• Grynet09

    Erfarenheter av snabb inskolning till förskolan?

    Vår son börjar förskolan efter jul. Han är då 21 månader. På förskolan använder man sig av kort inskolning och är nöjda med det. 3 dagar då man går hela dagen och jag som förälder är med och tar hand om mitt barn och följer med verksamheten. Jag byter blöja, jag söver då det ska sovas middag osv. Efter tre dagar är inskolningen klar och barnet ska klara av att vara där själv utan mig som förälder. Det är bra om man jobbar hemifrån i ett par dagar, ut i fall att har de sagt...
    Finns det någon med erfarenhet av denna metod som kan svara på hur det brukar fungera för barnet? Jag känner mig lite orolig att sonen kommer ha det svårt att knyta an till pedagogerna om det är jag som tar hand om honom under inskolningen. Fungerar detta eller ska vi planera in att vara hemma två veckor för att kunna göra någon egen variant av inskolning?
    Det kommer kanske gå kanonbra, men just nu känner både jag och sambon oss rätt osäkra och smått oroliga. Detta kan säkert "smitta av sig" på sonen så det blir ju till att ta på sitt pokerface när det blir dags.

  • Svar på tråden Erfarenheter av snabb inskolning till förskolan?
  • LjubaviMoja

    Det beror jo på barnet, för vår son gick det hur bra som helst han trivdes från dag ett.

    Men sen fanns det en del andra barn som det inte gick bra alls med, eller jo när föräldern var där men när de gick så grät dom och var hysteriska hela tiden så de fick förlänga inkolningen där.

    De jag fick veta om ena barnet är att h*n inte träffade så mycket andra människor förutom föräldrarna så ja då kan det vara lite jobbigt i början såklart.


  • M i l l a n

    Är förskollärare och har skolat in med den "föräldraaktiva inskolningen" som du beskriver. I vår utvärdering så var alla våra nya föräldrar positivt överraskade över hur bra det hade fungerat. Men de fördelar som jag ser det är att den sammanlagda tiden som en 3 dagars inskolning, gav mer tid än den äldre metod då man började med 1 timme första dagen, 1,5 timme andra dagen osv. Sen så var vi pedagoger inte avskärmade från barnet på nåt vis bara för att föräldern hjälpte till med att trösta, byta blöja m.m. Vi försökte knyta kontakt med alla barn, i deras egna takt. Vissa barn kanske "föredrar" en av pedagogerna och då får man köra på det tåget i början. Allt för att bygga upp barnets trygghet. Vi fick värdefull information och tips från föräldrarna om barnens intressen, hur de ville bli tröstade m.m. Första lämningen av barnet sker alltid förr eller senare oavsett om det är efter en 3 dagars mer intensiv inskolning eller en utdragen fler veckor. Nu i efter hand så känner jag att föräldrarna har en helt annan inblick i hur vi arbetar vilket är positivt. Föräldrarna som skolade in sina barn samtidigt har också mycket bra kontakt med varandra, vilket jag tror är tack vare de 3 dagarna de fick ihop i början. Skulle inte vilja återgå till den gamla modellen som pedagog och skulle själv vilja att om jag fick ett till barn att de skulle få 3 dagars inskolningen istället.

  • M i l l a n

    Du har helt rätt när du själv beskriver att er osäkerhet kan smitta av sig på sonen. Sen vore det konstigt om ett barn inte reagerar när föräldern lämnar det på förskolan i början. Det är ett sundhetstecken, och vissa reagerar direkt, mendan andra får ett bakslag efter några veckor. (Skulle nästan tycka det var konstigt om ett barn inte brydde sig alls) Förstår att det är tufft att lämna sitt barn, men du gör nog sonen en tjänst med ditt pokerface. Då är det bättre att man kan ha telefonkontakt efteråt med pedagogen för att höra hur barnet mår, om man upplevde lämningen som svår.

  • LjubaviMoja
    M i l l a n skrev 2010-12-08 01:26:48 följande:
    Du har helt rätt när du själv beskriver att er osäkerhet kan smitta av sig på sonen. Sen vore det konstigt om ett barn inte reagerar när föräldern lämnar det på förskolan i början. Det är ett sundhetstecken, och vissa reagerar direkt, mendan andra får ett bakslag efter några veckor. (Skulle nästan tycka det var konstigt om ett barn inte brydde sig alls) Förstår att det är tufft att lämna sitt barn, men du gör nog sonen en tjänst med ditt pokerface. Då är det bättre att man kan ha telefonkontakt efteråt med pedagogen för att höra hur barnet mår, om man upplevde lämningen som svår.
    ok vill bara se om jag förstått detta rätt. Du tycker alltså att det är något konstigt med våran som för att han trivs på dagis och inte grät efter oss?
  • M i l l a n
    LjubaviMoja skrev 2010-12-08 11:31:54 följande:
    ok vill bara se om jag förstått detta rätt. Du tycker alltså att det är något konstigt med våran som för att han trivs på dagis och inte grät efter oss?
    Konstigt är väl egentligen fel ordval. Jag har också varit med om barn som inte gråter efter sina föräldrar. Men då har de barnen ofta fått ett bakslag efter några veckor eller ett par dagar. Reaktionen kommer ofta förr eller senare helt enkelt. Men som sagt alla inskolningar är olika, det finns inget facit för hur olika barn kan reagera. Men saken är den att de föräldrar som har barn som gråter vid lämning inte ska tro att det är onormalt och få skuldkänslor för det.
  • Hertha

    Jag tror att den inskolningen hade passat min äldsta alldeles utmärkt (som för övrigt inte grät vid en lämning förrän det började en ny lärare ett år senare och slutade inte vara orolig för han kom ifrån henne).

    För yngsta var det en annan historia. Han var bara ett 15-timmars barn och gick bara i 3 månader. Vet inte om det var det som gjorde att allt blev extra struligt. Veckan vi skolade in var dessutom 1 av 3 ur personalen ledig för utbildning och andra dagen samt tredje dagen blev en annan sjuk. Han gick ju bara 3 dagar och sedan var det dags för ensam lämning efter att varit ifrån stället i fyra dagar. Jag upplevde heller aldrig att pedagogen som var satt att ha extra ansvar för honom verkligen försökte interagera med honom (efteråt fick jag höra att hon var gravid så hon var kanske extra trött?). Jag frågade om vi inte skulle skjuta på inskolningen en vecka men de tyckte inte det var nödvändigt.

    Det blev aldrig bra, efter några veckor började han skrika när han såg förskolan.  Jag hade superdåligt samvete men just då fanns det inte så mycket att göra. Efter ett tag var de alltid utomhus när jag lämnade honom och då gick det bättre eftersom jag kunde aktivera honom med en cykel samt storebror innan jag gick och att han kände sig mer bekant med storebrors personal.

  • LjubaviMoja
    M i l l a n skrev 2010-12-09 06:50:05 följande:
    Konstigt är väl egentligen fel ordval. Jag har också varit med om barn som inte gråter efter sina föräldrar. Men då har de barnen ofta fått ett bakslag efter några veckor eller ett par dagar. Reaktionen kommer ofta förr eller senare helt enkelt. Men som sagt alla inskolningar är olika, det finns inget facit för hur olika barn kan reagera. Men saken är den att de föräldrar som har barn som gråter vid lämning inte ska tro att det är onormalt och få skuldkänslor för det.
    Ok för du skrev själv att det var konstigt nämligen, men ok då förstår jag.
  • Svennis

    Vi skolade in vår yngsta son med den metoden. Han var 19 månader då. Det funkade hur bra som helst. Iochförsig så är han väldigt framåt och social, har alltid varit, så vi fick knappt hjälpa till med någonting. Han tydde sig till personalen från första stund.

    Det är nog väldigt olika från barn till barn. De föräldrar jag har pratat med har alla varit positiva, förutom en pappa som hade en mycket osäker liten tjej. Där tog det längre tid.

    Det viktigaste är nog som sagt att ni inte är nervösa eller oroliga

    Lycka till!

  • Jigge

    Tycker det är jättedåligt, min son beövde mer tid än tre dagar att lära känna folk för att jag skulle kunna gå ifrån honom hela dagen. Med dottern som var väldigt kavat hade det säkert funkat. Jag tog ledigt halvdagar i två veckor efter min sons inskolning så det blev korta dagar.

  • MorsningKorsning

    Jag har testat båda som förälder och lång inskolning som personal, jag gillar tredagars-inskolningen bättre!

    Sonen hann vänja sig vid miljön (istället för att gå hem precis då han tinat upp), jag fick lära känna pedagogerna bättre och fick en större inblick i deras dag. Nu var det inte så strikt att jag skötte sonen helt själv hela tiden utan inskolningspedagogen tog mer och mer kontakt och serverade mat andra dagen, bytte en blöja när jag var med, visade något i ett angränsande rum osv.

    Något jag gillade med den kortare inskolningen var att sonen aldrig behövde oroa sig över att jag skulle gå, detta såg jag då han skolades in i den långa varianten och man började gå ifrån korta stunder (jag har också sett det hos barn jag själv skolat in). Sonen kunde aldrig vara säker på om jag skulle gå eller inte efter första lämningen och klamrade sig fast vid mig snarare än att våga sig ut i förskolan eller samspela med pedagogerna.

    En av grundstenarna med föräldraaktiv inskolning är att barn övar sig på att vara på förskolan och få en trygg miljö - inte på att lämnas (detta lär de sig då det sker och de har fått en trygg miljö att vara i). Lämningen blev helt odramatisk även om vi haft jobbiga dagar vi också, han har dock en helt annan trygghet redan från början.

  • Flina78

    Sonen var 1 år och 10 dagar när han skolades in i augusti förra året. Vi gillade snabbinskolningen jättebra. Framförallt för oss som föräldrar som fick träffa de andra barnen och föräldrarna. Eftersom sonen var så pass liten fick han dock gå fyra dagar istället för tre, detta var på vårt önskemål och pedagogerna var tillmötesgående och förstående till detta.

    Vi hade vår förskola som 3:e handsval egentligen men vill ABSOLUT INTE byta.

  • Janssonkatten

    vi kör oxå med det på vår förskola. Vi kallar det "föräldraaktiv inskolning" eftersom föräldern är aktiv med sitt barn hela tiden. Pedagogens uppgift blir att hjälpa föräldern att skola in sitt barn. Då får pedagogen chans att lära sig jättemycket om barnet av föräldern (matsituation, vila, tröstande, lek mm mm.). Föräldern får oxå en bra inblick i hur verksamheten ser ut, lära känna personal, de andra barnen.

    Efter att ha testat det här kan iaf inte jag gå tillbaka till något annat sätt. Och vi är väldigt lyhörda för föräldrarnas önskemål, känner de att de inte vill lämna barnet efter 3 dagar får de givetvis vara kvar tills de känner sig trygga. Ingen inskolning hos oss är färdig förrän både barn, förälder och pedagog känner sig trygg, men i regel har det funerat jättebra redan efter bara några dagar :) 

  • Kotthare

    En inskolning går ut på att barnet ska gå igenom en anknytningsprocess med en annan vuxen och det gör man inte på 3 dagar. Det är iaf min erfarenhet som förskollärare.

  • Mamma till tre kottar

    Har skolat in 4 barn på samma dagis. När de var det fjärde barnets tur hade de "snabb inskolning". Det fungerade inte alls, vi fick börja om inskolningen TRE gånger innan det blev bra, så istället för snabb blev det den längsta tänkbara. För övriga barn tog inskolningen en vecka. Skulle jag, mot förmodan, skola in ett femte barn kan jag garantera att jag inte kommer att acceptera någon "snabb" inskolning.


    Utöver antalet dagar var det INGET som skiljde inskolningarna åt, så beskrivningarna av ena eller andra metoden som beskrivs i tråden är inget jag upptäckte.

  • justme79

    Jag har nu arbetat på min förskola i 1,5 år och det var första gången jag kom i kontakt med föräldraaktiv inskolning. Jag och alla mina kollegor tycker det funkar superbra! Vi berättar dock för föräldrarna att inskolningen är 10 dagar. De första 3 dagarna är föräldrarna med 9.30-14.30 (för att inte vara på förskolan då det kommer mycket andra föräldrar och lämnar/hämtar). Efter dessa tre dagar lämnar föräldrarna barnet själva på förskolan och resterande 7 dagar rekommenderar vi att barnet går samma tider för att återigen undvika då de flesta andra barn lämnas/hämtas. Upplever både vi och föräldrarna att det funkar bra kan man utöka tiderna. Vi är väldigt flexibla för föräldrars önskemål och hade i höstas en förälder som var med i 5 dagar. Alla föräldrar på min förskola har varit väldigt nöjda, särskilt förstagångsföräldrarna som inte har full koll på vad som händer på en förskola.

Svar på tråden Erfarenheter av snabb inskolning till förskolan?