• tobiq

Öroninflammation som tar kål på mig!

Var på VC igår efter en HELVETESNATT med öronvärk, var öronbarn som liten men har inte haft det på minst 15 år nu... Då konstaterades dubbelsidig inflammation vilket förvånade mig då jag bara hade ont i ena örat, fick pencillin utskrivet och har nu ätit 2 tabletter igår och 4 idag. Och kanske 30-40 värktabletter sista dagarna...
    Nu har nämligen båda öronen börjat värka utav helvete och det är mycket värre än igår trots pencillin och smärtstillande var fjärde timme. Borde inte pencillinet verka snart? Sitter nu med två vitlöks-tygpaket i öronen och hoppas på ett mirakel. Har en tvååring och en tremånaders att ta hand om och jag mår fruktansvärt dåligt! Förutom den helvetiska värken så är jag helt slut, har frossa och känner mig helt yr i huvudet, jätteroligt... Finns det något man kan göra eller är det bara att bita ihop?

Lyckligare än någonsin!
  • Svar på tråden Öroninflammation som tar kål på mig!
  • ElinAlenteg

Öroninflammation är känt för att vara näst intill outhärdligt. Det gör så fruktansvärt ont. Dock så borde ju pencillinet börja göra verkan ganska snart och då borde den värsta smärtan klinga av. 
    Tycker synd om dig och hoppas att du mår mycket bättre snart. Hoppas att du kan sova inatt och att det känns bättre redan imorrn.

Krya på dig!

• Jesper f

Ojoj, du har verkligen drabbats illa =( Men penicilin tabletterna börjar faktiskt värka 20-30 minuter efter att du börjat tagit dom, men däremot hinner inte kroppens antikroppar, som ska kapsla in infektionen hunnit med i samma rea-tempo. Det tar ett par dagar innan kroppen hinner börja rensa ut, så pass att du känner dig bättre. Och bi effekter på pc-tabletterna är ju inte heller helt ovanliga.

Du behöver bygga upp en vettig strategi mot värken, för att få vila och sömn. Det är det enda som hjälper kroppen att snabbare läka. Vad har du för värktabletter hemma att tillgå?

• tobiq

Tack för era svar! Det gör verkligen sjukt ont, kan inte minnas att det var fullt såhär illa när jag var liten, men förmodligen har man väl förträngt det, haha. Jag har varvat panodil och ibumetin, först hade jag bara panodil som inte hjälpte alls, så ibumentinet är bättre, men jag fick rådet att testa lite olika.
    Önskar att det kunde gå hål på trumhinnan, har lock för båda öronen och det sprakar och smäller till så fort jag rör mig eller sväljer eller så, men ännu har det inte kommit ut någon vätska. Kan dom punktera trumhinnan så att man slipper?

Lyckligare än någonsin!
  • Amazina

Ooooh!!! Jag har också haft en del öroninflammationer i mitt liv! Lider med dig! Det gör ju så helvetes skitont!!! Krya på dig! Har tyvärr inget dundertips förutom att ta smärtstillande och näsdroppar!

• Jesper f
    tobiq skrev 2010-12-07 22:34:49 följande:
    Tack för era svar! Det gör verkligen sjukt ont, kan inte minnas att det var fullt såhär illa när jag var liten, men förmodligen har man väl förträngt det, haha. Jag har varvat panodil och ibumetin, först hade jag bara panodil som inte hjälpte alls, så ibumentinet är bättre, men jag fick rådet att testa lite olika.
    Önskar att det kunde gå hål på trumhinnan, har lock för båda öronen och det sprakar och smäller till så fort jag rör mig eller sväljer eller så, men ännu har det inte kommit ut någon vätska. Kan dom punktera trumhinnan så att man slipper?
    Det bästa är om du har alvedon,och kan mixa med ubmetin. Prova med 2 x 500 mg Alvedon och 1 x 400 mg samt  1/2 tablett 200 mg ibumeti, så bör du dämpa smärtan så du får sova.

Om inte trumhinnan "värker" sönder av sig själv, så tar man inte hål på den. Detta pga risken att få ärr på den nya trummhinnan, vilket kan ge hörselskador.
  • tobiq
    Jesper f skrev 2010-12-07 22:39:19 följande:
    Det bästa är om du har alvedon,och kan mixa med ubmetin. Prova med 2 x 500 mg Alvedon och 1 x 400 mg samt  1/2 tablett 200 mg ibumeti, så bör du dämpa smärtan så du får sova.

Om inte trumhinnan "värker" sönder av sig själv, så tar man inte hål på den. Detta pga risken att få ärr på den nya trummhinnan, vilket kan ge hörselskador.
    Åh, jag har ju ingen alvedon förutom barnens suppar:D. Har bara panodil och ibumetin, kan jag ta mer än en tablett av varje? 500 mg.
    Lyckligare än någonsin!
  • Eddam

Är det inte bättre i morgon så ring VC igen. Pencillinet ska ge verkan efter så lång tid! Du kan behöva en annan sort eller större styrka..

/M, önronbarn och vuxen med flertalet öroninflammationer..

• tobiq
    Eddam skrev 2010-12-07 22:50:09 följande:
    Är det inte bättre i morgon så ring VC igen. Pencillinet ska ge verkan efter så lång tid! Du kan behöva en annan sort eller större styrka..

/M, önronbarn och vuxen med flertalet öroninflammationer..
    Ja, jag måste nog göra det, orkar inte med ännu en dag av det här... Jag är allergisk mot kåvepenin som man brukar få, så jag fick tabletter som heter Abboticin, dom kanske inte är lika effektiva?
    Lyckligare än någonsin!
  • Eddam

Ring och fråga VC, för mig har dom hjälpt dagen efter. Fick iofs Kåvepenin den senaste gången så jag kan inte svara för hur Abboticin är.. Men dom har sagt till mig att hjälper dom itne dagen efter så ska jag kontakta dom igen.. Ring när du vaknar i morn..

• ElinAlenteg

Hej sjukling.
    Hoppas att du har kunnat sova inatt och att du känner förbättring idag. Angående medicinen så är alvedon och panodil likvärdiga så panodil funkar precis likabra. Ta två panodil och en ibumetin om det inte är någon förbättring sen igår.

Svar på tråden Öroninflammation som tar kål på mig!