• mysaw

Orolig för missfall är i 10:e veckan - kan ni lugna mig

Hej!

Är det någon mer som känner att du knappt kan glädja dig för graviditeten för du tänker titt som tätt på missfall. Jag vet inte hur jag ska bli av med dessa negativa tankar. Har ni några tips, uppmuntrande statistik eller liknande.

Hur känner ni er. Är jag unik i detta hänseende?

Kram

• Svar på tråden Orolig för missfall är i 10:e veckan - kan ni lugna mig
  • Freakgirl

hej..!

ja är i 7e veckan, och går precis i samma tankar som du kan ja lova, vet heller inte hur ja ska bli av med dom tankarna..! men försök tänka på annt, vet att det är svårt, men försök..!

Kram

• Mine

Hej! Jag vet bara att risken att drabbas av missfall i vecka 10 faller drastiskt när du kommit så pass långt! Varför är du orolig? Har dina graviditetssymptom avtagit plötsligt?

• mysaw

Nej mina grav.symtom har inte avtagit plöstlig. Stora bröst, trött. Känner mig inte lika äcklad av mat längre.

• Mine

Det låter som att du är på väg att må bättre. Det är pest att må illa! Lycka till!

• Sailor

Hej!
    Jag var också jätteorolig hela tiden för att få missfall. Kanske för att en läkare sa till mig då jag fått veta att jag var gravid att det inte alls är stor chans att det blir ett barn av graviditeten. Hur kan man säga nåt så dumt sa min barnmorska senare. Du ska vara lugn. I vecka tio har risken sjunkit ganska rejält för att få missfall. I vilket fall som helst, jag tror det är många som går och oroar sig i onödan. Och om tre veckor, då du kommit in i vecka tretton så är ju risken mycket liten. Grattis förresten!

• Lovis 1

Försök tänka som så att det är absolut inget du kan påverka.

Det är ok att vara lite orolig, du behöver inte vara totalt bekymmerslös, man får oroa sig men man måste hålla oron på en ok nivå.

Så, tänk som så att du ska nu njuta, i alla fall ta det lugnt, och vänta, och vänta och inte göra ngt mer alls för det finns inget du kan göra, ok??

Hoppas det hjälper..

• lurksmulan

Du måste bestämma dig för att inte vara orolig, för det spelar ingen roll vad vi säger eller inte. Vi "bestämmer" inte, om du förstår vad jag menar.
    Det är klart att man är lite orolig, men det ska inte vara på den nivån att man går omkring och tänker på det hela tiden och mår jättedåligt. Då måste du prata med din bm.
    Faktum är att fostret mår sämre om du är stressad och orolig över det här.

Det bästa är att försöka ta varje dag som den kommer, och tänka att du väntar barn och inte missfall.
    Rädslan för missfall finns under hela graviditeten, och att gå omkring och vara orolig hela tiden är inte att rekommendera. Du behöver din energi till annat!

Lycka till!

• Novalisen

Det är viktigt att tänka på att det är ju faktist mycket större del graviditeter som går bra än de som inte gör det..
    Jag tycker att läsandet om mf och ma här på fl var det som skapade min oro, kanske kan vara bra att inte gå in på sådana länkar sådär i början ett litet tips bara

Kommer gå så bra så tjejen!

• Maja E

Jag är också jätteorolig, är i vecka 7. Fick för ett tag sedan missfall i vecka 13, det upptäcktes på ul att den dött i vecka 7+2. Numera håller jag med läkaren du gick till. Efter att ha frågat runt lite är det fler tjejer i vår bekantskapskrets som fått missfall än som inte fått det. Två fick i vecka 10, en i vecka 12 och andra tidigare. Tyvärr, men trösten är att man faktiskt överlever ett missfall.

• Maja E

En sak till. Gillar inte som någon skriver här att fostret inte mår bra av att man oroar sig. Ett foster kräver mer än så för att stötas ut!! Jag har läst att det oftare är spermien som är oduglig än ägget. Så hur kan du hjälpa om fel spermie simmar in. Det finns inget att göra för att undvika missfall!

• maria20

hej
    när jag fick mf så sa läkaren till mig att 15% av alla graviditeter slutar i missfall, inte så uppmuntrande kanske men det e ju betydligt fler som klarar sig. jag var precis som du o gick o oroade mig jättemycket den första tiden, men det gick bra och nu e jag i vecka 35.. så lycka till, kram

• Patriksfamilj

Hej!
    Är du orolig är det nog inte mycket att göra åt det, min barnmorska sade att det är gravida kvinnors natur att oroa sig, kul va =). Själv har jag varit orolig hela tiden och är fortfarande det! Tittar ner i toan varje gång jag kissat för att se om det har kommit något blod och sådana saker. Jag är i v 16 nu..så jag vet inte om oron någonsin lägger sig

• lurksmulan

MajaE: Jag sa inte att hon kan få missfall av att oroa sig, men det är bevisat att fostret påverkas negativt om mamman är väldigt stressad.

• Singela

Hej

Själv är jag bara i vecka 5+4 och har inte fattat det hela än!! Men jag var in och läste lite på en sida på internet och där stod det att statistiken för missfall är 10-33% beroende på en massa olika grejer som tillexempel ålder. Tyvärr vet jag inte vilken sida jag var och läste på. Men enligt statistiken så är det inte så vanligt, men orolig kommer man nog att vara för olika saker hela livet speciellt när man har fått barn tror jag.

Det är bra att ventilera ut sin oro och samtidigt bra att låta bli att läsa alla sidor där det handlar en massa om MF för då blir man bara ännu mer orolig och letar en massa symtom som man kanske har men man inte egentligen har. Förstår du?

Kram på dig

Svar på tråden Orolig för missfall är i 10:e veckan - kan ni lugna mig