• LoppanOLusen

Hur skall jag få bort lukten av kattpiss på golven??

Är nyinflyttade i en hyreslägenhet och har upptäckt att det på 3 olika ställen i lägenheter stinker kattpiss!
    har använt allt ifrån rengöringsmedel till ättika, bikarbonat och citron men lukten försvinner inte de minsta.
    Vad skall jag göra? finns det något annat som kan få bort lukten?

• Svar på tråden Hur skall jag få bort lukten av kattpiss på golven??
  • First time

Usch vad otrevligt!
    Gallsåpa eller klorin då, är det något du provat? Annars så kan man köpa "Piss off!" på djuraffärer, det har jag hört ska vara bra

• giftfri

Tror det finns nåt som heter ozonbehandling som ska klara det flesta odörer.., fanns iaf förr.., det kanske hjälper.

• Kerubmamman

Ta upp det med hyresvärden, de ska fixa sånt. En kompis hade samma problem, de fick byta golv och vägg i ett av sovrummen för att bli av med källan till lukten.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • LoppanOLusen

på 2 utav ställena är det på plastmattan och det 3e på parkettgolvet, frågan är ju oxå vad man vägar andända där utan att det skadar!?
    Jag tänker testa med alla förslag jag får!!

• froken mildred

Såg att du testat ättika. Men har du testat ren ättikssprit? Är mycket starkare och brukar funka bra, går ju att både "tvätta med" men ställa i en burk i närheten så suger det åt sig. Hoppas du får bort det!

• anayia

kop piss off eller urine off i djuraffaren

• Parenthood

Du måste absolut anmäla detta till hyresvärden, inte minst viktigt för att du själv inte ska få skulden om lukten finns kvar den dagen du själv flyttar ut.

• tantS

Ta det med hyresvärden. Det borde de ha fixat innan du flyttade in. Föregående hyresgäst har säkerligen fått betala för skadorna.

(Fy fasiken va äckligt)

Lycka till

• Birgitta2

Du kan fortfarande få fastighetsägaren att fixa detta! Kontakta dom omedelbart! Parketten blir svårt att fixa, troligen har kisset gått in i trä och springor och då är det bara att lägga nya golv och lister. Det finns risk att plastmattorna också måste bytas ut. Det beror på hur länge förre ägaren lät kisspölarna ligga.

Jag läste nånstans för en längre tid sen att man fick kattkiss-renovera en hel lägenhet. Förra ägaren  åkte på en faktura på 300 000 kr!

• Havanna82
    Detta har räddat en uppfödare från att betala 20 000 kr på ett hotelrum som hennes hankatt kissade ner under en utställning. Hotellet sanerade med Scent stop och sedan försvann lukten!
  • nemo1

Asolsprit har jag använt. Men som många skriver så måste du prata med hyresvärden, annars kan du åka på att betala när du flyttar.

• LoppanOLusen

tack för så många svar!
    ja den förra hyresgästen hade 3 katter och enligt grannarna så hade han för en tid sedan pratat med dom och då klagat på att hans katter kissade inne.. dom hade frågat han om han hade låda och då hade han bara sett ut som ett ? och sagt att dom får väll pissa ute!
    Jag ringde (några dagar efter inflytten) han som besiktade lgh innan vi flyttade in och frågade vad jag skulle göra åt stanken.. men han visste inte något medel eller liknande som kunde fungera så han sa att byta golv var det enda.. men han ville inspektera först, så jag väntar på att han skall få tid att komma hit!
    att lägga ny plastmatta tar väl inte så lång tid? men jag är mer fundersam på hur lång tid det kommer ta att lägga nytt parkettgolv??

• Kerubmamman

Det tar inte särskilt länge själva läggningen, frågan är hur mycket underarbete som måste göras. Dvs hur mycket som måste rivas upp pga att kattpisset har sugits upp osv.

• MammaHela

Jag var med om detta förra året. Flyttade in i min lägenhet 1 juli, märkte på en gång att det luktade, städade med både det ena och det andra. Köpte sån ta bort lukt medel osv osv osv

Efter en vecka stank det lika mycket fortfarande, så  jag ringde min hyresvärd, han kom och skulle byta plastmatta. När han drog bort den i såg vi att det var fuktigt av kattpiss ner under mattan, och upp i väggen. Så det slutade med att de fick riva bort hela golvet och allt ner till grunden, plus att de fick riva bort ena väggen. Sen så fick de sätta in en ozom maskin som skulle ta bort all lukt. Under tiden som den apparaten stod på fick jag inte vistas i lägenheten alls.

Så allt som allt tog det en månad som jag inte kunde bo i lägenheten alls. Det var inte så spännande att ha 3 barn och ingenstans att bo.

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • LoppanOLusen
    MammaHela skrev 2010-12-09 15:55:33 följande:
    Jag var med om detta förra året. Flyttade in i min lägenhet 1 juli, märkte på en gång att det luktade, städade med både det ena och det andra. Köpte sån ta bort lukt medel osv osv osv

Efter en vecka stank det lika mycket fortfarande, så  jag ringde min hyresvärd, han kom och skulle byta plastmatta. När han drog bort den i såg vi att det var fuktigt av kattpiss ner under mattan, och upp i väggen. Så det slutade med att de fick riva bort hela golvet och allt ner till grunden, plus att de fick riva bort ena väggen. Sen så fick de sätta in en ozom maskin som skulle ta bort all lukt. Under tiden som den apparaten stod på fick jag inte vistas i lägenheten alls.

Så allt som allt tog det en månad som jag inte kunde bo i lägenheten alls. Det var inte så spännande att ha 3 barn och ingenstans att bo.
    men fy vad trist! suck vad deppig ja blev nu...
  • Kerubmamman

Hur har det gått för dig?

• LoppanOLusen
    Kerubmamman skrev 2010-12-18 13:17:28 följande:
    Hur har det gått för dig?
    Jag väntar ännu på att hyresvärden skall komma och titta.. han hade inte så mycket tid över men skulle komma hit v.52 så det återstår att se vilka beslut som tas. hoppas på nya golv så snart som möjligt!
Svar på tråden Hur skall jag få bort lukten av kattpiss på golven??