• El08

syskon som delar på presenter

vi är 3 systrar. 23,27,29 år gammla .

jag och en syster till lever som sambos. min 3:e syster har precis blivit singel och är väldigt arg och ledsen över att leva själv.
    nu kommer vi tll de att vi ska köpa julklappar till våra föräldrar. När alla var singlar så dela vi summan på 3.
    Men nu så vill inte min singel syster betala lika mycket på  julklappa som jag och min andra syster. <
    ex  jag köper en julklapp till vår mamma för 500 kr. Singel syster vill då att summan ska delas på 5 st
    (Jag+sambo+syster+sambo. och singelsyster)
    den andra syster tycker inte lika hon tycker vi ska dela på 3 somvanligt. och då får även sambos stå med på kortet.

Hur löser man detta?
    ett väldigt stort problem efter som min syster är singel och väldigt btter över detta så tycker hon att hon blir straffad att betala lika mycket.

Vad tycker ni ?
    hur gör andra?

• Svar på tråden syskon som delar på presenter
  • anayia

Jag tycker singelsystern har ratt. Tycker det ar sjalvklart att man betalar per person och inte per par.

• Mymlan80
    anayia skrev 2010-12-08 17:44:56 följande:
    Jag tycker singelsystern har ratt. Tycker det ar sjalvklart att man betalar per person och inte per par.
    Håller med! Hennes ensamhushåll drabbas ju hårdare av utgiften än ett 2-inkomsthushåll.
    Välkommen Liten 091203
  • Trickety

Jag tycker ni delar mellan er systrar och "struntar" i sambona... men dom borde få vara med på kortet ändå...

• Ultima

Vi har alltid delat / syskon oavsett sambo eller singel - men vi har endast "undertecknat" med syskonens namn - alt. inte undertecknat alls och bara sagt att det är från allihop (fritt för tolkning). Och sedan har syskonen kompletterat med en mindre egen present till föräldrarna om så önskats - underteckat XX med familj. 

Alternativet är väl att inte att vardera syskon köper den present han/hon själv vill och för den summa som man tycker är ok.

• Trisse78

Tycker också att ni ska dela i 3 delar.

Ni syskon som har sambos har ju ytterligare en utgift, julklappen till sambons föräldrar. Det är ju en utgift extra för er som hon inte har.

• norrlandsflicka

Vi är 5 syskon där yngsta systern är 19 år. Det är jag och en syster som är gift, de 3 andra är singlar. Vi har oftast delat lika när vi gått ihop alla syskon och gett present. Minsta systern har väl betalat lite mindre än oss andra tidigare när hon inte haft någon inkomst före hon fyllde 18.
    Kanske bättre att du och systern som inte är singel ger presenten utan singelsystern?

• Ramborg

Vi är också 3 syskon. När jag var student (CSN) och de andra 2 gick i skola betalade jag 2 delar och de andra vars 1. När jag jobbade, ett syskon hade CSN och ett syskon gick i skola betalade jag 3 delar, mellansyskon 2, yngsta 1. När de två äldre syskonen hade jobb och minstingen CSN betalade vi 2 delar och hon 1.

Nu har vi jobb alla 3. De som har sambos betalar en del för sig och en för sambon. Ensamstående betalar bara för sig.

Detta har alltid känts rättvist för mig trots att jag alltid fått betala mest.

• El08

tack för tipsen! hjälper verkligen
    nu ska man bara övertala någon av dom så dom går med på de ena sättet eller de andra!

• Kojbe

<<personligen tycker jag väl ni ska betala en 3:e del var för det är era föräldrar inte era sambos för hur det än är så har inte alla per automatik gemensam ekonomi enbart för man är sambos o dessutom så ska ni som är sambos ju också köpa till sambons föräldrar så om man nu ser det som *straff* så får ni ju isf betala dubbelt upp eg?! El har jag helt fel?
    Kanske bättre ni köper egna presenter ist för att lägga ihop?

Svar på tråden syskon som delar på presenter