• Anonym (gravid?)

Lugnande medicin vid graviditet, någon med erfarenhet?

Min man och jag hade första försöket i bebisverkstaden denna månaden.
    Jag äter medicin för panikångest och den är godkänd av läkare att äta vid graviditet. Däremot är nog inte mina ångestdämpande mediciner okej. Det är oxascand jag har.
    Dessa tar jag vid behov endast och det brukar bli någon gång i veckan eller varannan vecka.

När måste jag senast få bytt dessa mot någon mer okej medicin. Läste nånstans att innan vecka 8 ska det inte vara någon fara, men vet inte om jag litar på det... Ska jag alltså ringa VC eller MVC och få en akuttid om det visar sig att jag är gravid för att få rätt medicin?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Lugnande medicin vid graviditet, någon med erfarenhet?
  • Anonym

Jag led av panikångest och "vanlig" ångest innan jag blev gravid. När jag sen blev gravid så försvann all ångest och jag behövde ingen lugnande medicin alls. Tycker du ska försöka fokusera på att INTE äta sån medicin när du är gravid.

• Anonym (gravid?)
    Anonym skrev 2010-12-08 09:13:21 följande:
    Jag led av panikångest och "vanlig" ångest innan jag blev gravid. När jag sen blev gravid så försvann all ångest och jag behövde ingen lugnande medicin alls. Tycker du ska försöka fokusera på att INTE äta sån medicin när du är gravid.
    Det är sant. Men jag är en person som känner att det är bra att ha en backup. Oftast räcker det redan idag att jag tittar på min burk så släpper ångesten. Lite placebo-effekt kanske!
    Skönt att du mådde så bra!
  • virvel

Hej, jag är gravid och lider av panikångest, jag får ta oxascand vid behov.

• Anonym (gravid?)
    virvel skrev 2011-01-11 12:28:07 följande:
    Hej, jag är gravid och lider av panikångest, jag får ta oxascand vid behov.
    Vilken styrka har du?
    Mina är på 10 mg. Jag är inte gravid än så jag väntar ett tag till innan jag pratar med någon läkare.
  • Anonym

Lergigan är väll lugnande? De får man ju ta.

• Anonym

Ska själv till läkaren på torsdag för läkemedelsbyte av mina antidepp eftersom jag vill bli gravid om ett halvår. Ska även då fråga om vilka lugnande man får ta. Har atarax nu och de ska man inte ta i grav.

Svar på tråden Lugnande medicin vid graviditet, någon med erfarenhet?