?

Jag ska snart ha barn och tittar runt på lite saker att ha i hushållsapoteket. Det verkar som att det rekommenderas att man tar tempen i rumpan på små bebisar eftersom deras öron är för små för örontempar. Måste man ha en rumptemp? Jag vet att det bara är mina egna erfarenheter som spökar men jag upplevde det som övergrepp när jag som barn tvingades till att ta tempen i rumpan. Jag grät och bad om att få slippa men på den tiden fanns det inga andra alternativ. Usch. Det sitter fortfarande så djupt i mig och jag gråter nästan bara vid tanken.

• Svar på tråden Måste man ta tempen i rumpan på små bebisar?
  • Livisu

Bebisar är väl det bra på, men större barn som är medveten om vad som händer och tycker är obehagligt ska ju självklart få slippa.

• 4mychildren

Enklast och säkrast i rumpan. Går supersnabbt och enkelt vid blöjbyte etc.

Elliot -09, Livet är vad man gör det till.
  • BymBym

När mina barn var bebisar tog vi tempen i rumpan. Nu när de är 3,5 och 5 år så går det inte. De vägrar och jag förstår dem, så nu har vi en örontemp. Snabb och smidig, men dyr...

• Anonym

Jag förstår att det är det bästa sättet men jag upplever det som att jag begår ett övergrepp pga mina egna erfarenheter

• 4mychildren

Sen när barnet blir större och förstår vad du håller på med så kanske en örontemp är något för er? Då du själv haft så dålig erfarenhet av rumptermometer. 

Elliot -09, Livet är vad man gör det till.
  • tjötas

Finns örontempar som funkar från 0 år, läs bara på hur du ska "dra" i örat när du ska ta tempen.

• SkyDark

Jag håller med, på små bäbisar är det ju bra. Man får en väldigt exakt kroppstemperatur.
    När barnet blivit lite större (jag vet inte hur mycket större 6månader kanske?) så skulle nog jag gå över till örontermometer

• Anonym (örontemp)

det stämmer att rumptempen ger bäst resultat, men det går egentligen lika bra med en örontemp, det handlar om att den kan visa någon hundradel fel.

Om du har så obehagliga känslor för rumptempen så är det väl inte så mycket att tänka på!

• Azusephre

Jag tyckte precis som du, tills för någon vecka sedan då dottern var riktigt riktigt sjuk och jag hade precis inhandlat en rumptemp. Den säger nästan exakt hur mkt feber den lille har och hon brydde sig inte så mycket, men när hon blir större så ska jag nog skippa den helt, för vet själv hur det var när man var liten.

Svar på tråden Måste man ta tempen i rumpan på små bebisar?