• annhan

Elfa-skötbord - bra eller dåligt?

Vi funderade ju på ett SNIGLAR-skötbord från ikea.. men efter att ha velat fram och tillbaka har vi istället börjat fundera på ett Elfa..

Vad har ni för erfarenheter om det?

• Svar på tråden Elfa-skötbord - bra eller dåligt?
  • mamma33

Har haft mitt elfa i 11 år och är jättenöjd, har även haft det utlånat med jämna mellanrum

• annhan

mamma33: Tack för ditt svar!
    Verkligen väl investerade pengar då, med andra ord? Det verkar ju så himla bra med förvaringen under! Och rejäla, höga kanter också kring skötbädden.
    Maken vägrar köpa ett begagnat Elfa, så blir det ett sådant så får väl han betala för ett nytt.

• Piripiri

Elfa fick allvarliga anmärkningar på säkerheten i Råd och Röns test för ett tag sedan. Vet inte om de rättat till det (tror inte det eftersom det gällde vältrisken och skötbordet har ju samma proportioner fortfarande) men i det testet var det bara två av Ikeas skötbord (sniglar och ett vägghängt) som fick godkänt - de var dessutom klart billigast.

På biblioteket brukar finnas pärmar med konsumenttester om man är intresserad.

Annars är ju systemet med trådkorgar och så jättepraktiskt, men vi köpte ett Sniglar för att det är säkert OCH billigt (sedan byggde jag om det lite själv..)

• annhan

Cherimoya: Får man fråga hur du byggde om ditt sniglar? Det "dumma" med just Sniglar är ju de låga kanterna där man har skötbädden.

• 4barnsMom

Vi har ett ELFA, ska stå mellan toan och handfatet så det inte kan välta... Jag läste om det. Sen var det lite risk att fastna i kanterna på nåt vis, såg att de har skötbäddar med höga kanter så att man eliminerar den risken med, tror jag... Om jag fatta rätt, för man får hoppas att de nya är fixade förstås.. Ett bra skötbord är det iallafall.

• Piripiri

Jag lade på en ny, större skiva ovanpå de låga kanterna och skruvade fast nya, höga kanter utanpå alltihop. Dessutom är skivan nbästan kvadratisk och barnet ligger liksom på andra ledden, lite på snedden så att det passar i ett hörn. Känns säkert och bra, särskilt som vi kan kila fast ett benpar på bordet bakom vattenledningarna i badrummet, annars blir väl vältrisken högre om man gör en större skiva.

Jag är i alla fall väldigt nöjd, bordet blev högre, större och med högre kanter. Och snyggt

En kompis till mig har även fixat trådkorgar under skötbädden på sitt Sniglar så att man får bättre förvaring. Det har jag inte orkat med det vore ju bra.

• Shagwell

Man kan fästa små trådkorgar på sidan för att ha det mest nödvändiga lättillgängligt. Typ tvättcréme etc Då har man full koll hela tiden. Jag pratar om Sniglar nu...

• Snutten

Vi har ett Elfa och är supernöjda. Alla Albins kläder får plats och blöjor och allt annat som man behöver. Jag har aldrig kännt att det är vingligt eller så och då har jag ändå satt på hjul för att kunna flytta det lättare eftersom det står i duschen, i vårt trånga badrum.

• Lorina

Jag har haft mitt elfa i 9 år och är super nöjd! har aldrig varit med om att den är "lätt" tippad eller nått annat!! Vi har den mitt på en vägg i badrummet och jag har bytt på tvillingarna smtidigt på den utan att den har varit "tippig" åt nått håll!! Båda två brukar sitta där när vi borstar tänderna och de sitter ju inte alltid still men den har alldrig vickat eller nått!! När vi inte hade den som skötbord så tog jag av "skötdelen" och stoppa in den i en garderob!! Nä den är nog den bästa jag haft!! (Hade andra minde bra till sonen)

• Lorina

Ska tillägga att tjejerna är 17 månader snart!!

• annhan

tack för era svar!
    Det verkar som att ni som har erfarenhet av Elfa är mkt nöjda. Låter bra!

• Pneu

Vi köpte en ordinär Elfa-back (vad heter det? Ställning med backar?) och skruvade fast en stor skiva med ordentliga kanter på, plus skruvade fast hela grejen i väggen. Det blev några hundralappar billigare men framför allt blev det lite högre än det riktiga skötbordet, och vi fick det precis som vi ville ha det från början. Hade vi köpt ett färdigt Elfa-skötbord hade vi ju fått bygga om det också...

Svar på tråden Elfa-skötbord - bra eller dåligt?