• Anonym (MammaG)

Ont i fötterna på natten

Hej!

Två av mina barn har ibland så ont i fötterna när de ska sova eller när de vaknar på natten att de jämrar sig eller till och med skriker. Detta sker med ojämna mellanrum, sällan två nätter i rad utan snarare någon gång eller några gånger i månaden. Ibland hjälper plåster på fötterna (ompyssling), fotmassage eller så. Ibland hjälper bara barnalvedon.

Vad beror detta på? Vi (och grannarna som blir väckta mitt i natten) undrar?

PS. Reumatism finns hos farmor.

• Svar på tråden Ont i fötterna på natten
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att växtvärk är ett oklart fenomen, som man trots allt  vet att barn har. En del talar om kalcium eller selenbrist, men vad jag vet är det inte bekräftat.
    Framför allt är det barn i förskoleåldern som drabbas, men även barn upp i puberteten kan uppleva dessa besvär.

Så länge barnen inte har besvär på dagarna och det kommer och går under perioder, så rör det sig förmodligen om växtvärk. I annat fall kan det vara aktuellt att rådgöra med en läkare.

Man kan egentligen bara göra det du gör massera och värma. Blir det väldigt jobbigt så kan man erbjuda smärtstillande, men massera och värm först! 

Som sagt klagar dina barn på ont i fötterna även på dagtid, då tycker jag att du kontaktar sjukvården.

MVH Christine 

Svar på tråden Ont i fötterna på natten