• Anonym

Panik, förstoppning [varning känsliga läsare]

Jag har alltid varit förstoppad enligt de definitioner jag hittar. Men nu har det gått veckor och jag börjar vara rädd för att något allvarligt ska hända. Jag har bantat med pulver och kolhydratfattig kost ett tag nu och det verkar ha frusit min mage. Jag har testat Microlax och sådant där Ex-lax och ingenting verkar fungera. 

Ni som har haft svår förstoppning, vilka råd har ni fått som har hjälpt?

Blir det värre måste jag väl ta kontakt med läkare men jag vill verkligen verkligen verkligen slippa det, jag är jätteisolerad och har social fobi. 

• Svar på tråden Panik, förstoppning [varning känsliga läsare]
  • Anonym (skåne)

äter du pulverdiet, så kan jag ju lugna dig med att då skiter man inte lass precis ( utan då kommer det bara små kulor)... MEN det är ju klart att det måste komma någon avföring!
    Microlax hjälper bara om avföringen sitter långt ner i tarmarna, mitt råd är att köpa movicol och dricka 8 påsar coh därpå mkt vatten!!
    Lycka till!

• Anonym

har det inte hjälpt med laxermedel tycker jag absolut att du ska söka läkare! ring iaf till sjukvårdsupplysningen.
    kommer det ingenting? du har alltså inte fått ut något alls på fler veckor?  eller kommer det ut fast väldigt sällan?
    för om dte inte kommit något alls på flera veckor så MÅSTE du söka läkare!

• Anonym

Ingenting alls på flera veckor, stämmer. Men det känns som det har börjat röra på sig idag. Jag tog Ex-laxen igår kväll och nu är någonting annorlunda. Jag ska se om jag kan hitta fler sätt att bättra på det och fungerar ingenting idag så måste jag ju ge upp. MEN jag vill verkligen verkligen verkligen INTE ta upp det här med min vårdcentral, jag har fått så fruktansvärt dåligt bemötande av dem tidigare.

• Anonym

kommer det inget idag så tycker jag du iaf ska ringa till sjukvårdsrådgivningen, så de får råda dig. har det inte kommit något alls så kan det ju vara stopp någonstans och får man inte loss stoppet så kan tarmen börja dö och då måste man operera bort den och ha stomipåse. vilket är jobbigast att gå till doktorn eller operera bort tarmarna?

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-08 14:06:00 följande:
    kommer det inget idag så tycker jag du iaf ska ringa till sjukvårdsrådgivningen, så de får råda dig. har det inte kommit något alls så kan det ju vara stopp någonstans och får man inte loss stoppet så kan tarmen börja dö och då måste man operera bort den och ha stomipåse. vilket är jobbigast att gå till doktorn eller operera bort tarmarna?
    Jag förstår absolut argumentet på en mer intellektuell nivå, men känslomässigt just nu är de tyvärr likvärdiga. Jag ska försöka tvinga hjärtat att lyssna på hjärnan.
  • Anonym

men på rikitgt, kommer det inget idag så ring imorgon bitti direkt. har det varit stopp i flera veckor så kan det redan vara försent om du har otur. det går fort om blodtillförseln stängs av så börjar tarmen dö och då är det akut, om tarmen dör måste man operera omgående för annars kan man drappas av nekros och det kan man dö av. ta dig i kragen för sjutton!

hos doktorn kan de lyssna på magen och då hör de om det är tvärstopp, har du tur och det inte är stopp så kan de iaf skriva ut något starkare lexermedel till dig som får fart på tarmarna. sjukvården är vana att möta folk med alla möjliga sjukdommar och sociala fobier. du akn ju tala om i telefonen att du lider av social fobi så kan de vara förberedda och lite extra stöttande när du kommer in.

• Smokey laphroaig

Ät frukt, grönt och fiberrika produkter hädanefter då. Och drick vatten!

• Anonym (Stopp)

När jag en gång inte fått gå och skita på hela 9 dar och inte rymde en tugga mat till i magen köpte jag lavemang och tog. Heter väl Klyx tror jag? Det hjälpte. Man måste ändra nåt i kosten/drycken om det blir så illa. Tyvärr är jag ständigt lite förstoppad trots alla fiber och fullkornkatrinplommon,fikon och vatten,men så illa som då har det tack o lov aldrig blitt igen!

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-08 14:14:14 följande:
    men på rikitgt, kommer det inget idag så ring imorgon bitti direkt. har det varit stopp i flera veckor så kan det redan vara försent om du har otur. det går fort om blodtillförseln stängs av så börjar tarmen dö och då är det akut, om tarmen dör måste man operera omgående för annars kan man drappas av nekros och det kan man dö av. ta dig i kragen för sjutton!

hos doktorn kan de lyssna på magen och då hör de om det är tvärstopp, har du tur och det inte är stopp så kan de iaf skriva ut något starkare lexermedel till dig som får fart på tarmarna. sjukvården är vana att möta folk med alla möjliga sjukdommar och sociala fobier. du akn ju tala om i telefonen att du lider av social fobi så kan de vara förberedda och lite extra stöttande när du kommer in.
    Finns det några fysiska tecken på att det är totalstopp? Förutom förstås att inget kommer ut? Att man mår illa eller börjar kräkas osv? Jag har mått bra hela tiden, det är som sagt normalt för mig med 10 dagars mellanrum, kanske en veckas om jag anstränger mig hela dagarna med kost, vatten och dagliga springturer. 

Det låter som min värsta mardröm... 
  • Anonym (svisch)

Jag säger bara: LAXOBERAL, min bäste vän. :) Droppa 15 droppar i munnen och håll dig nära en toalett dagen efter. Finns receptfritt på apoteket.

Svar på tråden Panik, förstoppning [varning känsliga läsare]