• asdfghj

Kattungar med öronskabb

Mina två tjejer (13 och 14 veckor) har fått öronskabb. Ringde djursjukhuset här i stan som tyckte att jag skulle komma in med den ena. Fick höra att en annan veterinär var mycket bättre så jag ringde dit och kollade lite, dom sa att jag skulle droppa frontline i öronen och tvätta..alt så kunde jag komma in så fixar dom det.
    Men, när jag läst runt lite här står det att man Absolut inte ska göra det. Ska jag lita på FL eller veterinären?
    Känner att det skulle vara fint att spara ett par hundralappar och bara köpa frontline

• Svar på tråden Kattungar med öronskabb
  • giftfri
    asdfghj skrev 2010-12-08 12:00:01 följande:
    Mina två tjejer (13 och 14 veckor) har fått öronskabb. Ringde djursjukhuset här i stan som tyckte att jag skulle komma in med den ena. Fick höra att en annan veterinär var mycket bättre så jag ringde dit och kollade lite, dom sa att jag skulle droppa frontline i öronen och tvätta..alt så kunde jag komma in så fixar dom det.
    Men, när jag läst runt lite här står det att man Absolut inte ska göra det. Ska jag lita på FL eller veterinären?
    Känner att det skulle vara fint att spara ett par hundralappar och bara köpa frontline
    Kolla av mot den andra veterinären, den du dissade först..
  • Aladdin

Som du säkert vet är det väldigt vanligt att kattungar får öronskabb..
    Jag har 2 kattungar och de har det. Pratade med min sambos familjs veterinär och han skrev ut en medicin som heter Sulfiram. Han bad inte att få se katterna utan han sa att det va det enda som kunde hjälpa, medicin alltså. Funkade på den ena katten innan (han blir fri från det men sen skaffade vi en katt till och blev då smittad)
    Dom gillar inte det, skvätter överallt :P Men det är helt klart värt det.

• Jesster

Nu var det några år sedan men vi hade en kattunge med öronskabb och veterinären ville inte ge starka medel till en sådan liten så jag blev rekommenderad barnolja och det funkade faktiskt. 2-3 ggr om dagen droppade jag i några droppar och masserade.

Den som söker han finner - www.google.se
  • asdfghj

Hur länge fick du hålla på med oljan? Dör det verkligen av det?

Är det normalt att det är nästan kolsvart i örat på stackarn? Det är det bara i ena örat, är bättre i det andra. Kisse nr 2 har bara lite fläckar.

• Jesster

Två veckor fick jag nog hålla på har jag för mig. Rengjorde med tops emellanåt. Oljan gjorde så skabben kvävdes.

Den som söker han finner - www.google.se
  • nemo1

Åk till veterinären annars kan du få hålla på länge med detta. Du måste ha recept på stronghold. Du måste även rengöra öronen väldigt noga både före och efter behandling. Är inte dina katter mer värda en så?

• felicityporter

Jag rekommenderar verkligen att du tar dina katter till veterinären och låter han/hon fixa det åt dig. Frontline svider rejält och det är absolut inte meningen att man skall droppa det på så känsliga ställen som öronen är på en katt. Barnolja är inte heller effektivt och dödar inte all skabb, den största effekten av behandling med barnolja är endast kosmetisk.

• asdfghj

Självklart är mina kissar värda allt! Men det hade ju inte varit fel att spara dom pengarna, om det är så lätt som med barnolja

Hur länge håller man på med stronghold? Kan det komma tillbaka efter man har behandlat med det?

Funderade också på, måste jag tvätta deras bäddar och så, om det ligger kvar där.. eller kan skabben bara leva på katten?

• Impega

Det där med olja i öronen är ett sätt dom använde för en sisådär 100 år sedan. Man trodde då att man kvävde kvalstren men kvalster överlever. De är skapta för att leva under såna förhållanden. Det fungerar säkert kortsiktigt men att kvalstren skulle dö av det är helt uteslutet. Man använda förr samma metod för att få bort fästingar, olja och så trodde man fästingen skulle kvävas.

Nej, tycker absolut TS ska höra sig för med en riktig veterinär. 

• nemo1

Stronghold använder du i nacken en pipett räcker. Ibland kan man få göra om det. En förpackning innehåller tre pipetter. Använd inte olja.

• nemo1

Jag undrar, såg du inte skabben när du köpte kattungarna? Detta ska ju egentligen "uppfödaren" stå för. 

• NochA

Både jag och andra i min bekantskapskrets har enbart använt olivolja/annan olja med gott resultat. Skabben har försvunnit och inte kommit tillbaka. Ta en bomullstuss o rätt mycket olja o rengör med. Upprepa varje dag och gärna flera gånger/dag. Det tar ju ett tag men alternativet finns

• asdfghj

Nej jag såg ingenting förrän vi var hemma och låg och gosade visste inte att kattungar brukar ha sånt (och då har jag haft rätt många katter under min uppväxt hehe) så jag kollade inte efter det.
    Men det får nog bli veterinären, dels för att det verkar smidigare och säkrare. och för att jag tänkte dom skulle "gå igenom" dom lite

• nemo1

Mycket bra tänkt. Det är vanligt att dom har det om mamman är utekatt.

• leolina1980
    asdfghj skrev 2010-12-09 19:42:00 följande:
    Nej jag såg ingenting förrän vi var hemma och låg och gosade visste inte att kattungar brukar ha sånt (och då har jag haft rätt många katter under min uppväxt hehe) så jag kollade inte efter det.
    Men det får nog bli veterinären, dels för att det verkar smidigare och säkrare. och för att jag tänkte dom skulle "gå igenom" dom lite
    Bra beslut! Kom även ihåg att avmaska mor spolmask, alla kattungar blir smittademed spolmask av sina mammor, både genom livmodern och mjölken. Så avmaska flera gånger med några veckors mellanrum..
  • nemo1

#15  bra info. Och har inte ungarna varit ute så räcker det med Banminth som endast tar spolmask.

• leolina1980
    nemo1 skrev 2010-12-09 20:16:35 följande:
    #15  bra info. Och har inte ungarna varit ute så räcker det med Banminth som endast tar spolmask.
    Precis, enbart mot spolmask och Banminth brukar ju vara ganska lätt att ge :) När/om dom senare börjar springa ute och äta möss och fåglar får man även börja avmaska mot bandmask 1-2 gånger i året.
Svar på tråden Kattungar med öronskabb