• Anonym

Juridisk hjälp sökes... påtvingat samägande?

De senaste dagarna har jag blivit ganska bra insatt i SamL. Min sambo äger en fastighet tillsammans med sin mor och bror. I dagsläget bor vi alla i huset (radhus), men jag och sambon har köpt nytt och ska flytta. Sambons bror skulle köpa hans del, men de kan inte komma överens. Låt oss säga att det inte finns någon som helst möjlighet att de någonsin kommer överens, hur många värderingar som än görs. Min sambo vill inte sälja till ett underpris (under taxeringsvärdet).

Funderade på att ansöka om tvångsförsäljning enligt 6§ SamL, men har talat med juristjouren som sa att detta kan brodern och modern motsätta sig och slippa om de säger att de bor i huset. Samtidigt får jag information från Lawline som säger att 6§ finns just för att lagstiftaren inte tycker det är rimligt att någon ska tvingas kvar i ett ägandeskap de inte vill delta i.

Hur gör vi då? Om TR kommer neka offentlig auktion och de aldrig kommer överens? Ägarandelarna gör klyvning omöjlig. Vi vill bara ha ut pengarna och lägga detta bakom oss.

• Svar på tråden Juridisk hjälp sökes... påtvingat samägande?
  • Grenna

Man kan alltid komma ut ett ägande har jag fått lära mig men som sagt kontakta en jurist för hur man ska gå korrekt till väga. Klyvning är det speciella regler omkring och det är nog tveksamt om det är tillämpligt i ett sånt här fall.

• Anonym

Nej, exakt. Klyvning går inte. Det är ett parhus och ägarandelarna är 25,25 och 50% så det är som jag skrev uteslutet.

Frågan är ju då bara HUR man kommer ut ägandet utan att förlora pengar på kuppen. Självklart vill han ha ut vad andelen är värd.

Svar på tråden Juridisk hjälp sökes... påtvingat samägande?