• Mari80

Navelbråck

Nån som har/haft barn med navelbråck?

Alva är 6 år och föddes med ett navelbråck. Inte så stort eller som orsakar smärta men ändå så att naveln putar ut en bra bit.

Nu ska vi träffa dr nästa vecka för att se om man inte kan operera bort det. Alva själv vill så gärna ha en "vanlig" navel. Och trots att vi aldrig gjort nån stor grej av det tycker hon nu att det är pinsamt att hennes navel ser ut sån.

Har era barn fått det bortopererat? Hur gick det till och blev resultatet bra? Hur gamla var de?

Vi har velat göra något åt det länge och BVC sköterskan har också tyckt man ska åtgärda det men läkaren har inte tyckt det. Nu har vi bytt BVC läkare och han skrev direkt en remiss till kirurg mottagningen.

Vill gärna höra andras erfarenheter!!!!

• Svar på tråden Navelbråck
  • BebbeIda

Min son är 14 månader och har det. BVC sa alltid att den kommer gå tillbaka snart. Men jag såg direkt att det kommer det inte göra, tyvärr.

Hans pappa hadde även det. Och opererade sig för det när han var ca 10 år, just för att andra retade han för han hade en ful navel.

Han sa att det gjorde väldigt ont i magen efteråt. och det tar några veckor innan det är läkt.
    Plus att det var jobbigt att räta på sig för det stramade så i naveln och gjorde ont.
    Fast det är ju klart värt att operera det. och speciellt när dom än är så små som din tjej.
    Killen gjorde fel när han hadde opererat sig, för då får man absolut inte bära tunga saker
    eller anstänga sig "tungt".
    Men efter några veckor tänkte han att det gör nog inget, så han tog i och bar något tungt,
    Då spreck naveln.
    Så han har ingen "grej" i naveln, utan bara som en skål innåt.

Men jag vill att min son ska operara det, för att inte lida av det senare med åren.

Det ända jag tycker känns så dumt att att det är ju en skönhetsgrej.
    Inget livs viktigt.
    Och jag vet ju hur hemskt det var när sonen fick opereras för ljumskbråck.

Men det kommer nog gå bra.

Tycker du ska ta tag i det nu. Innan hon hinner bli äldre.

Lycka till och hör av dig JÄTTE gärna om hur du tänkt göra, om hon opereras,
    hur det gick mm..

MVH

• 3 Barnsmamma 06 09 11

Min son ahde svårläkt navel vid födeseln. Hade era de? Minns de ev nämnde navelbråck då men sen läkte den fint och såg normal ut. Tänkte inge mera på de förns han var 3.5år och var på gympa och sedan fick han ont i magen,när jag tog av honom tröjan så stod hela magen ut och stenhård svullnad av naveln, då opererades han för navelbråck. Tydligen så är det hålet där navelsträngen suttit som inte läker ihop helt som orsakar navelbråck och det kunde då utlösa vid kraftiga hostningar,studs/hopp mm. så var väl det som hände min son.

Operationen gick bra och han mådde bra efteråt. Visst var man nervös,man hade ju inte ens hunnit förbereda sig då det blev akut  operation för honom.

• Beckah82

Min 16-månaders har ett ganska ordentligt bråck. Runt 4-årsåldern har de sagt att de opererar eftersom det vid det laget hunnit läka på de flesta så det inte behövs. Detta kommer absolut inte läka av sig självt på min lille iallafall men det är inget han sörs av. Han brukar ligga och dra i naveln som andra småpojkar drar i snoppen

prins06: låter som att han fick inklämt bråck då :-/ otrevligt. Min äldste son fick också inklämt bråck med akutoperation. Då var han 13 månader gammal men det var ljumskbråck. Det är ett hål i bukväggen där tarmen "trillar ut" och ligger böjd. Hamnar den för tight och inte går att trycka tillbaka så blir det stopp i tarmen och fruktansvärda smärtor.

♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
  • 3 Barnsmamma 06 09 11
    Beckah82 skrev 2011-01-13 14:41:14 följande:
    Min 16-månaders har ett ganska ordentligt bråck. Runt 4-årsåldern har de sagt att de opererar eftersom det vid det laget hunnit läka på de flesta så det inte behövs. Detta kommer absolut inte läka av sig självt på min lille iallafall men det är inget han sörs av. Han brukar ligga och dra i naveln som andra småpojkar drar i snoppen

prins06: låter som att han fick inklämt bråck då :-/ otrevligt. Min äldste son fick också inklämt bråck med akutoperation. Då var han 13 månader gammal men det var ljumskbråck. Det är ett hål i bukväggen där tarmen "trillar ut" och ligger böjd. Hamnar den för tight och inte går att trycka tillbaka så blir det stopp i tarmen och fruktansvärda smärtor.
    ja precis,inklämt navelbråck råkade han ut för. Inget man kunde ana innan då naveln såg normal ut
  • Jessika82

Jag har en snart 3månaders med ordentligt navelbråck. Han har skrikit i 2,5h i kväll har fått en tid på måndag men det går inte ha en liten kille som skriker och har ont... Ska se om de har tid i morgon annars får det bli akuten..

• Beckah82
    Jessika82 skrev 2011-01-20 22:50:41 följande:
    Jag har en snart 3månaders med ordentligt navelbråck. Han har skrikit i 2,5h i kväll har fått en tid på måndag men det går inte ha en liten kille som skriker och har ont... Ska se om de har tid i morgon annars får det bli akuten..
    Tror du han har ont av bråcket alltså? Det är nog väldigt ovanligt att man får ont av navelbråck. DVS om det inte blir ett inklämt bråck (som är ett akut tillstånd) och det är otroligt ovanligt när det gäller navelbråck (mer vanligt vid tex ljumskbråck).
    ♥ Victor 9808, Alvin 0707, Elmer 0909 ♥
Svar på tråden Navelbråck