• vanna

nyss fått hypertyreos - kan ej bli gravid

Nån fler som har överproduktion i sköldkörteln som leder till tillfällig infertilitet.
    väntar och väntar på att kunna bli gravid .. fått diagnosen hypertyreos eller struma. Detta har medfört att min mens uteblivit och därav också ägglossning. Ska nu behandlas

går igenom ett känslomässigt helvete .. nån fler som kämpar?! Kanske kan vi stötta varann?!

• Svar på tråden nyss fått hypertyreos - kan ej bli gravid
  • SusanE

Hej,
    Jag lider inte för närvcarande av hyper, dock av hypo, resultaten är tyvärr densamma... hormonerna i kroppen fungerar inte.. det känslomässiga helvetet är olika men lika..

För tre år sedan var jag hyper (struma betyder endast att sködkörteln är förstorad - inget annat.)
    Dock mådde jag bättre då än nu när jag åter är hypo :(

Jag önskar lycka till för behandlingen! och Grattis till att få den! Hoppas du mår bättre snart, det kan dock ta kroppen upp till ett år att bli euthyroid (balanserad) igen efter obalansen...

har du hittat information om hyper och hur sköldkörteln fungerar och Hypertyroeos?

:)
    Susan

• vanna

tack Susan!

menar du alltså att det blir värre om man får en hypo i efterförloppet?

min dr säger att om jag opererar kan jag bli gravid fortare, men att jag troligen då får en hypo efter ... tablettbehandling kan ta upp till två år .. jag har inte lust att vänta så länge på att bli gravid ..

får man inte alltid behandling?! Min dr sa att det är ett farligt tillstånd .. tyrotoxikos kallade han det .. har fått tabletter för att få ner pulsen .. väntar nu på spårjodsundersökning..

• Buspojkarna

Min syster fick reda på att hon hade det hösten 2006 när hon var hos sin gynekolog. Hon hade även pcos.

Hon började med mediciner, men det blev knappt bättre, så i somras slutade det med operation och borttagning av sköldskörteln.

Dessvärre råkade hon även ut för biverkningen att kroppen inte började producera kalcium, så nu måste hon ta en massa sånna tabletter varje dag i hopp om att det ska bli bättre. Hon kan därmed ändå itne bli gravid då läkarna tror att riskerna är för stora med en graviditet i och med att kroppen behöver ännu mer kalcium då.

Det återstår att se om hon kan skaffa barn överhuvudtaget.

Men det är ju inte så många som lyckas få det så svårt som min syster.

• vanna

tråkigt att höra om din syster "buspojkarna"
    Jag verkar dock vara en olycksfågel ..
    fick en mola förra graviditeten .. hade gravförbud i ett halvår, å så nu det här!
    Säkert får jag nåt annat skit också ..

jag vill så gärna bli gravid!!!!!

• Buspojkarna

vet hur det är att vilja bli gravid men inte få eller kunna.

Själv slutade det med ivf efter ett jäkla kämpande i 1½år och ett mf.

Hoppas att du blir av med det fort om du väljer tabletter.
    Med min syster väntade de så länge som möjligt med operation då det inte alltid blir så bra. som för syrran då.
    Hon har velat ha barn i flera år och är nu 29år.

• milja08

Hejsan!

Jag har haft hypertyreos och giftstruma i 2 omgångar, första gången behandlades  jag med tabletter och blev friskförklarad efter bara ett halvår, dessvärre kom struman tillbaka 5 år senare och då valde jag att operera bort den(gjordes i februari i år) de tog bort hela, just pga att jag höll på med ivf och ville bli gravid, min operation vart riktigt lyckad och nu äter jag levaxin dagligen, får göra det resten av livet, men nu får jag ju bli gravid och jag behöver inte oroa mig att få tillbaka struman.
    Jag hade riktigt ruggiga värden på mitt T4 som låg på hela 50, hög puls hade jag också så jag fick äta pulssänkande ett tag, det var inte kul, men nu efter operationen mår jag mkt, mkt bättre och jag orkar också mera än förut.

Om du har lite tålamod skulle jag ändå börja med tablettbehandlingen om jag vore som du och försöka bli frisk på den vägen först, det är ju alltid risker med alla operationer så kan man klara sig utan är det att föredra.

kram

• SusanE

olika kroppar reagerar olika beroende på metabolismen och hur man MÅR i det stora hela.. allt hänger samman som bekant.

Att jag blev sämre berodde inte på att hag låg för högt utan för mitt MA i Maj, då jag förutom hormonchocken fick olika mediciner för att tec stoppa mjölkproduktionen och annat hjälpsamt, efter detta har ingenting fungerat, inte ens min magfunktion. sk Giftstruma, Toxisk är farligt om man inte får hjälp - och som Milja08 skriver - kan du bli hjälpt av medicin i första hand - bra!

mitt fall är så väldigt diffust och jag stöter motstånd hela tiden.

Det känns dock surt att man inte kan/& kroppen klarar en graviditet när hypofysen/ sköldkörteln är i olag.

• vanna

tack för alla svar!
    håller med att det bästa vore om mediciner räckte .. och jag antar att jag kommer att få den rekomendationen också!
    Har tagit fler prover nu och väntar på att höra vad orsaken till min hypertyreos är, för att sedan bestämma behandling.

Kram Vanna

• vanna

spårjodsundersökning på måndag! Spännande .. och nervöst ..

Svar på tråden nyss fått hypertyreos - kan ej bli gravid