Första barnet föddes med urakut snitt.
Andra barnet föddes på 8½ timme, från vattenavgång till bebis. Värkarna drog igång efter en timme cirka. Jag märkte inte av om de kollade mig extra med anledning av snittet, men jag var *ganska* väck av konstanta värkar och lustgas. Av de fem timmarna vi hann vara på Förlossningen har jag endast få och suddiga minnesbilder. Fram tills krystvärkarna, då startade kalabaliken. Hjärtljuden sjönk för mycket, jag fick värkstimulerande dropp, bebisen fastnade med huvudet först, och sedan med axlarna. Ena stunden är vi tre i rummet; jag, maken och en BM. Nästa är det fullt med folk, som sliter och drar, trycker och klämmer. Jag blev klippt, och de hann inte bedöva, men det kändes inte, jag höll på att klämma ut en 4,8-kilos-bebis (visste jag inte då, iofs) och lite mer ont hit eller dit var liksom skit samma. Förutom klippet så sprack jag en del, 13 stygn blev det. Jag kände mig inte direkt vare sig närvarande eller delaktig i förlossningen, bara borta av smärtan och gasen.
Tredje barnet föddes i hallen, för vi hann inte in. Ambulansen hann fram iaf. Förlossningen var som en dröm - tro det eller ej. Inga nålar (jag är räddare för epidural-nålen än för att spricka på både längden och tvären) och ja hade kontroll. Jag kunde lyssna på min kropp (kanske för att det inte fanns någon annan att lyssna på?) och det hela var liksom en baggis. Det tog 54 minuter från att jag vaknade av att jag var kissnödig till att han var ute.
Fjärde barnet gick ännu fortare. Vi var inne för en kontroll, BF+9, som jag ville ha eftersom det gick så snabbt gången innan. 13:15 kom vi in på Förlossningen, då var det inget. Kl 13:28 (!!) är minstingen född. Vi trodde att det gick jättebra, men ack vad vi bedrog oss.. En stund efter att allt var klart fick jag så HIMLA ont i magen, mest på vänster sida. Till sist kunde jag inte vända mig i sängen själv. Jag fick Alvedon, hjälpte inte. Jag fick Ipren, hjälpte inte. Till sist, efter konsultation med en läkare som INTE tittade till mig, fick jag Ipren + Dexofen. En stund efter det blev det bättre, men jäklar vad ont jag hade. Men "eftervärkarna blir värre för varje barn" hette det. Och efter det fjärde barnet är fött får man (här iaf) per automatik en spruta livmodersammandragande direkt - och då är det klart att det gör ont?!
10 dagar efter förlossningen, när jag sökte för andra gången för livmoderinflammation, så upptäcktes att jag hade drabbats av partiell livmoderruptur under förlossningen. Jag hade alltså ett hål i livmodern, med blödning ut i buken, sedan förlossningen. Efter många turer fram och tillbaka så opererades livmodern bort 2½ månad efter förlossningen. Då hade jag inte ont längre, men hålet hade inte läkt. Jag är mycket kritisk till att det inte görs riktade ultraljud på tidigare snittade kvinnor när det närmar sig beräknat datum.