• mammasfavvo

Är det svårt att byta en termostat?

Det börjar vara lite dålig värme i bilen och mannen surrar om att det är termostatens fel.

Och nu ska vi ut och köra till helgen ca 40 mil, och lite värme hade ju varit trevligt :)

Så hur svårt är det att byta termostaten själv på en Audi 100 avant, 2.0E 1993?

• Svar på tråden Är det svårt att byta en termostat?
  • alce

Det är nog inte speciellt svårt.

Alce

• Rabarbapuppa

Om det är vaj på termostaten så handlar det ju inte bara om värmen i bilen... skulle säga att ni ska byta så fort som möjligt för att inte motorn ska må dåligt.

Om kupévärmen är dålig har ni rimligen dålig motortemp, d.v.s motorn går för kallt och når inte rätt driftstemp. Det är inte bra. Skulle tippa att termostaten har hängt sig i öppet läge och vattnet har fri passage igenom, ett inte helt ovanligt fel.

Är inte helt hundra men jag tror detta är samma motor som satt i en 2-liters Golf från 94'a som jag haft, och där satt termostaten långt fram till höger, långt ned. Det är i princip inte speciellt svårt att byta, bara trångt. Men det som är tråkigt är att motorn är väldigt exponerad på dessa bilar (vet inte om just er Audi har bra motorplåtar under) och jag lyckades faktiskt inte få loss termostaten eftersom det var ganska anfrätt av vintersäsongernas snö och salt och is. Din man kanske är bra på sånt där.

/Puppa

• mammasfavvo
    Rabarbapuppa

Tack för ditt svar..Jo det är själva kupévärmen men har faktiskt sett på tempmätaren att det inte kommer upp i nå högre grader än ca 50...Hmm..tänkte om det var nåt som gick fort och enkelt att fixa.(inte så mycket att skruva)

Bilen ska ju in på service snart då vi inte själva har tillgång till garage att skurva i så jag får nog snällt stå ut tills dess :)

Jovisst kan min man, men han är lite seg ibland bara :D
  • Rabarbapuppa

Det är i princip inte jättemycket att skruva.
    Bara lite bökigt och slabbigt. Garage är definitivt bra, ja.

Man tappar ur kylvätskan, alt. om man vill ha alltihop över sig kan man öppna termostathuset självt. Hursom, termostathuset skruvas upp, termostat tas ut och man placerar in den nya, skruvar ihop, sen fyller man på nyblandad kylvätska och fyller i expansionskärlet, kör motorn på tomgång och fyller ömsom på för att eliminera alla eventuella luftfickor.

Den når inte mer än ca 50 grader på tempmätaren på instrumentpanelen? Aj då, inte hälsosamt för motorns inre delar. Ja, se till att få in den och det där bytt.

/P.

• Roger 126

Ta av øvre skydd foran register-reim, ta av dynamo, ta av servopumpe, og du ser termostathus fra undersiden av motor. Følger nedre slange på radiator. Det er en grunn for, at den sjelden byttes!

• Rabarbapuppa

Bra bild Roger. 
    Vi får hoppas att trådskaparen har lyckats byta termostat någon gång under de två år sedan frågan ställdes.

/Puppa 

Svar på tråden Är det svårt att byta en termostat?