• Anonym

Ersättning?

Hej!
    Jag har en dotter på snart 4 månader och känner att jag skulle behöva lite egentid ibland, kunna komma iväg och träna eller så och undrar hur jag skall göra. Vi har testat att ge henne urpumpad mjölk på flaska och den tar hon utan problem, men för att jag skall få ihop några mängder måste jag pumpa lite då och då under ett par dygn, får bara ut pyttelite vid varje tillfälle, och sen känns det som brösten blir helt ur balans ett tag efteråt, sprängyllda ibland och tomma ibland. (Annars har jag alltid haft gott om mjölk, inga problem där...). Så jag funderar på om man kan ge ersättning vid dessa tillfällen, kanske någon gång i veckan? Något speciellt man skall tänka på isåfall, kommer hon bajsa annorlunda t.ex. så man inte blir förvånad. Någon speciell sort som man skall ta före någon annan? Hur mycket? Smakar det mycket annorlunda jämfört med mjölk?
    Vill ju inte förstöra något nu när amningen funkat så himla bra hittills...
    Tack på förhand! 

• Svar på tråden Ersättning?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det kommer säkerligen fungera utmärkt med att erbjuda ersättning, då och då.

Det man kan tänka på är att barn som får ersättning mer regelbundet har ökad tendens till fröstoppning. Bröstmjölken har en naturligt laxerande effekt, som inte ersättning har.  Ger ni bara vid några enstaka tillfällen borde det dock inte påverka, men man vet aldrig!
    Jag skulle också rekommendera att ge det på förmiddagen första gången, så ni vet hur hon reagerar. En del barn får magknip och då riskerar ni att kvällen/natten blir tuff om hon får ersättningen på em/kvällen. Har du möjlighet att pumpa ut lite, så kan ni alltid blanda. Vilket i så fall blir snällare mot magen och dessutom blir smaken mer bekant.

Jag skulle välja en sort som finns tillgänglig i er mataffär och vara noga med att den är anpassad för hennes ålder. Semper och Nestlé är de märken som finns i nästan alla affärer. Hur mycket hon bör få beror på hur ofta hon äter och hur stor hon är, men det brukar finnas rekommendationer på förpackningarna. Som sagt, kan du blanda i lite av din bröstmjölk de första gångerna vänjer hon sig förmodligen snabbare. I övrigt tycker jag att ni kan smaka själva innan ni ger! 

Mitt sista råd är att du ammar henne precis innan du går, så att hon inte blir hungrig med ens du gått Flört

Lycka till!

MVH Christine

Svar på tråden Ersättning?